Deel dit artikel:

BYOB Origine Théorème FS: de opbouw

“Zeg, die hoop dozen hier in de gang, wat moet daar mee gebeuren? Wanneer ga je daar eens een fiets van maken?” De boodschap was duidelijk, die dozen begonnen flink in de weg te staan. Met die dozen zelf zijn we niet zoveel om een fiets te maken, met de inhoud daarentegen.

Die inhoud stelden we HIER reeds aan je voor. Tijd om aan de slag te gaan. Samen met Kris en Hans van BeCycle, de lokale fietsenzaak in Buggenhout, gingen we aan de slag om van een reeks topcomponenten een schitterende full suspension te maken. In dit artikel vertellen we hoe die opbouw verliep en geven we een aantal do’s en don’ts om je fiets zelf in elkaar knutselen. Hoe ons beestje zich vervolgens zal gedragen op de trails die het voorgeschoteld krijgt de rest van het seizoen, is een verhaal voor later dit jaar. 

Op voorhand

Er zijn een aantal kleine dingetjes die je makkelijk vooraf kan doen. Banden rond wielen leggen en die meteen tubeless maken is een fluitje van een cent. De Schwalbe-banden gaan vlot rond het Polaris-wiel, we gieten er een busje latex vloeistof bij en met de compressor ‘poppen’ de banden snel op hun plaats. ’s Anderdaags blijkt er geen druk verloren te zijn uit de banden. Dat is alvast een goed begin.
De schijven worden centerlock bevestigd, ook dat is een fluitje van een cent, net als die XX-cassette (maar daarover later meer).

Balhoofd en kabels

Kabels plaatsen is bij hedendaagse bikes met interne kabelgeleiding een van de eerste dingen die je aan je fiets doet. Hoe minder onderdelen er reeds op zitten, hoe makkelijker je aan kabels kan. Stel dat je bottom bracket en/of crankstel reeds gemonteerd zijn, is dat een hele ruimte waar je niet even vlot een passerend kabeltje kan bereiken.

Gelukkig werken we met de draadloze groep van Sram: dat bespaart alweer wat op kabels. De enige die we moeten plaatsen zijn de achterrem en de kabel van de lockout van de demper.

Ja, dat vraagt wat gepruts en gedoe, maar met de TubeGuide-kabeltrekset van BBB is het een stuk simpeler om je binnenkabels op de juiste plaats te krijgen.

Het balhoofd van de Origine Théorème heeft een stuuruitslagbeperking. Dat betekent dat bij een valpartij de hendels van je stuur je bovenbuis niet kunnen raken en zo beschadigen. Doorheen dat balhoofd lopen ook de kabels. Die kunnen dus verder naar hun plaats geleid worden.

Vork en stuur

Op zich is een vork monteren niet zo bijzonder moeilijk. Bij een nieuwe vork moet eerst de stermoer en vorkconus (ring helemaal onderaan je vorkbuis) geplaatst worden. Daar heb je speciale tools voor nodig. Het balhoofd is reeds geplaatst, dus de vork kan door frame en balhoofd. We bepalen de lengte van de vorkbuis – hou rekening met eventuele spacers – en korten de vork in. Doe dat met een buizensnijder, dat werkt veel netter en eenvoudiger. Het Gemini-stuur wordt gemonteerd. Hou hier rekening met het juiste aanhaalmoment. Een momentsleutel is een onmisbare tool voor elke hobby-knutselaar.

Nu de vork en het stuur gemonteerd zijn, is het een ideaal moment om de voorkant verder af te werken. We monteren de pods, remgrepen, twistloc en met behulp van een bus haarlak de handvatten. De meegeleverde handvatten zijn meteen op maat, ook dat ene handvat langs de kant van de twistloc. Het kabeltje van de lockout op vork en demper kan al meteen vastgemaakt worden. Zet alles nog niet definitief vast, je wil achteraf alles nog makkelijk onder een andere hoek kunnen zetten of eventueel een beetje meer naar binnen of naar buiten brengen. En ja, ook hier is de momentsleutel en een beetje carbonpasta onmisbaar. 

