Je mag gerust zeggen dat Ekoï niet meer weg te denken is uit het huidige wielrennen. Nochtans gaat de geschiedenis van het Franse merk niet zo gek lang terug. In 2001 zag Ekoï het levenslicht in Roubaix. In de schaduw van de Vélodrome André Petrieux en de ‘secteurs’ van de Hel werden de fundamenten van het merk gelegd, maar al snel werd er verkast naar de Côte d’Azur. Geef ze eens ongelijk! Ekoï heeft vandaag nog steeds z’n hoofdkwartier in het zonnige Fréjus.
Meteen mikte Ekoï met zijn producten op het hoogst haalbare: overwinningen in de Tour de France. In 2009 werd die droom al werkelijkheid. Brice Feillu wint dat jaar een etappe in de Tour met een Ekoï-helm op zijn hoofd. Het is de eerste van een lange reeks successen die de Fransozen tot op vandaag zullen behalen. Het gaat hard vanaf dan. Het merk gaat samenwerken met Philippe Gilbert – die vandaag trouwens nog steeds ambassadeur is – en komt in 2012 in de World Tour terecht als kledij- en helmsponsor van team AG2R La Mondiale. Inderdaad: die van de bruine broeken.
In 2024 was Ekoï sponsor van – hou je vast – Israel – Premier Tech, Cofidis, Arkéa – B&B Hotels en Lotto – Dstny. Daarnaast zijn er samenwerkingen met tal van procontinentale ploegen. Maar ook als schoenenleverancier van Carlos Rodriguez, Valentin Madouas, Guillaume Martin en Thymen Arensman. Of dankzij de vele ex-profs die als ambassadeur voor het merk optreden. Johan Museeuw, Philippe Gilbert, Frank Schleck of Laurent Jalabert om er maar enkele te noemen. En ook in het triatlon gaat het Ekoï trouwens voor de wind. In 2013 wint Frederik Van Lierde de Iron Man in Hawaï met Ekoï-kledij om de schouders. En ook vandaag sponsort het een pak toppers zoals drievoudig wereldkampioen Iron Man Patrick Lange.
Al die grote namen verbinden zich natuurlijk niet voor niks aan Ekoï. Het geheim van het merk zit hem in de innovatie die dag in, dag uit wordt nagestreefd. Het zijn welgedelijk de teams die naar Ekoï toekomen met de vraag om samen te werken, niet omgekeerd. Het merk maakt er een erezaak van om echt te luisteren naar de noden van de profs en op basis daarvan gaan de ingenieurs en ontwerpers aan de slag. Zowel de kledij, de helmen als de schoenen zijn constant in ontwikkeling.
Een recent voorbeeld hiervan is de nieuwe ‘Pure Aero’ tijdrithelm die tijdens de Tour van 2024 werd voorgesteld en in januari 2025 beschikbaar wordt voor het grote publiek. Maar ook aan de C12-raceschoen is de afgelopen twee jaar hard gewerkt. Ook die is niet alleen voor profs verkrijgbaar, maar ook voor de ambitieuze amateurrenner of wielertoerist. Net daarin probeert Ekoï zich te onderscheiden van andere merken: de nieuwe technologieën en textielen die het ontwikkelt voor topsporters, worden ook meteen voor het grote publiek bereikbaar. De slogan ‘Ride like a pro’ die terugkomt in de racekledij van Ekoï, is geen holle belofte. Je fietst niet met een slap aftreksel van het topmateriaal, maar wel met het topmateriaal zelf.
(Lees verder onder de foto’s)
Ook de ‘Outlast’- en ‘Graphene’-technologie die in de shirts van Ekoï verwerkt zit, is iets waar het merk fier op is. Door graphene-vezels in de stoffen te verwerken, wordt lichaamswarmte beter en sneller afgevoerd via het textiel van de truitjes. Dat is ideaal op hete zomerdagen. Het is niet toevallig dat Michael Woods in de Tour van 2023 in 40 graden de Puy de Dôme op fietste met een dichtgeritst truitje. De werking van de ‘Outlast’-technologie is dan weer tweeledig thermoregulerend: enerzijds houdt de stof je koel wanneer het warm is en omgekeerd zorgt het textiel dat je niet teveel afkoelt wanneer je bijvoorbeeld na een klim moet afdalen. ‘Outlast’ is zelfs door NASA ontwikkeld, om ervoor te zorgen dat ruimtepakken extreme temperatuurschommelingen kunnen opvangen. Die technologie gebruikt Ekoï nu dus in zijn fietstruitjes.
Innovatieve materialen, kwalitatief textiel, een doorgedreven R&D, een pak sponsoring van profploegen… Je vermoedt allicht dat al die dingen stevig doorgerekend worden naar klanten. Maar niks is minder waar. Neem eens een kijkje op de Ekoï-website en je zal zien dat de producten van Ekoï – ook de meest hoogwaardige – net heel betaalbaar zijn. Het Franse merk zet zich, geheel binnen de eigen filosofie, erg competitief in de markt, maar dat betekent niet dat je minderwaardig spul koopt. Integendeel! Wie kiest voor Ekoï op de fiets, die gaat vol voor prijs-kwaliteit.
Benieuwd naar meer? Ga eens rondsnuffelen op de Ekoï-website en scoor er nog een goeie eindejaarsdeal!