Audi heeft haar nieuwe elektrische mountainbike geïnspireerd op de RS Q e-tron Dakar Racer, die in 2022 vier etappes van de Dakar-rally won. Het zijn vooral de graphics van de fiets die overeenkomen met het voertuig. Daarnaast delen beide dat ze elektrisch zijn aangedreven.
Samenwerking met Fantic
Helemaal zelf heeft het automerk haar Audi electric mountain bike, met name gericht op enduro, niet gemaakt. Daarvoor werd de samenwerking aangegaan met Fantic, een Italiaanse specialist in elektrische fietsen scooters. Kijkend naar het assortiment van Fantic heeft Audi’s uitvoering opvallend veel gelijkenissen met de Fantic XEF 1.9 Factory eMTB Enduro.
Het frame van aluminium en carbon komt overeen en datzelfde geldt voor de geveerde Öhlin-voorvork met 180 millimeter veerweg en de Brose S-MAG 250W-motor met een maximaal koppel van 90Nm. De motor wordt gevoed door de Fantic Integra 720Wh batterij in de onderbuis. Als e-mountainbiker heb je vier ondersteuningsniveaus (Eco, Tour, Sport en Turbo). Via het compacte stuurdisplay lees je die af.
Afwerking
Audi heeft zijn elektrische mountainbike uitgerust met onderdelen van uiteenlopende leveranciers. De fiets heeft bijvoorbeeld een SRAM GX Eagle-aandrijving met een 34-tands kettingblad en een SunRace (11-51) cassette. Verder heeft hij een mullet wielsetup met tubeless-ready Mavic E-DEEMAX-wielen. Voor is gekozen voor de Vittoria-band e-Mazza, achter voor een e-Martello.
De Audi electric mountain bike heeft In.CA.S schijfremmen met rotors van 220 millimeter (voor) en 203 millimeter (achter). De 800 millimeter bar en 40 millimeter stuurpen zijn van Renthal en de mountainbikehandvatten komen van Switch. Er is gekozen voor een dropper post met een Selle Italia Novus Boost EVO-zadel.
Duurzame mobiliteit
De elektrische mountainbike, beschikbaar in drie maten (S, M en L) voor een prijs van 8.900 euro, is volgens Audi de volgende stap in de ‘inspanning van het merk om alternatieve middelen van e-mobiliteit aan te bieden’. Audi stelt werk te willen maken van duurzamere alternatieven. Eerder kondigde Audi al aan vanaf 2026 uitsluitend elektrische auto’s op de wereldmarkt te willen brengen.