Remmen

De remklauw vooraan monteren gaat vlot, de kabel inkorten eveneens. De nieuwe positionering van de remhendels maakt dat je de remkabels echt wel heel strak kan maken. Je remkabel inkorten doe je steeds aan de hendel, niet aan de remklauw. Je dient de kabel uit de remhendel te verwijderen, terwijl je ervoor zorgt dat er geen (of toch zo weinig mogelijk) olie verloren gaat. De kabels op de juiste lengte zetten doe je met een speciale cutter. Uit het stukje kabel dat je hebt afgeknipt, verwijder je het bevestigingsstukje. Dat heb je nodig om opnieuw te gebruiken. Het terugplaatsen hiervan vraagt ofwel de nodige behendigheid ofwel twee speciale plastic stukjes die tussen de bankschroef gaan. Met een rubberen hamer plaats je het bevestigingsstukje terug op zijn plaats. Tot slot is het zaak om nog de remklauw uit te lijnen zodat die niet meer tegen de schijf aansleept. Meest eenvoudig is om de remklauw een beetje los te zetten. Vervolgens laat je je wiel draaien en je knijpt je remmen dicht. Zet je remklauw opnieuw vast en die staat netjes uitgelijnd. De remklauw vooraan zorgt nooit voor problemen.

De remklauw achteraan daarentegen is een ander paar mouwen. Hoe mooi het ook is, een remklauw tussen staande en liggende achtervork is vaak erg lastig om te monteren.

Zadel en zadelpen

De zadelpen monteren stelt ons voor geen enkel probleem, ook hier komt de momentsleutel en carbonpasta aan te pas. Mooi aan de Reverb-dropperpost is de ‘Tilt’-functie. Met een Torx-sleuteltje kan je de positie van je zadel horizontaal aanpassen.

Aandrijving

Het installeren van de Sram AXS-groep is behoorlijk verschillend van die van traditionele groepen. Het is een proces waarbij je smartphone en de Sram AXS-app onontbeerlijk zijn. Het is tevens een proces waarbij je de stappen in de juiste volgorde dient uit te voeren.

Het grote verschil met andere systemen is dat je de componenten voorbereidt los van de fiets. De installatie is op zich erg eenvoudig, maar het is belangrijk dat je alle stappen correct uitvoert. Zo moet je in de app (of op de website) eerst de kettinglengte, positie van de derailleur en het insteltandwiel gaan bepalen. Vervolgens ga je de derailleur koppelen met de schakelpod en de ketting inkorten tot de lengte die in de app werd bepaald en ga je de instelsleutel van je achterderailleur op de positie zetten die de app aangeeft. Zonder dat de derailleur is gemonteerd kan je die nu al gaan afstellen. Vervolgens wordt het hangstuk in het frame geplaatst, derailleur en crankstel worden gemonteerd, ketting geplaatst, je wiel gaat erin en klaar is Kees. Als alles vlot loopt, is dat een bijzonder vlot en eenvoudig proces.

Helaas … op onze wielset waren verkeerde endcaps gemonteerd. Dat heeft ons behoorlijk wat kopbrekens bezorgd, maar eenmaal de juiste endcaps geleverd en gemonteerd, kon de Sram XX AXS aan het spinnen. Na de eerste rit heb ik met behulp van de Micro Adjust het hele boeltje nog verfijnder afgesteld. Via de app heb ik nu ingesteld dat wanneer je op de knoppen van de pod blijft drukken, de derailleur met drie stappen op- of afschakelt. 

En zo staat daar plots een hele fiets te blinken, eentje waarmee we de volgende maanden ons ongetwijfeld meer dan kostelijk gaan amuseren.

Met dank aan Kris en Hans van BeCycle voor de opbouw van de fiets.
En met dank aan Joris Massaer van Bikepoint voor de verdere finetuning.

Gerelateerde artikels