Deel dit artikel:

Contec innoveert haar verlichtingsgamma

Contec breidt voor aanstaande herfst en winter onder meer het verlichtingsassortiment uit. Er komen nieuwe DLUX-batterijlampen bij die zich lenen voor bijvoorbeeld racefietsen en gravelbikes. Het gaat om drie voorlichten en twee achterlichten.

Het topmodel van de nieuwe DLUX Micro-koplampen is de DLUX micro power 120 (99,95 euro). Deze is – zoals de naam wellicht al doet vermoeden – goed voor een lichtsterkte van 120 lux. De ingebouwde OSRAM LED wordt gevoed door een oplaadbare batterij van 5.000 mAh. In de laagste stand levert deze batterij genoeg energie voor 30 uur licht bij 20 lux of 5 uur rijden bij maximale helderheid. Een ander pluspunt is de geïntegreerde powerbank. Die maakt het mogelijk om een smartphone of navigatie op te laden tijdens het gebruik. 

Daaronder komt het model DLUX micro power 80 (69,95 euro). Deze biedt dan weer 80 lux en heeft een batterij van 3.500 mAh. De batterij biedt maximaal 20 uur licht. Ook hier deze lamp is goed voor een powerbankfunctie.  

Verwisselbare kop

Zowel de DLUX micro power 120 als de DLUX micro power 80 heeft een afneembare accu- en lampkop. Dit betekent dat je een lege accu onderweg snel kan vervangen door een opgeladen exemplaar. Je kunt je fietsavontuur dan gewoon voortzetten. Wat met deze wisseltechnologie ook mogelijk is, is dat je de koplamp op een later moment opwaardeert. Je hebt hem als variant van 80 lux gekocht, maar zet er later een kop op van 120 lux. Je hoeft dan niet een geheel nieuwe lamp te kopen.

Instapmodel 

De instapversie is de DLUX micro 40 (39,95 euro). Met een helderheid tot 40 lux is hij vier keer zo helder als de StVZO voorschrijft. De batterij heeft een capaciteit van 2.400 mAh, wat voldoende is voor maximaal 12 uur licht. Hierin zit geen powerbankfunctie.

Achterlichten

Het achterlicht is verkrijgbaar in twee versies met hetzelfde uiterlijke ontwerp: de DLUX micro XS en DLUX micro XS Stop (24,95 en 34,95 euro). De Stop-versie heeft een Stoptec-sensor die het achterlicht feller laat schijnen bij een plotselinge vertraging. Hierdoor worden achteropkomende weggebruikers zich eerder bewust van remmanoeuvres voor meer veiligheid. Het achterlicht kan van de houder worden losgemaakt, het los- en vastklikken gaat eenvoudig. De rubberen band van de houder is in lengte verstelbaar, zodat hij flexibel kan worden bevestigd aan de zadelpen of de staande achtervork. 

Houder

Voor de koplamp wordt een universele houder gebruikt die geschikt is voor stuurdiameters van 25 tot 35 millimeter. Je kunt de helling en hoek telkens aanpassen. De houder kan op het stuur blijven zitten en je bevestigt de batterijverlichting via een klikmechanisme. Alle nieuwe lampen zijn in Duitsland ontworpen en ontwikkeld.