Deel dit artikel:

De toekomst van het fietszadel is geprint

Toeval bestaat niet, ook niet in de fietsindustrie. Vlak voor de Eurobike (een beurs waar naast Specialized nog een aantal grote fietsmerken ontbreken) kwam Specialized met het nieuws over zadels die met de revolutionaire Digital Light Synthesis technologie worden geprint. En op de Eurobike pakt Fi’zi:k met dezelfde technologie uit.

3D printing: de toekomst, met beperkingen

3D printing is een techniek die ook in de fietsenbranche al een hele poos wordt gebruikt om prototypes van producten te maken. Met als groot voordeel dat ze snel gemaakt kunnen worden waardoor ontwerpers op heel korte termijn een correct beeld krijgen van hoe een product er later in werkelijkheid zal uitzien.

Jammer genoeg is 3D printing in veel gevallen geen mogelijkheid om definitieve producten te maken omwille van een technische beperking. Omdat bij ‘klassiek’ 3D printing het product in kwestie in laagjes wordt opgebouwd zit er te vaak nog een te groot verschil tussen de mechanische eigenschappen van die verschillende laagjes, met onbetrouwbare producten tot gevolg.

3D printing van de toekomst: DLS

De technologie blijft echter grote sprongen vooruit maken en een nieuw soort 3D printing opent nu de deur naar nieuwe toepassingen. De nieuwe technologie heet ‘Digital Light Synthesis’ waarbij een lichtstraal wordt gebruikt om een vloeibare polymeer te ‘printen’ waarna die wordt opgewarmd om zijn definitieve vorm te krijgen.

Een aantal renners van Deceuninck-QuickStep en BORA – hansgrohe testen al Specialized zadels die met de DLS technologie zijn geprint op basis van een uitgebreide zadeldrukmeting bij de renners. Specialized wil in het voorjaar van 2020 een S-Works Power zadel met ‘Mirror-technologie’ op de markt brengen, Fi’zi:k nam zijn Versus EVO 00 zadel als basis om de DLS technologie op uit te proberen.

Mark Cote van Specialized legt BORA-hansgrohe prof Markus Burghardt uit wat de technologie inhoudt.

Zo zien de prototypes van het Specialized S-Works Power zadel met Mirror technologie er uit.

Lichter en comfortabeler

“Allemaal goed en wel, maar wat levert al die technologie de fietser dan uiteindelijk op?”, hoor ik u denken. Het antwoord zit in de personalisatie van fietszadels. Geen twee achterwerken zijn gelijk en iedereen zit ook op een andere manier op zijn fiets zodat elke fietser in principe een ander zadel nodig heeft. De zadelfabrikanten moeten dat probleem nu oplossen met heel ruime gamma’s, maar als in de toekomst jouw zadel honderd procent op maat van jouw lichaamsvormen en rijstijl gemaakt kan worden, dan spreken we over een écht persoonlijke oplossing. Bijkomend voordeel van de met DLS gemaakte zadels van vloeibare siliconen is dat de ingenieurs perfect weten waar ze je zitbotjes moeten ondersteunen (daar wordt een dichter geweven ‘spinnenwebstructuur’ voorzien) terwijl ze ook perfect weten waar ze je niet moeten ondersteunen en dus materiaal kunnen weglaten. Het resultaat is dat mijn zadel dertig gram lichter kan zijn dan jouw zadel, bijvoorbeeld omdat ik lichter ben en ik minder dichte structuren in mijn zadel nodig heb. Zadels personaliseren met klassieke schuimvullingen is veel lastiger (lees ‘zo goed als onmogelijk’) omdat je dan meerdere soorten schuimen met verschillende dichtheden moet combineren.

Fi’zi:k nam zijn Versus EVO 00 zadel als basis om de DLS technologie op uit te proberen.

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE