Deel dit artikel:

100% Getest: Zwift Hub

Zwift heeft sinds kort zijn eigen indoortrainer. Het platform waar menig fietser zijn winter op doorbrengt biedt nu ook zijn eigen direct-drive aan en die mag er best zijn.

Op zich is de trainer niet helemaal nieuw, want de Zwift Hub is eigenlijk een JetBlack VOLT V2 die in een nieuw jasje gestoken is. Niets mis mee, want deze Zwift-trainer heb je al in huis voor 499 euro, wat beduidend minder is dan de concurrentie. Wij gingen ermee aan de slag en onze bevindingen lees je hieronder.

Starten

De Zwift Hub is een direct-drive-trainer die volledig uitgerust geleverd wordt. Geen extra cassette nodig, want die zit meteen gemonteerd op de trainer. Vooraf even aangeven of je een 8-, 9-, 10-, 11- of 12-speed cassette nodig hebt en je kan meteen starten bij levering. Het monteren van de Hub is twee keer niets en kan iedereen. Geen moeilijke setup, enkel de twee poten bevestigen die voorzien zijn van een kleur. Die kleur moet corresponderen met de kleur op de trainer en dat is voor iedereen goed duidelijk. Voor en achterkant kan je makkelijk onderscheiden door de markering van een uitroepteken. Zie je die verschijnen, dan moet je de poot even omdraaien. Ook de keuze tussen snelspanner of steekas is best makkelijk. Zwift levert drie gekleurde kaartjes mee om de juiste adapter te kunnen bepalen. De Zwift Hub kan je dus gaan gebruiken voor velgremfietsen, schijfremfietsen, gravelbikes en mountainbikes. De montage van de adapters is simpel en vraagt weinig voorafgaande kennis. De gekleurde kaartjes zijn de perfecte gids.

De trainer is voorzien van een 4,7 kilogram zwaar vliegwiel dat een maximale weerstand van 1800 watt kan simuleren. Ruim voldoende dus voor iedere fietser. Het maximale stijgingspercentage bedraagt 16% waarbij deze Zwift Hub dus nauwelijks onderdoet voor andere trainers. Verbinding maakt hij via Bluetooth en ANT+, waardoor je hem makkelijk kan verbinden met verschillende apps (ook andere programma’s dan Zwift) en zelfs zonder app.

Rijgevoel

De Zwift Hub is dus makkelijk in gebruik en het connecteren met de computer verloopt ook heel vlot. Voor je kan starten, check je best even of de Hub niet geüpdatet moet worden. Eens dat gedaan kan je starten met fietsen. Wat ons meteen opvalt: deze direct-drive-trainer draait zeer stil en soepel. Bij hogere wattages blijft het geluid beperkt. Deze Zwift Hub is wat ons betreft een van de stilste indoortrainers die we al getest hebben. De wattages worden in ERG-modus goed doorgegeven, zonder enige vertraging. Het fietsgevoel is zeer realistisch en de stabiliteit is ook zeer goed. Op geen enkel moment begint de trainer te wiebelen. Hij is perfect om trainingen uit te voeren of om een freeride in Zwift of op andere platformen te doen.

De overgang van lichte naar zware weerstand gaat vlot, enkel bij het aanzetten van een spurtje merken we een lichte vertraging. De wattages worden alsnog goed overgebracht, al merken we daar toch wel een klein verschil in de nauwkeurigheid. Niet dat het veel is, maar voor echte datafreaks kan dat misschien een probleem vormen. Niet voor ons, want in vergelijking met de Garmin Rally-pedalen komen we uit op een verschil van 5 à 10 watt. Niets om ons zorgen over te maken. Die nauwkeurigheid zal voor het merendeel van de fietsers geen probleem vormen, maar we geven het maar even mee. Het verschil met een trainer die meer dan 1000 euro kost, moet ergens zitten. 

Conclusie

Met deze indoortrainer heeft Zwift een zeer aantrekkelijk product op de markt gebracht. De prijs-kwaliteitverhouding is zeer goed. Met 499 euro is deze Zwift Hub pakken goedkoper dan zijn concurrenten en toch boet je niet in aan kwaliteit. De connectiviteit is zeer goed, het rijgevoel zit ook snor en qua geluidsniveau scoort hij uitmuntend. Wat ons betreft een aantrekkelijke optie als je op zoek bent naar een nieuwe indoortrainer.