Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Eerste indruk: Origine Graxx II

Niets is zomaar standaard bij het Franse merk Origine. Je kleur en afmontage kies je zelf en in samenspraak is er zelfs nog meer mogelijk. Geen dertien in een dozijn, wel een duidelijke kijk op wat een fiets is. Dat merkten we tijdens ons fabrieksbezoek in Noord-Frankrijk én tijdens onze testrit met de nieuwe gravelfiets.

In het Noord-Franse Somain, een niet bepaald sexy gemeente tussen Douai en Valenciennes, worden de fietsen van Origine bedacht, ontwikkeld, getest, geverfd, afgemonteerd en verstuurd. We waren aangenaam verrast bij het zien van de passie, de kennis en het vakmanschap die zo duidelijk aanwezig zijn in dit vierkante gebouw op een industrieterrein.

Gestroomlijnde ploeg

We ontmoetten er ingenieur Pierre, die de nieuwe fietsen ontwerpt en ontwikkelt, en daarvoor in contact staat met de designers, maar ook met het commerciële team, de productie en zelfs de onderaannemer in Azië, waar de plaatselijke ingenieurs nog raad kunnen geven over wat wel en niet zal werken bij het maken van een nieuw carbon frame. De Graxx 2, de gravelbike die we even later zouden testen, was het eerste project van Pierre bij Origine. Designer Alex ontvangt het technische pakket van Pierre en staat voor de verdere uitwerking constant in contact met hem. Dat loopt via een potloodschets naar een Photoshop-ontwerp en een 3D-print om alle vormen te valideren. “We kennen de beperkingen die bij het ontwerp van een fiets horen, en doordat we een relatief klein merk zijn, weten we ook wat onze klanten willen, waardoor we gemakkelijk van daaruit kunnen starten”, klinkt het. Prototypes kunnen gewoon in het eigen testlabo gecheckt worden, want voor de verschillende vermoeiings- en impacttests zijn de nodige toestellen aanwezig. Groot zijn de verschillende werkplekken (voorlopig) niet, maar de beperkte ruimte wordt duidelijk optimaal benut. Van de start van het project tot het finale frame van de Graxx 2 waren 15 maanden nodig – om maar even duidelijk te maken dat hier geen ‘open mallen’ uit een of andere Aziatische fabriek worden gebruikt.

Om de klant niet alleen veel maar ook passende en trendgevoelige opties te bieden bij het configureren van zijn of haar fiets, stelt Vincent de online configurator helemaal op punt. Er zijn niet alleen de standaardkleuren die je bij elke Origine kan kiezen, elk frameplatform krijgt ook zijn specifieke kleuren, zoals een zandkleur die past bij een gravelfiets. Aangezien RAL-tinten worden gehanteerd die ook in de auto-industrie worden gebruikt, is het gemakkelijk om te verwijzen naar een bekende auto, om de klant een exact idee te geven. Vind je toch niet meteen je gading, dan kan je gewoon je wensen doorgeven – “ik wil het lichtgroen van die Fiat 500”, bijvoorbeeld – om je fiets helemaal naar jouw smaak te hebben. Het leuke aan de configurator is dat je de prijs en het gewicht – de meeste onderdelen worden door Origine zelf gewogen – mee ziet veranderen naargelang jouw keuzes qua groep, wielen, banden, stuur …

Online model met winkelservice

Momenteel ligt alles wat moeilijker vanwege de coronamaatregelen, maar normaal kan je eenvoudig afspreken om je te laten opmeten, om een bepaald model eerst even te testen en om daarna ook jouw gekochte fiets op te halen. Je koopt dus online met de service van bij een winkel. Als alternatief kan je nu een afspraak maken om een soort Zoom-rondleiding te krijgen om je keuzes vast te leggen en kan je eveneens op afspraak nog altijd je fiets afhalen eens de grenzen terug volledig opengaan. Verzenden is uiteraard ook een optie en kost 60 euro. Dan krijg je de fiets thuis en moet je enkel het voorwiel monteren. Zelfs het zadel staat op de juiste hoogte. Past er toch iets niet? Binnen de maand kan je zonder extra kosten bijvoorbeeld je stuur omruilen. Ook voor het jaarlijkse onderhoud kan je jouw fiets opsturen naar Somain. Origine is ook aanwezig op Grinta! Test Fest Zolder (22 mei), zodat Belgische en Nederlandse geïnteresseerden de Origine-fietsen voor het eerst aan de tand kunnen voelen.

