Deel dit artikel:

Castelli viert 10 jaar Gabba

We zagen deze week een reeks filmpjes en beelden voorbij komen op de sociale media over de Gabba, het beroemde en geroemde regenjack van Castelli. Tijd voor een geschiedenisles, vonden we.

‘Een Gabba’ is voor de regenkledij wat ‘een Tacx’ is bij de indoor fietstrainers. Het product of de merknaam is een volwaardig zelfstandig naamwoord geworden. Tien jaar geleden zag de Gabba, de befaamde regenjas van Castelli, het levenslicht.

Eerst nog iets over de naam van Castelli’s regenjas. ‘Gabba’ verwijst naar de bijnaam van Gabriel Rasch, die initieel de ideeën voor de ontwikkeling van zo’n nieuwe baanbrekende regenjas op de proppen was gekomen. En een gamechanger werd de Gabba, zeker vanaf Milaan-Sanremo 2013. Een horroreditie. Dat kan je nalezen in onze toptien van bibbermomentjes uit de wielergeschiedenis elders in dit magazine. Aan de vooravond van deze 104de editie van Milaan-Sanremo heerste er paniek in de hotels van de deelnemende wielerploegen. De voorspelde regen, sneeuw en koude creëerde een enorme queeste naar ‘die zwarte regenjassen van Castelli’.

“Acht hotels deden we die dag aan. We leverden Gabba’s in vuilniszakken aan ploegen die we niet sponsorden. Alles moest stiekem en in het grootste geheim gebeuren. We waren net drugsdealers”, aldus Sören Jensen, ex-profrenner en al meer dan tien jaar marketeer bij Castelli. Tien- en tientallen renners stonden ’s anderdaags in Milaan aan de start van de Primavera met… een Gabba. “Dat was het kantelpunt. Hadden we tot dan in drie jaar tijd 1.200 stuks van de Gabba verkocht, dan zorgde die Milaan-Sanremo ervoor dat de verkoop plots exponentieel toenam en proporties ging aannemen die we vooraf nooit hadden durven vermoeden. Mijn geloof in de Gabba was aanvankelijk trouwens heel beperkt want… ‘wie zou in godsnaam een regenjas met korte mouwen kopen?’. De geschiedenis bewees mijn grote ongelijk”, kan Steve Smith er nu hartelijk om lachen.

In de Ronde van Italië van 2013 ging het verhaal van de Gabba verder en daar lag overigens ook de kiem van de samenwerking tussen Castelli en Team Sky (nu Team Ineos, nvdr.) dat toen nog door een andere kledingfabrikant werd gesponsord. “Het was een bijzonder regenachtige Giro en Team Sky wilde koste wat het kost zijn renners voorzien van Gabba’s. Ze kochten meteen 50 exemplaren aan.” De renners van Team Sky waren overigens niet de enige die hengelden naar de Gabba. “We creërden zelfs een speciale zwarte verpakkingsbox met daarin een Gabba én een zwarte viltstift erbij”, schatert Smith. “Speciaal voor de profrenners: zo konden ze de merknaam op de jas zelf wegwerken.”

Ex-renner Gabriel Rasch inspireerde de mensen bij Castelli tot de ontwikkeling van de Gabba, een regenjack dat naar hem werd genoemd.

Gamechanger

Terug naar eind juli 2009. Enkele renners van het Cervélo Test Team, de profploeg waarvoor ook ‘onze’ Serge Pauwels op dat moment fietste, worden in de marge van de Italiaanse rittenkoers Brixia Tour uitgehoord door de ingenieurs van Castelli. Het Italiaanse kledingmerk sponsorde toentertijd het Cervélo Test Team. “We wilden te weten komen wat er écht leefde bij de renners, waar ze naar op zoek waren, wat beter kon”, herinnert Steve Smith (foto rechts, nvdr.), brand manager van Castelli, zich.

Wat hij te horen en te zien kreeg, was hallucinant. Met name Gabriel Rasch, een Noorse renner in het team, kwam op de proppen met een groen regenjack dat hij nog had van zijn tijd bij Crédit Agricole. “It was a green piece of shit. You looked at it and started to sweat”, beschrijft een geamuseerde Smith die regenjas nu, tien jaar na dato. Rasch gaf aan dat de renners echt iets nodig hadden dat niet flapperde, dat tegen de regen kon maar dat je ook nog kon dragen als het niet zo koud was. “Hij vond dat zijn groene jasje het dichtst in de buurt kwam”, herinnert Smith zich. “En dus gingen we aan de slag. We probeerden een product te creeëren dat ‘race ready’ was, enige stretch had en wind- en waterdicht was.”

Het resultaat kregen de renners en de wereld te zien in het prille voorjaar van 2010, met name in het Belgische openingsweekend. Tijdens de Omloop Het Volk (toen nog onder die naam, nvdr.) en Kuurne-Brussel-Kuurne dienden de renners brutale weersomstandigheden te trotseren. Alle renners van het Cervélo Test Team hadden net voor de verkenning van het parcours van de Omloop een merkloze zwarte jas gekregen. Een geheim wapen, achteraf beschouwd. Zowel Heinrich Haussler, tweede in die Omloop, als Roger Hammond bleken letterlijk in de wolken. En ook de andere renners in het peloton hadden de zwarte jassen opgemerkt. Zelfs Juan Antonio Flecha, dat jaar kopman bij Team Sky en winnaar van de Omloop Het Volk, kwam bij Steve Smith polsen waar hij die zwarte jas kon vinden. Toch zou het nog drie jaar wachten zijn tot de echte doorbraak kwam voor de Gabba.

Vandaag is de Gabba geworden dat wat het is: een klassieker, een stuk dat je als fietser absoluut moet hebben in je kleerkast.

Meer info nodig? Raadpleeg www.passionforcycling.be

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE