Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

StrikeDuo 1200: multifunctionele verlichting van BBB Cycling

De kortste dagen van het jaar zijn een feit. Reden genoeg om extra goed na te denken over de juiste verlichting. We testten de StrikeDuo 1200, een van de nieuwste koplampen van het Nederlandse BBB Cycling.

Aan het begin van het laatste kwartaal onthulde BBB Cycling de nieuwe reeks StrikeDuo-lampen. Deze bestaat uit een drietal soorten: de StrikeDuo 1200, 1600 en 2000. Het getal achter de naam duidt steeds op de maximum hoeveelheid lumen, oftewel de totale hoeveelheid licht die een lamp uitstraalt. De StrikeDuo 1200 is de meest compacte van de drie (9,0 bij 4,5 bij 3,0 centimeter). Deze voorverlichting is in vergelijking met de twee grotere broers een maatje minder, omdat de batterij kleiner is. De meest powervolle van het trio, de StrikeDuo 2000, slurpt net iets meer energie, vandaar dat de batterij en dus ook het totale product een fractie groter zijn.

StrikeDuo 1200
In het pakket van de StrikeDuo 1200 treffen we een solide koplamp van dik 200 gram. Het licht is afkomstig van twee ledlampen. Daaromheen zit een stevige aluminium behuizing. In theorie hoef je je geen zorgen te maken bij een regenbui meer of minder: de StrikeDuo 1200 heeft een waterdichtheid van IPX4, dat gelijk staat aan uitstekende bescherming tegen (regen)water. Boven op de lamp zit een subtiel knopje waarmee je de lamp in- en uitschakelt. Bovendien geeft deze een indicatie af hoe lang de batterij nog meegaat. Bij een brandende lamp is het knopje blauw gekleurd. Resteert er nog hooguit 10 procent accutijd, dan begint het te knipperen. Aan de achterzijde heeft de StrikeDuo 1200 een USB-C poort, benodigd om de lamp te kunnen opladen. Er zitten een oplaadkabel in de verpakking.

Ook ingepakt zijn de benodigdheden om de lamp op het stuur vast te zetten. Dit gebeurt met behulp van een degelijke houder met daaraan vast een dikke, rubberen band. Die band sla je om het stuur. Het rubberen nopje op de band prik je door het gat in de band. Hiermee zit de houder stevig vast en voorkom je dat er krassen op het stuur achterblijven. De bevestiging is geschikt voor zowel ronde als de meer platte en ovale sturen. BBB Cycling biedt brackets voor andere bevestigingsmanieren.

Eenmaal op de fiets in het donker heb je de keuze uit een zevental standen: in vijf modi brandt de lamp voortdurend. In twee gevallen knippert het licht, wat vooral overdag op sombere dagen een meerwaarde heeft. De knippermodi stel je in door de inschakelknop bovenop tweemaal kort in te drukken.

De andere vijf standen zijn dus goed voor constant, ononderbroken licht, en dus voor de schemerige rijmomenten en donkere omstandigheden. Het verschil tussen de vijf standen is de lichtsterkte. De zogeheten modi ‘Low’ en ‘City’ zijn met name bedoeld om als fietser opgemerkt te worden in het verkeer. Daarnaast werken deze standen prima op fietspaden die goed verlicht zijn met lantaarns. De overige drie standen (‘Standard’, ‘High’ en ‘Boost’) bieden je meer, wat handig is als je op hogere snelheid en/of in afgelegen gebieden fietst en daarbij nood hebt aan een mooi beschenen weg voor je. In ‘Standard’ heb je gedurende vier uur onafgebroken licht (500 lumen). In ‘High’ twee uur en twintig minuten (800 lumen). En in ‘Boost’ één uur en drie kwartier (1200 lumen). Met de drukknop bovenop kun je van stand wisselen. Als je de knop vijf tellen ingedrukt houdt, gaat hij in ‘Boost/ Low’. Zo switch je rap tussen 250 en 1200 lumen.


In de praktijk
Op de fiets doet de StrikeDuo 1200 wat je er van tevoren van verwacht. Hij blijft tijdens de testritten stevig op zijn plaats, ook als we een paar kilometer over klinkerpaden rijden en een bospad volgen. Dat geldt voor zowel de platte als rondere sturen. Bovenal, en dat is het voornaamste, zorgt hij voor nette verlichting. In ‘Standard’, de middelste modus met constant licht (500 lumen), kunnen we pakweg zeker 40 meter voor ons uit kijken. Over de volle breedte hebben we het pad goed in ons vizier, ook al staat er geen straatverlichting aan weerszijden van de wegrand. We zijn prima in staat te anticiperen op de passages die in slechte staat verkeren. Schakelen we naar een hogere lichtmodus, dan neemt de hoeveelheid licht overduidelijk toe en wordt de bundel een fractie breder. We hebben ineens zich op de berm (tip: laat de lichtbundel niet te horizontaal schijnen, want dan verblind je anderen). De hogere modus heeft uiteraard invloed op de batterijduur. De beloftes die BBB Cycling doet, houden in ieder geval stand. Meer dan dat. In ‘Boost’ hebben we bijna twee uur (één uur en 56 minuten) licht. Is de verlichting toe aan een laadbeurt, dan kost het je ruim twee uur om de batterij weer tjokvol energie te krijgen.

Conclusie
De StrikeDuo 1200 is een prima, solide product met een mooie lichtopbrengst. Hij is multifunctioneel. In die zin dat je hem zowel op je sportfiets als fiets voor alledaags gebruik kunt plaatsen. Je kunt de verlichting dankzij de rubberen band gemakkelijk tussen fietsen uitwisselen; binnen een paar seconden zit hij elders gemonteerd. In ‘Standard’ gaat de lamp zeker vier uur mee, en dat is ruimschoots voldoende voor de meeste sportfietsers. De bevestiging blijft onderweg netjes op zijn plaats, ook als je over oneffen terrein stuurt. De StrikeDuo 1200 heeft een adviesprijs van 79,95 euro.