Deel dit artikel:

Cube goes aero met de C:68X

Hadden we al gezegd dat de fietsmerken over mekaar struikelen in hun moeite om in de aanloop naar de Tour de France met nieuwe modellen te komen? Het Duitse Cube pakt met de Litening C:68X aerobike uit.

Cube meldt dat voor de ontwikkeling van de C:68X meer dan duizend ‘flow simulations’ op de computer werden gemaakt (dat zijn computermodellen waarbij onderzocht wordt hoe de lucht rond een bepaalde buisvorm stroom) waarna er ook nog eens honderd uur in de windtunnel werd getest. Het resultaat is volgens Cube een vermindering van de luchtweerstand met 30% ten opzichte van de vorige Litening. Uiteraard lopen alle kabels binnendoor en hoort bij het frame een geïntegreerde cockpit. Het frame is opgebouwd uit 155 lapjes prepregs (goed voor 980 gram in totaal) en laat ruimte voor banden tot 28 mm. De mannen van Wanty-Groupe Gobert zullen de nieuwe Litening C:68X tijdens de Ronde van Frankrijk gebruiken.

De fiets is voor de niet-wielerprofs beschikbaar in vier versies. De Litening C:68X Pro is het instapmodel met Shimano Ultegra Di2 compact aandrijving (50/34), Shimano Ultegra hydraulische schijfremmen en Newmen Pro One TLE bandjes van 25 mm breedte. Verkrijgbaar in framematen van 50 tot 60 cm is deze fiets van 3.999 euro bijzonder scherp geprijsd. De Litening C:68X Race van 4.499 euro is afgemonteerd met Sram Force eTap (48/35) en een Newmen Advanced SL R.38 wielset met carbon velgen. Nog een trapje hoger staat de Litening C:68X SL want voor 6.499 euro wordt deze fiets aangekleed met Shimano Dura-Ace Di2 aandrijving (50/34) en DT Swiss ARC 1400 Dicut 62 wielen met Schwalbe Pro One TLE 25 mm banden. Het neusje van de Litening-zalm is de C:68X SLT van 7.499 euro. Deze gaat met Sram Red eTap AXS aandrijving door het leven (48/35) en staat op DT Swiss ARC 1100 Dicut 62 wielen.

  • De volledige Litening C:69X line-up en de details van alle aanwezige technologie vind je op de site van Cube.

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE