Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Flinke reeks nieuwe aerowielen van Zwitserse fabrikant

Grinta! vertoeft momenteel in Markdorf aan de Bodensee om te zien, te voelen en te beleven hoe een revolutie eruit ziet. Een Zwitserse revolutie, die te maken heeft met aerodynamica, snelheid en stabiliteit.

Vorig jaar november waren we al eens te gast in Biel, op het hoofdkantoor van DT Swiss in Zwitserland. Daar werd de Road Revolution 2018 gelanceerd middels een nieuwe set high-tech wielen die volgens de Zwitsers een nieuwe benchmark zouden zetten. We kregen een paar ritten te verteren op ERC 1100 Dicut wielen, en die hielden zich zowel op de weg als off-road meer dan kranig.

Een half jaar later is er deel 2 van de Road Revolution. Ditmaal in het Zuid-Duitsland rond Friedrichshafen. Dat kennen we vooral van de befaamde beurs Eurobike, maar nu konden we ook de schitterende omgeving rond de Bodensee eens van op de fiets ervaren, in plaats van alleen maar de binnenkanten van 13 beurshallen te zien. Prima bestemming voor een fietsvakantie, die Bodensee-regio!

Een echte revolutie?

Marketeers in de fietsbranche willen nog al eens graag een ‘revolutie’ afkondigen. Maar vaak volgt de inhoud de vorm niet, is de revolutie minder baanbrekend dan men wil doen geloven. In het geval van wielen kun je bij ‘revolutie’ evenwel ook denken aan het mildere ‘omwenteling’, want dat is wat een wiel doet: omwentelingen maken. Dan is het R-woord met Che Guevara-connotatie ineens helemaal niet meer ver gezocht.

DT Swiss staat dus helemaal in zijn recht om van een ‘revolutie’ te spreken, meer nog: in zekere zin zetten ze ook voet op nieuw terrein, door als eersten in de fietssector de invloed van de rotatieweerstand in het ontwerp van een wiel te verdisconteren.

Aerowielen

De revolutie draait rond een compleet nieuwe lijn van aerowielen. De samenwerking met de aerodynamica-specialisten van Swiss Side werd geïntensiveerd, en het resultaat is een reeks van drie categorieën aerowielen. A staat voor Aero, P voor Performance en E voor Endurance. De ERC-reeks werd in november al gepresenteerd, zie link boven.

Voor de nieuwe Aero-categorie ging DT Swiss op zoek naar de snelste wielen. Daartoe moest de (lucht)weerstand laag zijn terwijl de stabiliteit juist hoog diende te zijn. Naar eigen zeggen heeft DT Swiss met de ARC 1100 Dicut wielen de optimale combinatie daarvan gevonden. Sterker: het zou de nieuwe benchmark zijn voor stabiele en supersnelle wielen.

De Zwitsers staafden dit niet enkel met grafieken en getallen maar lieten ons met eigen ogen zien, in de lagesnelheids windtunnel in het nabij gelegen Immenstaad, hoe zo’n weerstandsgrafiek tot stand komt en hoe andere merken het er vanaf brengen.


Een en dezelfde buitenband werd op vier verschillende velgen gemonteerd (achtereenvolgens een ARC 1100 Dicut 80 mm, het voormalige benchmark-wiel Zipp 808 NSW, een Swiss Side Hadron 80 mm wiel en een ARC 1100 Dicut 48 mm). Bij een windsnelheid van 45 km/u (de standaardsnelheid in labo-condities) werd vervolgens de weerstand gemeten bij aanstroomhoeken van -20 tot +20 graden. Op de bijbehorende grafieken valt duidelijk te zien dat het 80 mm hoge ARC 1100 Dicut wiel bij hoge aanstroomhoeken gunstig presteert in termen van het zeil-effect (voorwaartse kracht die ontstaat door stroming rond een vlak, zoals bij het zeil van een zeilboot) en ook een lineair verloop heeft in termen van het stuurmoment (de kracht die op het stuur wordt uitgeoefend en die bepalend is voor het stabiliteitsgevoel bij windstoten). Dat laatste duidt op een voorspelbaar en dus controleerbaar gedrag van het wiel. De ARC 1100 Dicut scoorde over de gehele lijn ietsje beter dan de Zipp, beter ook dan het Hadron-wiel waarop het gebaseerd is en duidelijk beter dan de ARC 1100 Dicut in 48 mm uitvoering. Die laatste liet dan weer betere karakteristieken zien qua stabiliteit/ontvankelijkheid voor windstoten. Logisch: een lagere velg is gemakkelijker te hanteren bij harde zijwind dan een hoge velg.

Samenvattend: de 80 mm wielen zijn aerodynamisch gezien de besten (lees: ideaal voor tijdritten), de 48’s zijn een tikkie minder snel maar inzetbaar in een veel breder bereik van windcondities. Als compromis daar tussenin komen de ARC 1100 Dicut wielen er ook in een variant met 62 mm hoge velg.

Het verschil in weerstand van een set-up met twee supersnelle 80 mm wielen in de fiets via een 62-80 mm configuratie, naar 62-62 naar 48-62 naar twee ‘minder snelle’ 48 mm wielen in je bike, bedraagt tussen de twee uitersten overigens niet meer dan 2.3 Watt! Met andere woorden: alle ARC wielen zijn snel…

Performance-serie

De snelheid geldt evenzeer voor de PRC-serie. De volledige naam is PRC 1400 Spline en ze zijn eerder een evolutie dan een revolutie, zo meldt DT Swiss. Ontstaan uit de RC38 Spline uit 2013, die verbeterd werd in 2015 en in 2016 als Mon Chasseral opnieuw hoogwaardiger werd, zal deze categorie zal een breder publiek van wielertoeristen dan de Aero-reeks, die voor wedstrijdrijders bestemd is. De velghoogtes van de PRC 1400 Spline zijn 65 of 35 mm en ze zijn zowel in schijfremuitvoering of voor velgremmen te verkrijgen. Verschil met de Aero-wielen (17 mm) is de binnenbreedte van de velg: 18 mm. Geeft wat meer comfort doordat banden natuurlijker kunnen aarden in het velgbed, maar minder aerodynamisch voordeel.

Gerelateerde artikels