Deel dit artikel:

100% Getest: Trek RSL raceschoenen

De RSL-raceschoenen zijn sinds het voorjaar nieuw in de collectie van Trek en je plaatst ze bovenaan het productgamma en jammer genoeg ook de prijstabel. Deze schoenen werden ontwikkeld samen met de renners van Lidl-Trek en zijn een traditioneler alternatief voor de opvallende Trek RSL Knit-schoenen. Onze man ging er de afgelopen maanden mee op pad.

RIP Bontrager: in Waterloo (USA, uiteraard) hebben de marketeers onlangs beslist om weer voluit voor Trek te gaan als merknaam op de accessoires en kledij. Dat was eerder al het geval bij bijvoorbeeld fietshelmen (we testten een tijdje terug de Trek Velocis en de Trek Ballista), maar dit voorjaar lanceerde Trek ook een nieuwe reeks fietsschoenen waarop geen spoor meer te bekennen is van Bontrager.
De Trek RSL raceschoen is één van de nieuwe schoenen in de collectie en je mag die samen met de RSL Knit helemaal bovenaan het productgamma plaatsen. Dit zijn de schoenen die ook de renners van Lidl-Trek aantrekken wanneer ze ’s ochtends op hun Madone stappen. Hoogwaardig en dus ook duur spul. Voor deze RSL-schoenen moet je 399,99 euro bij mekaar sparen.


Dit prijskaartje is meteen ook waar het schoentje ongetwijfeld voor velen zal wringen. Bovendien zien deze Trek RSL-schoenen er in tegenstelling tot de RSL Knit-variant niet bijster speciaal uit. De RSL Knits zijn weliswaar nog eens 50 euro duurder, maar voor die prijs heb je dan wél een paar schoenen dat heel fundamenteel verschilt van zo goed als alles wat er momenteel op de markt is. Dat is bij de ‘gewone’ RSL-patta’s toch minder het geval. En noem me gerust een ijdeltuit, maar wanneer ik 400 ballen betaal voor een paar schoenen, dan mogen die best een beetje opvallend zijn. Je wil toch dat je trainingsmakkers ze gezien hebben en dat de ‘marginal gain’ van een paar gloednieuwe raceschoenen hen wat angst inboezemt?


Dat de Trek RSL’s geen fijne of mooie schoenen zijn, wil ik evenwel niet gezegd hebben. Ze ogen traditioneel, maar ze vinken wel heel wat puntjes af waar renners en prestatiegerichte wielertoeristen naar op zoek zijn. Om te beginnen: de Trek RSL-schoenen hebben een enorm stijve carbon zool. Hoe hard je ook probeert: daar krijg je met de beste wil van de wereld geen beweging in. En dus kan je er vanop aan dat al de kracht vanuit je stampers efficiënt doorgegeven wordt aan je pedalen.

Je vraagt je misschien af: voel je dat op de fiets echt zo goed of een zool stijf is of niet? Na wat ik onlangs heb meegemaakt, kan ik stellen van wel. Vlak voor één van mijn testritten sloeg ik op een lullige manier een voet om. Resultaat: een stevig verzwikte voet waarop ik amper nog kon stappen. Maar ik moest en zou mijn geplande trainingsrit afwerken en dus kroop ik toch op de fiets. Stappen lukte niet, maar trappen gelukkig wel aangezien de stijve carbon zool van de RSL-schoenen ervoor zorgde dat mijn voet enigszins gefixeerd bleef en niet kon doorbuigen. Ziedaar dus een positief neveneffect van zo’n carbon plankje onder je voeten!


Anders dan de zool is de bovenschoen van de Trek RSL’s wel soepel. Daarvoor zorgen de stervormige perforaties aan de zijkant. Trek noemt dat de ‘METNET’-zone van de schoen. Door die specifieke vorm van de gaten – die trouwens ook voor verluchting zorgen – wordt de bovenschoen een stukje rekbaar ter hoogte van het breedste punt van je voeten. Dat is de plaats waar veel mensen vaak klagen over spanningen en irritaties.

De kunststof waarvan de RSL-schoenen zijn gemaakt, is uiteraard een stuk stugger dan bij de geweven, ‘sok-achtige’ RSL Knit-variant het geval is. Maar op zich vind ik deze sloffen van Trek ook echt comfortabel genoeg tijdens de lange dagen in het zadel. Ook de brede pasvorm zal op dat vlak ongetwijfeld veel fietsers bevallen. Een voordeel ten opzichte van de nog duurdere Knit-schoenen, is dat je deze RSL’s wel een stuk makkelijker kan schoonmaken. De tip van de schoen wordt trouwens beschermd door een vrij breed stuk rubber, aan de hielkap mocht wat meer beschermend materiaal voorzien zijn.


Ondanks de brede pasvorm heb je toch het gevoel dat je voeten goed vastzitten in de schoenen. De dubbele BOA Li2-sluiting kan je millimeter per millimeter aan- en weer losdraaien, terwijl je hielen dankzij de externe hielkappen en de antislipvoering goed vastzitten.

Wie in zijn of haar fietsschoenen iets meer of minder ondersteuning van de voetholte nodig heeft, moet ik wel waarschuwen. De RSL-schoenen komen niet met verschillende inlegzooltjes of met extra stukjes die je op de zool kan kleven. Op zich is dat jammer, want bij een paar schoenen in die prijsklasse verwacht ik wel iets extra op dat vlak. Maar ik vermoed ook dat de meeste mensen die schoenen in dit segment shoppen al op maat gemaakte zolen voor fietsschoenen zullen hebben.

Conclusie
Gaat een slordige 400 euro voor een paar fietsschoenen jouw petje te boven? Dat snap ik. Ook ik vind het prijskaartje overdreven, zeker voor hetgeen je hier terugkrijgt. Meer prijsbewuste wielertoeristen zijn binnen het Trek-gamma allicht evenzeer gebaat met een stel Velocis-schoenen (249,99 euro). Al moet het gezegd: Trek vond een goeie balans tussen een comfortabele, goed geventileerde bovenschoen en een heel stijve carbon zool. Combineer dat met de mogelijkheid om de schoenen goed strak en zonder irritaties of drukpunten om je voeten heen te spannen en je krijgt een paar patta’s die de prestatiegerichte racefietsers onder ons zeker zullen bekoren. De Trek RSL-schoenen blijven bij mij alleszins ook na de testperiode in gebruik!

Meer info vind je op de website van Trek.

OUTFIT CHECK:

Castelli Espresso shirt & bibshorts

ABUS Airbreaker helm

Oakley Sutro bril