Deel dit artikel:

100% Getest: Mavic Allroad Pro schoenen

Dat ze bij Mavic de gravelscene au serieux nemen blijkt uit het feit dat de Franse wielenbouwer en kledingfabrikant al twee jaar op rij een specifieke perspresentatie van gravelproducten op poten zette. Ook wel een beetje omdat de mannen van Mavic zelf bijzonder graag met de gravelfiets rijden, maar minstens evenzeer omdat het gamma gravelproducten van Mavic boomt. De Allroad Pro schoenen konden we na het gravel perskamp half juni meenemen voor een duurtest en hebben ondertussen een paar duizend kilometer op de teller.

Bij Mavic zijn ze bijzonder fier op het Matryx-materiaal dat ook in de Allroad Pro schoen verwerkt is. Het hele verhaal achter Matryx lees je hier, maar in een notendop komt het hier op neer: Matryx is een stof waarbij polyamide en kevlar door mekaar worden verweven waardoor een duurzame, soepele, lichte en volgens Mavic ook ademende stof ontstaat. Dat laatste moet ik jammer genoeg meteen nuanceren want de ademende eigenschappen van het Matryx vallen tegen. Stijgt de temperatuur boven de 25 graden, dan wordt het in de Allroad Pro schoenen heel warm. Op koelere dagen (of vroeg op de ochtend) heb je daar uiteraard veel minder last van.

Souplesse oblige

De souplesse van de Matryx stof is wél verbluffend en het resultaat is een bovenschoen die nergens voor drukpunten zorgt. De vetersluiting is misschien een beetje klassiek, bekijk je het evenwel vanuit graveloogpunt dan is de keuze voor veters 100% te verdedigen. Gebruik je de Allroad Pro schoenen immers voor een fietstocht door Siberië of de Atacama woestijn, dan ben je blij met een universeel sluitsysteem dat je overal kunt herstellen en vervangen. Ooit reed ik een mountainbike etappekoers in Costa Rica uit met een rechter schoen die met kleefband om mijn voet was vastgemaakt omdat bij een valpartij op een treinrail een hippe kliksluiting op de schoen was afgebroken.

Foto rechts: Let ook even op de schoenen, jongens…

Saai zwart of hip oranje

Vind je de zwarte veters in de schoenen een beetje te saai (in combinatie met het grijs van de Matryx-stof komen de Allroad Pro sloffen heel sober voor de dag), weet dan dat Mavic bij de schoenen ook een paar oranje veters levert die de looks van de schoenen beslist ten goede komen. De twee paar veters zijn overigens van hetzelfde materiaal gemaakt en hoewel bijzonder duurzaam, zijn de veters redelijk dik wat het knopen een tikkeltje lastiger maakt. Op de tong van de schoen zit wel een handige elastiek waaronder je de veter kunt borgen, zeker op de rechterschoen geen overbodige luxe want je wil niet dat je schoenveter in de ketting draait.

Duurzaam in het kwadraat

De eerste keer dat je de Allroad Pro schoenen in handen hebt, gaat je aandacht meteen uit naar de hielkap. Of beter gezegd naar de afwezigheid van een hielkap want het hielgedeelte van de schoen is (en dan vooral aan de bovenkant) van heel zacht materiaal gemaakt. De vrees voor een schoen die te weinig steun biedt is echter absoluut ongegrond want de Allroad Pro schoenen pakken je voeten perfect beet zonder dat er ook rond de enkels druk- of schuurpunten ontstaan. Over de duurzaamheid van de Matryx-stof hebben ze bij Mavic trouwens ook niet gelogen want na een paar duizend kilometer on en off road zien de schoenen er nog zo goed als nieuw uit. Hoewel het Matryx een heel duidelijke weefstructuur heeft, is het nagenoeg onmogelijk om het weefsel te beschadigen. De kunststof zool is volgens Mavic met zeventig procent carbonvezels geïnjecteerd, al zal er uiteraard geen consument het in zijn hoofd halen om de zool in twee te zagen om de carbonvezels te tellen (wat trouwens niet zou lukken, maar soit). Feit is dat de zool een heel fijn evenwicht vindt tussen voldoende stijf om tien uur per dag mee te fietsen en soepel genoeg om mee door een stadscentrum te wandelen. Ik gebruikte de Allroad Pro schoenen tijdens mijn driedaagse door Engeland (dat verhaal lees je hier) en daar heb ik geen seconde spijt van gehad.

Conclusie

250 euro voor een paar allroad schoenen is best een flinke investering, dus je weet vooraf maar beter voor welk doel je ze in huis moet halen. Raceschoenen zijn het niet want daarvoor is de zool niet hard genoeg, hardcore mountainbikeschoenen zijn het evenmin want daarvoor heeft de zool niet genoeg profiel en er passen onder de zool ook geen noppen. Wat zijn het dan wel? Schoenen voor die-hard gravelrijders die marathonritten afwisselen met hier en daar een stukje lopen. De souplesse en duurzaamheid van de Matryx-stof zijn pluspunten, de matige ademende eigenschappen van het materiaal is een punt waar Mavic nog moet aan werken.

Alle details van de schoen vind je hier.