Deel dit artikel:

2x zot van de Ronde

De Ronde is een hoogdag, zorgt voor een kriebel in de buik waar je ’s morgens mee opstaat. Maar voor enkelen onder ons is die kriebel nog harder te voelen. We gingen op bezoek bij twee mensen die het weekend van Vlaanderens Mooiste op scherp staan. De ene organiseert mee We Ride Flanders, de andere heeft het op zondag druk bij de finish van de profrenners.

Jeffrey De Voecht
Golazo / Peloton
32 jaar
Paal-Beringen
Organiseert voor Peloton de We Ride Flanders cyclo

“Tijdens de routecheck met de wagen krijg ik al kippenvel.”

Brecht Toelen
Flanders Classics
31 jaar
Vilvoorde
Staat in voor de aankomstzone bij de profs

“Die eerste keer bij de finish was een magisch moment.”

Cyclo versus profs

“Goedemorgen, het is vandaag de dag van de Ronde. Het tv-programma op Eén waarin de Ronde gevolgd werd, begon daarmee. Het is een geweldig gevoel, moeilijk te omschrijven. Een soort kriebel in de buik”, beschrijft Jeffrey het gevoel dat veel Vlamingen delen. Zowel voor hem als voor Brecht is het echter vroeg dag die zondag. Jeffrey organiseert We Ride Flanders, en moet die ochtend vroeg aan de bak om alles af te breken van daags voordien. “Het is doorwerken, want ik wil natuurlijk niks van de koers missen.” Een paar kilometer verderop is ook Brecht vroeg uit de veren, hij is mee verantwoordelijk voor de aankomstzone van de profkoers bij zowel heren als dames, waar op dat moment alles afgewerkt wordt. Alles wat in de aankomstzone ligt van viptenten op de Kwaremont tot shuttlebussen en zelfs de finishboog. De twee heren moeten vaak overleggen met elkaar. Dat gaat vooral om de timings. Want sommige werkzaamheden bij de finish moeten ofwel klaar zijn, ofwel stilgelegd worden op het moment dat de recreanten hun finish beleven. Allebei dragen ze bij aan het grootste fietsfeest van Vlaanderen, al kan hun achtergrond niet meer verschillend zijn.

Starstruck bij de koffie

Jeffrey kwam bij Golazo terecht via Sven Nys. Niet dat hij hem kende, maar hij was grote fan. Toen hij een interview las, werd het bedrijf daarin genoemd, wat hem verleidde tot een spontane sollicitatie. “Voor ik het wist, deed ik een proef, terwijl Erwin Vervecken even verderop aan een bureau zat. Eens ik was aangenomen, passeerde Sven terwijl ik koffie haalde. Ik was een beetje starstruck. Ik koerste zelf van aspirant tot junior en herinner me levendig dat ik de kortste route van de cyclo fietste als klein manneke. Dat ik hem nu mee mag organiseren, is echt cool.” Brecht is een ander verhaal. Hij is van opleiding leerkracht elektriciteit, al is de vonk pas echt overgeslagen toen hij de koers ontdekte. En dan niet zozeer zelf fietsen, eerder het organiseren van koersen. Voordien zat hij in het bestuur van een wielerploeg, zetelde hij in de jeugdcommissie Limburg en was hij bij de Ronde van Limburg betrokken. “Ik weet vaak niet wie er twee jaar geleden de Ronde of Gent-Wevelgem won, ik weet echter wel nog exact waar een steward ontbrak.”

Kippenvel

De jobinhoud van de twee heren verschilt wel degelijk. Jeffrey werkt gedurende het jaar vooral op logistiek: contacten leggen, aanvragen doen, verkennen. “De route van de cyclo op zaterdag wijkt geregeld af van die van de profs op zondag, vooral waar ze de N-wegen opzoeken, bieden we een rustiger alternatief aan. Als ik met de wagen het parcours afrijd om te controleren krijg ik soms al kippenvel. Op de dag zelf begint het om 4u30, om de eventlocatie af te werken. Overdag ben ik te vinden in de commandopost bij brandweer en politie, om alles in goede banen te leiden. De focus verandert gedurende de dag: van de parking en verkeersproblemen in de ochtend, tot het coördineren van bijvoorbeeld de drukte bij de Koppenberg of aankomst. Weet je, voor veel mensen is de cyclo rijden een once-in-a-lifetime-ervaring, en ik wil vooral dat het er boenk op is. Die mensen moeten een heerlijke dag beleven, van start tot finish. Een van mijn voornaamste taken is het vinden van seingevers. Driehonderd mensen hebben we nodig, het is echt waanzinnig wat ze voor ons doen. Als organisatie geven we een extra Ronde-gadget aan die mensen, dat is wel het minste dat we kunnen doen.”

Seingevers zitten niet in het takenpakket van Brecht. Hij is vooral in spanning wanneer de renners aankomen. Dan bevindt hij zich net na de eerste rij fotografen. Brecht zorgt er mee voor dat de renners op een veilige manier bij de omkleedtrailer, Sporza-cabine en het podium komen. “Mijn eerste finish was in 2022, toen Van der Poel won. Het is de apotheose van alles waar je naartoe hebt gewerkt, een magisch moment, een echt kippenvelmoment. Ik merk trouwens dat de gunfactor voor Van Aert tot ongekende hoogtes is gestegen. In dat geval krijgt de finishzone een andere dimensie. Dat zagen we ook toen Lotte hier won. De Vlaming is dan uitbundiger, de afterparty iets steviger. Mijn werk wordt er niet makkelijker op. Ik hoop echter van harte dat het zover komt dit jaar.”

Meer info

www.werideflanders.com
www.peloton.be
www.flandersclassics.be

Lees het volledige verhaal in Grinta! 108, nu in de winkel en HIER online te koop of via Blendle online te lezen. Abonneer je HIER en mis geen enkel nummer meer.

Gerelateerde artikels