Deel dit artikel:

BH iLynx+: verder, sterker, lichter

Een licht high modulus carbonframe en de nieuwe Shimano EP801-motor maakt van de BH iLynx+ een krachtige en lichte e-mtb met een grotere actieradius.

De BH iLynx+ is ontwikkeld om een lichtgewicht e-bike met een krachtige motor te creëren. Daarom is de fiets uitgerust met de nieuwe Shimano EP801 motor, die 85 Nm koppel levert en zijn vermogen verhoogt tot 600 W. Bovendien is de koeling verbeterd, waardoor de prestaties in de meest uitdagende omstandigheden behouden blijven.

De nieuwe afstandsbediening is strak geïntegreerd in het stuur en maakt het mogelijk om te schakelen tussen verschillende ondersteuningsmodi, vooraf geconfigureerde profielen te selecteren en het batterijniveau te controleren via het LED-systeem. Hij maakt ook verbinding met Garmin-toestellen voor meer informatie langs de route. Dankzij de E-Tube Project Cyclist-applicatie kunt u de ondersteuningsmodi tot in het kleinste detail aanpassen aan jouw persoonlijke rijstijl.

De BH iLynx+ maakt gebruik van een interne batterij van 540 Wh, die kan worden uitgebreid tot 720 Wh dankzij een Xpro extender, die eenvoudig en zonder gereedschap op de plaats van de tweede bidonhouder kan worden aangebracht. De hoofdbatterij is uitneembaar en kan zowel buiten als binnen de fiets worden opgeladen via de oplaadpoort in de hoofdas van het veersysteem.

Een frame vol functies

De BH iLynx+ is ontworpen voor elk type terrein, met een duidelijke nadruk op trail en enduro. Het carbonframe biedt zo een prima combinatie van kracht en een laag gewicht. Alle knowhow die BH de afgelopen jaren heeft opgedaan, inclusief het Hollow Core Internal Moulding productieproces, werd van stal gehaald om dit frame te maken. Het hele frame, inclusief een beter geïntegreerde rocker link, is gemaakt van “Ballistic Carbon Layup”, een zeer slagvast materiaal. Met een gewicht van 2450 gram maakt het zo mogelijk zijn om onder de grens van 20 kilogram voor de totaalfiets te blijven.

Bij de ontwikkeling van de nieuwe BH iLynx+ stond integratie centraal. De bekabeling is intern weggewerkt en alle onderdelen van het veersysteem hebben een strak design dat de contouren van het frame volgt. De zadelpenklem is geïntegreerd in de bovenbuis voor een mooier en minimalistisch ontwerp. Een ander opvallend kenmerk is het gebruik van Acros BlockLock systeem, dat de draaicirkel van het stuur beperkt tot 120º om schade aan het frame bij een val of een scherpe draai van het stuur te voorkomen.

Om extra stijfheid te bereiken maakt de BH iLynx+ gebruik van oversized lagers om de torsiestijfheid te verbeteren, een cruciaal aspect in een e-MTB die is ontworpen om te voldoen aan de behoeften van de meest veeleisende rijders. Het frame maakt ook gebruik van een Super Boost-sized achteras, die breder is voor sterkere wielen en het frame meer ruimte geeft voor 2,5”-banden.

Twee verschillende versies

Op basis van hetzelfde frame zijn twee BH iLynx+ collecties gecreëerd. De Trail serie heeft 140 millimeter veerweg, terwijl de Enduro serie 160 millimeter biedt. Ze maken beide gebruik van het Split Pivot veersysteem, met het uitzonderlijke vermogen om een actieve en efficiënte achtervering te leveren, zelfs onder remkrachten, en een volledig gescheiden trapefficiëntie. 

De geometrie van beide modellen is gebaseerd op de conventionele Lynx serie, waarbij gestreefd wordt naar een evenwicht tussen dynamisch rijgedrag, controle en veiligheid in de afdalingen. 

BH iLynx+ serie

De BH iLynx+ serie omvat in totaal zes modellen. drie voor de enduro-collectie en drie voor de trail-collectie. Alle modellen kunnen worden aangepast met het BH Unique programma. 

Het duurste model wordt de Enduro Pro 9.9 die voor 9999 euro uitgerust wordt met een Fox 38 Float Factory-vork en Float DHX2 Factory-demper, de Shimano XT-groep en RaceFace Turbine-wielen.

De duurste Trail-versie is de iLynx+ Trail 8.9 die gelijkaardige onderdelen heeft en voor 9799 euro de jouwe wordt.

Meer info via bhbikes.com

Gerelateerde artikels

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE