Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Arrivee podcastaflevering 11: Bert De Backer en Frank Glorieux

Een nieuwe fiets- en wielerlente dient zich aan. Met Frank Glorieux hebben we de CEO van Cycling Vlaanderen te gast, een federatie ’new style’ die zo’n 50.000 wielertoeristen vertegenwoordigt. Voor een klare kijk op het nieuwe wielerseizoen vroegen we Bert De Backer, ex-profrenner, wieleranalist en brand ambassador voor fietskledijmerk Decca.

De CEO van Cycling Vlaanderen is de ideale persoon om uit te leggen hoe we meer jeugd en meisjes naar het wielrennen krijgen, hoe het wielertoerisme evolueert door of dankzij Covid, hoe het jeugdwielrennen steeds professioneler is geworden, over het belang van moderne en veilige trainingsomlopen, en nog veel meer.

Bert De Backer is dan wel renner af, hij bruist nog altijd van de plannen. Wie zin heeft, kan hem contacteren om samen te gaan fietsen, maar hij wil ook kledingmerk Decca terug op het voorplan krijgen. “Een topsporter kan het topsportklimaat meebrengen naar zijn omgeving”, verklaart hij zijn gedrevenheid. Dat is ook exact wat Glorieux ziet bij Jolien D’hoore die bij zijn federatie is komen werken.

Fietsen blijft dus een belangrijk deel van De Backers leven, maar toch blijkt hij geen heimwee te hebben naar zijn leven als coureur. Uiteraard kan een vooruitblik op de voorjaarsklassiekers niet ontbreken, met een focus op het attractieve seizoensbegin van Lotto Soudal, de vrees voor coronabesmettingen in het peloton en de nervositeit bij die eerste grote koersen.

Of beluister de podcast HIER via Podbean.

Gerelateerde artikels