Deel dit artikel:

De opmars van La Passione

La Passione timmert flink aan de weg. Het merk biedt zijn wielerkleding rechtstreeks aan fietsers aan, dus zonder tussenkomst van een stenen tweewielerzaak. De oprichters, Yurika Marchetti en Giuliano Ragazzi, vertellen hun verhaal.

Hoe is de naam tot stand gekomen?

Marchetti: “Op een avond, na een intensieve week van onderzoek, vroeg ik Giuliano: ‘Waarom doen we dit allemaal?’ Hij antwoordde duidelijk: ‘Voor de passie’. Daar is het allemaal mee begonnen. We voegden ‘La’ toe om de naam nog krachtiger te maken. Voor ons staat wielrennen met name voor passie, iets wat sterker is dan wat dan ook en een doel nastreeft, ongeacht de inspanning die nodig is om het te bereiken.”

Ragazzi: “Toen kwam er een claim die dit alles samenvatte: ‘Worth The Effort’. Je moet het zien als een stimulans om na te streven wat echt de moeite waard is. Ons merk is er niet om te presteren ten koste van alles. Voor ons draait het bij fietsen om de ervaring, het is een metafoor voor het leven. Het gaat over het genieten tijdens de rit, bijvoorbeeld een stop om een broodje te eten met vrienden of voor een adembenemend uitzicht. Of, zoals in het dagelijks leven, alles geven om je doelen na te streven. Aan het einde van elke rit kun je zeggen dat het de moeite waard was, ongeacht het eindresultaat. Wat telt is dat je er alles hebt uitgehaald. Dat is ons idee dat ons elke dag weer inspireert.”

Waarom hebben jullie gekozen voor een rechtstreeks bedrijfsmodel (direct-to-consumer)?

Ragazzi: “We wilden iets unieks creëren. Maar het was voor ons niet genoeg om een goed gemaakt product van hoge kwaliteit te hebben dat bovendien in prachtige kleuren wordt geleverd. De markt bood al producten van een uitstekende kwaliteit, alleen werden die verkocht tegen zeer hoge prijzen. Daarom kozen we ervoor om voor de fietsers een product van de hoogste kwaliteit toegankelijker te maken. Bovendien voldoet dat aan hoge ethische arbeidsnormen en garandeert dat duurzaamheid in de hele toeleveringsketen. Om deze reden kwam het direct-to-consumer model naar voren. Zelfs vandaag, na zes jaar en de lancering van vele andere merken, zijn wij het enige echte digital native merk dat zich bezighoudt met wielerkleding en dat, met een absoluut radicale aanpak, zijn producten uitsluitend op de website van het bedrijf verkoopt. In feite zijn onze collecties nergens anders verkrijgbaar, noch fysiek, noch digitaal. Daar zijn we erg trots op.”

In hoeverre heeft de feedback van fietsers invloed op de creatie en aanpassing van een product?

Marchetti: “Met een businessmodel als het onze is het hebben van een zeer sterke relatie met de klant van cruciaal belang. Wat betreft het product en de markt waarin we actief zijn, is onze aanpak altijd klantgericht geweest: we luisteren naar de feedback die we krijgen van onze klantenservice en gebruiken die tijdens de productontwikkelingsfase. Daarbij analyseren we voortdurend de redenen van klanten om terug te keren en hun tevredenheid. Deze gegevens sturen onze keuzes, helpen ons om steeds dichter op de behoeften van de community te staan. Ze zijn een houvast bij de ontwikkeling van nieuwe kledingstukken of productcategorieën. In ons DNA zit het feit dat we geen tussenpersonen hebben en dat de boodschap van de klant, in voor- en tegenspoed, helder wordt overgebracht. Dit is een fundamenteel element bij het bereiken van onze doelstellingen en is belangrijk om een product te kunnen aanbieden dat niet voor een klant, maar ‘samen met een klant’ is gemaakt.”

Waar komt de inspiratie voor de collecties vandaan?

Ragazzi: “We doen veel onderzoek; we bestuderen de trends van de toekomst en we volgen een stilistisch pad. Toen we begonnen, vroegen we ons af waarom wielerkleding niet elegant kon zijn, zoals dat bij andere sporten als golf, skiën en tennis wel het geval is. We wilden het concept van stijl omverwerpen en zo een beetje mode in de wereld van het fietsen brengen.”

Marchetti: “La Passione is elegant en minimalistisch en wil tegemoetkomen aan de smaak van een generatie wielrenners die presentatie belangrijk vindt. In veel dingen zijn we voorlopers geweest. Wij waren bijvoorbeeld de eerste partij die donkerblauwe bib shorts op de markt brachten. Dat is de kleur die ons merk vertegenwoordigt. Een tint die ook vandaag nog veel navolging vindt en een van de meest geliefde blijft bij de klanten.”

Hoe ziet de toekomst van La Passione eruit?

Marchetti: “Wat de producten betreft, willen we het concept van stijl gecombineerd met prestaties voortzetten. Het kan ook worden toegepast op andere gebieden dan de klassieke racefiets. Dat blijkt ook uit de lancering van de Spinning-collectie. Daarmee richten we ons op vrouwen die thuis trainen hebben ontdekt door de trend van virtuele lessen en live streaming. Een ander scenario dat we de komende maanden zullen verkennen, is dat van de stadsfiets, een thema dat ons als fervente voorstanders van duurzame mobiliteit na aan het hart ligt. Ons doel is te blijven doen wat we kunnen, namelijk degenen die in stijl willen fietsen op de best mogelijke manier kleden.”

Ragazzi: “Gezien het feit dat we in een paar jaar tijd van slechts twee mensen zijn uitgegroeid tot een team van meer dan dertig, zullen we zeker blijven werken aan onze groei en meer en meer solide worden. Onze core business blijft natuurlijk de wielermarkt. We zijn momenteel het derde meest bezochte online fietskledingmerk in het Verenigd Koninkrijk en zijn qua verkoop vele plaatsen gestegen op de marktladder. Daardoor zijn we een relevant merk geworden in het mondiale landschap. We moeten onze bekendheid vergroten door ons op onbekend terrein te begeven waar online en offline marketing elkaar aanvullen. Met dit in het achterhoofd zijn we blij dat we dit jaar twee iconische partnerships zijn aangegaan, zoals die met Tom Boonen, onze merkambassadeur, en Flanders Classics, in het bijzonder de Ronde van Vlaanderen. In lijn met deze doelstellingen werken we aan een belangrijk project waarbij we voor het eerst als technisch partner van een grote professionele World Tour-ploeg zullen optreden. Daarover hopelijk binnenkort meer.”

Gerelateerde artikels

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE