Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Eerste Canyon met schijfremmen is een comfortracer

We stellen de Endurace CF SLX van Canyon voor.

De fietsenwereld staat niet stil en de nieuwe trends volgen zich in ijltempo op. Zo zijn schijfremmen aan een opmars bezig en worden ook de comfortracers steeds hoogtechnologischer en dus duurder. Het Duitse Canyon had tot nog toe geen racefiets met schijfremmen in het aanbod en het gamma comfortracers was in het dure segment niet uitgewerkt. Met de nieuwe Endurace CF SLX past Canyon aan beide tekortkomingen een mouw aan. 

Omdat een frame voor schijfremmen compleet anders is dan een frame voor velgremmen, bespaarde Canyon zich de moeite om het bestaande frame te herwerken en ontwikkelden de Duitsers meteen een compleet nieuw comfortframe voor schijfremmen. Uiteraard een carbon exemplaar met de kabels binnendoor en een pressfit bracket en tegelijk werd de geometrie wat bijgespijkerd. Iets korter en een centimetertje hoger vooraan om de fietser comfortabeler op de weg te houden, de achtervork werd wat langer voor meer tractie terwijl de voortrein werd bijgespijkerd in functie van een levendiger stuurgedrag. Beschikbaar in zeven framematen van 2XS tot 2 XL is de Endurace CF SLX in zes varianten meteen online te bestellen waarna levering binnen de maand mogelijk moet zijn. De duurste Endura CF SLX is de 9.0 SL die met Shimano Dura Ace Di2 en Mavic Ksyrium Pro Carbon SL wielen 6.299 euro moet kosten, de goedkoopste is de Endurace CF SLX 8.0 van 3.599 euro met mechanische Shimano Ultegra componenten en een DT Swiss RR21 wielset. De Endurace CF SLX 8.0 Di2 WMN van 4.299 euro is een damesspecifieke high end endurance racer. 

  • canyon1-1.jpg
  • canyon2.jpg
  • canyon3.jpg
  • canyon4.jpg

Doorheen het aanbod kiest Canyon consequent voor 28 mm bandjes en Shimano schijfremmen met schijven van 160 mm. De inbouwbreedte bedraagt vooraan 100 en achteraan 142 millimeter, de steekassen hebben een diameter van 12 mm. Voor de nieuwe Endurace ontwikkelde Canyon een eigen cockpit, de H31 geïntegreerde combinatie van stuur en stuurpen. Om de verende werking van de VCLS 27,2 mm zadelpen nog te verbeteren voorzag Canyon in de zitbuis van de Endurace CF SLX een extra knikje naar achter.  

Heel binnenkort krijgen we een Endurace CF SLX in test zodat we zullen kunnen melden of de fiets zich staande kan houden tussen de Trek Domane, Specialized Roubaix, Cannondale Synapse en andere comfortracers van het genre Bianchi Infinito. (BDS)

Gerelateerde artikels