De Bosch’s Accident Research Division onderzocht ruim vijfhonderd fietsongevallen in Duitsland, thuisbasis van de bekende fabrikant. Dat maakte duidelijk dat bij 20 procent van de ongevallen de fietser al onderuit was gegaan voordat de aanrijding had plaatsgevonden. Vaak was de oorzaak te laat of niet remmen. In een andere studie werden meer dan 5.400 fietsongevallen nader bekeken. Daaruit bleek dat bij driekwart van de ongevallen niet was geremd.
De onderzoekers van Bosch concluderen dat het aantal ongevallen met e-bikes met 25 procent zou kunnen worden verminderd met ABS. En dus hebben de Duitsers volop werk gemaakt van de ontwikkeling van een dergelijk systeem.
Het ABS-systeem meet de wielsnelheid van beide wielen. Zodra het voorwiel dreigt te blokkeren, regelt het systeem de remdruk terug. Als het achterwiel omhoog komt – bijvoorbeeld bij hard remmen op een stroef wegdek – wordt de kracht van voorrem aangepast. Het systeem wordt dit jaar uitvoerig in de praktijk getest en moet volgens de huidige verwachtingen eind 2018 op de markt komen.