Bij de presentatie van Campagnolo’s nieuwe groep Potenza 11, in maart van dit jaar, werden ook de eerste vorderingen getoond die de Italiaanse onderdelenmaker op het vlak van schijfremmen had gemaakt. Er werd echter ook veel voorbehoud gemaakt over de datum waarop de nieuwe technologie beschikbaar zou komen. Het eerste resultaat ervan komt dan ook sneller dan verwacht, in de vorm van de Zonda DB wielenset.
Een goede week geleden brachten we nog het nieuws van een opgewaardeerde Zonda-wielenset, en nu is er dus de disc-brakeversie van Campa’s ‘werkpaard-wielen’. Campagnolo legt er de nadruk op dat de Zonda DB’s wat prestaties, betrouwbaarheid en veiligheid van hoger niveau zijn dan de concurrentie in dit segment omdat de eigen productienormen en teststandaarden ver uitstijgen boven wat gangbaar is.
De Zonda DB werd van de grond af ontworpen, en niet door van een bestaande set de naven te vervangen en langere spaken te gebruiken, wat bij sommige andere merken gebeurd zou zijn. De Zonda DB’s hebben daarom asymmetrische velgen, terwijl Rim Dynamic Balance (RDB) maakt dat het velggewicht overal evenredig verdeeld is. Net als bij de gewone Zonda’s wordt ook MoMag-technologie toegepast (geen geboorde nippelgaten, nippels worden met een magneet op hun plaats getrokken) en ook het G3-spaakpatroon komt terug, maar deze keer ook in het voorwiel, in plaats van alleen achteraan.
Ook de naven zijn asymmetrisch vormgegeven, zodat ze de aan beide zijden verschillende krachten goed kunnen weerstaan. De voornaaf is compatibel met een steekas van 12 mm of met gewone snelspanners, de achternaaf kan een 142×12 mm steekas herbergen of een speciale 135 mm brede snelspanner. (RVS)