Deel dit artikel:

Fulcrum stelt de nieuwe Red Zone Carbon+ voor

De Plus is de nieuwste ontwikkeling van Fulcum in haar mountainbike-wieltechnologie.

Het vlaggenschip van Fulcrum voor crosscountry- en marathonraces is geëvolueerd op basis van feedback van elite-rijders. De Red Zone Carbon+ is het resultaat van analyses en tests door het Buff-Megamo team (met onder andere Hans Becking) en andere rijders, die een jaar lang verschillende configuraties in raceomstandigheden hebben getest om de perfecte balans en maximale prestaties te vinden. 

De optimale configuratie werd bereikt vlak voor de 2023 Cape Epic, met een wiel dat 1385 gram weegt. Dit werd mogelijk gemaakt door het gebruik van speciale harsen en FF100 unidirectionele vezels, geproduceerd volgens de specificaties van Fulcrum. Hierdoor behoudt en verbetert het wiel alle structurele kenmerken en integreert het alle beste technologieën van Fulcrum. De Red Zone Carbon+ hebben de stuurrespons en wendbaarheid respectievelijk met +9,5% en +10% verbeterd ten opzichte van de Red Zone Carbon. 

De kenmerkende vorm van de Red Zone Carbon NIP(PLE) FORCE velg is behouden, samen met de MoMag- en DSRC-technologieën. De lagers zijn nu USB™ (Ceramic Ultra Smooth Bearings) keramische lagers, waardoor de wielen soepeler rollen en zowel het gewicht als het onderhoud verminderen. Vergelijkende tests tonen aan dat USB™ lagers 50% gladder zijn dan afgedichte lagers.

De Red Zone Carbon+ heeft nieuwe graphics met laserbedrukte logos van de belangrijkste technologieën op de velg. De velgen hebben een matte finish rechtstreeks uit de mal (DIMF) en laserbedrukte details met grijze metalen labels voor een moderne en agressieve uitstraling.

Asymmetrische velg

Het asymmetrische NIP(PLE) FORCE profiel is de belangrijkste technologie van dit wiel. Het zorgt voor een uniforme en betrouwbare prestatie, evenals meer weerstand tegen zijdelingse belastingen door dubbele asymmetrie: 6 millimeter aan de ene kant en 3,5 millimeter aan de andere kant.

De eerste asymmetrie optimaliseert de spaakspanning aan de zijde met de meeste torsie, terwijl de tweede asymmetrie de spaakpositionering aan de andere zijde verbetert. Een specifieke plastic ondersteuning (DRSC™) zorgt voor meer stijfheid en een gelijkmatige verdeling van krachten en perfecte uitlijning van de spaken tussen de velg en de naaf.

De velgen hebben een profiel van 26 millimeter en een interne velgbreedte van 28 millimeter, ideaal voor banden van 2,2″ tot 2,4″. De MoMAG™ technologie zorgt voor een gemakkelijk tubeless gebruik zonder gaten in de interne velg, waardoor de weerstand en stijfheid toenemen.

Naaf en lagers: USB™ – Ultra Smooth Bearings 

De conische naven met gefreesde flenzen bieden optimale plaatsing voor de spaken en maximaliseren de buigweerstand. De naven draaien op assen van luchtvaartkwaliteit aluminiumlegering voor hoge prestaties en betrouwbaarheid.

Het geavanceerde hub-systeem wordt aangevuld met cup-en-conus USB™ keramische lagers voor gladheid en betrouwbaarheid. Het freewheel-ratelmechanisme is verbeterd met de nieuwe HT+ bodies voor een solide betrokkenheid en minder wrijving tijdens het uitrollen.

De wielen gaan over de toonbank voor €2199.

Gerelateerde artikels