Rémi Lefèvre, een van de eigenaars van Origine Cycles en de man die de dagelijkse leiding heeft over de fabriek, legt ons uit waar het verschil zit met andere, grotere spelers op de markt: “Hier zijn geen bankiers aan de macht, die op verborgen details besparen. Zo plaatsen we een XTR-bracket in een mountainbike die volledig is afgemonteerd met Deore XT, doen we de eventuele tubeless montage hier al in de fabriek, en gebruiken we de beste Jagwire-kabels in de plaats van de stroevere goedkopere. Klanttevredenheid levert ons meer op dan de kosten van die kleine extra’s, waarvan we hopen dat ze zorgen voor een betere fietservaring. Elke mecanicien monteert een complete fiets van a tot z, waardoor hij zich verantwoordelijk voelt voor de kwaliteit van zijn werk.”

Eerste indruk

Het belangrijkste onderdeel van onze uitstap naar Noord-Frankrijk was echter de testrit met de nieuwe gravelfiets. We hadden al goede dingen gehoord over de lichte en reactieve racefietsen van het merk – waarbij we verrast waren van de populariteit van de velgremfietsen op de Franse markt – maar de Graxx II betekende voor ons de eerste echte kennismaking met een product van Origine. Terwijl de eerste Graxx erg robuuste en hoekige buizen had, is deze opvolger veel slanker, waardoor hij beter past bij de rest van het gamma. Het framegewicht van 950 gram blijft behouden. De stack en reach groeiden allebei een centimeter. Niet alleen het uiterlijk is te pruimen, ook de binnenkant van het frame is zorgvuldig afgewerkt, zo konden we merken bij de inspectie van een kaal kader. Dankzij het gebruik van een binnenmal krijg je geen loshangende stukjes carbonmatten en worden zwakke plekken veel beter geëlimineerd. Met als doel om de trillingen beter te verdelen, zijn de liggende en staande achtervork telkens uit één doorlopende buis gemaakt. Verder kan je de nodige bidonhouders, bagagerekken en spatborden monteren dankzij de voorziene bevestigingspunten.

Onze rit onder begeleiding van de Origine-vertegenwoordiger voor Vlaanderen en Nederland leidde al snel richting Haveluy en de stevige kasseistrook richting Wallers. Na het zadel wat vooruit te hebben geplaatst, voelden we ons helemaal vertrouwd met de rijpositie en mochten we het befaamde Bos van Wallers-Arenberg aanvatten. Wisten wij veel dat we meteen zouden worden afgeleid naar een bospadje waarvan we het bestaan niet vermoedden. Meteen bleek dat dit gebied een verborgen parel is voor gravelrijders. Dat smaakte naar meer. Bovenop een voormalige terril hadden we een prachtig uitzicht op het meer – een beeld dat je niet meteen associeert met de rauwe regio die Noord-Frankrijk toch wel is. Na een omweg via een singletrack en een klim kwamen we terug op de Trouée d’Arenberg en konden we eens voelen hoeveel vlotter het gaat om hier met dikkere banden te rijden. De Graxx II behield mooi zijn rijlijn en het momentum, waardoor het eigenlijk kinderlijk eenvoudig werd om mooi in het midden van de kasseien te blijven.

Terug op de brede asfaltweg konden we dan weer voelen hoe gemakkelijk deze gravelbike op snelheid te brengen en te houden is, ondanks onze relatief brede banden met stevige noppen. Bij Origine vinden ze efficiëntie dan ook enorm belangrijk, bij elke fiets. Dat lome gevoel dat je bij extremere types van gravelfietsen kan hebben, is hier afwezig. Toch reageert hij ook stabiel en betrouwbaar op lossere of lastigere ondergronden. Met de geometrie zit het dan ook goed, als we op onze eerste indruk mogen afgaan. Door de relatief hoge balhoofdbuis en lange bovenbuis zouden we zelf een ander stuur kiezen dan de Ritchey Ergomax en een kortere stuurpen, maar dankzij de configurator zou dat geen enkel probleem zijn. Zonder moeilijke ingrepen die de fiets complex zouden maken, vindt de Graxx II de gulden middenweg tussen efficiëntie, comfort, vinnigheid en stabiliteit. No-nonsense betekent hier ook een normale zadelpenklem en een vlotte interne kabelvoering, en daar zijn we niet rouwig om. Het BB86-bracket is misschien het enige dat we vanwege het gebruiksgemak liever vervangen zouden zien door een schroefbracket, al kregen we te horen dat er amper problemen zijn met de press-fit brackets omdat ze met zorg gemonteerd worden.

Onze testfiets met Shimano GRX 600 1×11, Shimano GRX-570-wielen, Continental Terra Trail-banden van 40 mm, Ritchey WCS-onderdelen en Selle Italia-zadel zou volgens de configurator 2900 euro kosten en zo’n 8,5 kilo wegen. Dat is helemaal niet slecht voor deze uitstekende alleskunner, zo durven we stellen. De frameset is ook los te koop voor 1730 euro en in vaste configuraties vanaf 2256 euro.

Gerelateerde artikels