Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

100% Getest: Specialized AirTool Expert

Fietspompen zijn niet sexy. Fietspompen zijn gewoon functioneel. Je gebruikt ze om een band mee op te pompen en terwijl jij van je fietstocht geniet, wacht de pomp geduldig tot de volgende pompbeurt. Toen mijn Specialized AirTool Comp eind 2017 na vijftien jaar trouwe dienst plots de geest gaf, besefte ik dat je met een vloerpomp wel degelijk een band kunt opbouwen en niet alleen oppompen. En dus besloot ik om als opvolger van de AirTool Comp zijn kleinzoon – de AirTool Expert – in huis te halen.

De huidige AirTool Expert lijkt nog wel een beetje op zijn grootvader. De basis van de pomp is nog altijd een driehoekige, gegoten aluminium voet met vooraan de drukmeter, centraal de pompschacht en links en rechts daarvan een voldoende groot oppervlak om je voeten op te plaatsen. In tegenstelling tot veel andere pompen, staat de drukmeter bij de AirTool nog altijd op de grond. Dat is beter voor de stabiliteit van de pomp (de manometer bovenop de pomp monteren brengt het zwaartepunt flink naar omhoog waardoor de pomp minder stabiel wordt), maar de leesbaarheid kan daaronder leiden. Niks van dat bij de AirTool Expert want de wijzerplaat met aanduiding in PSI en bar heeft zomaar eventjes een diameter van 76 mm en de gele meternaald is haarfijn afleesbaar. Het handvat is compleet anders dan dat van mijn oude AirTool Comp en de vleugelvorm van het handvat van de huidige AirTool Expert ligt bijzonder goed in de hand.

Per slag pomp je dankzij de goede grip op het handvat 360 cc lucht via een 110 cm lange slang naar je band. De slang kan je met twee clips (één op de slang zelf en één op de schacht van de pomp) netjes opbergen zodat de relatief zware pompkop niet per toeval tegen je fietsframe slaat en lakschade veroorzaakt. Om van Presta naar Schräder ventielen over te stappen moet je de pompkop los schroeven en de rubber ring omkeren, een klusje dat nog geen halve minuut in beslag neemt. Wel opletten dat je daarbij de afdichtingsringen op de pompkop niet kwijt speelt. De pompkop vergrendel je met een hendel op het ventiel, met een klein knopje op de pompkop kan je druk uit de band laten ontsnappen om op die manier de bandenspanning heel precies te regelen.

De maximale bandenspanning van 10,3 bar (of 150 PSI) kan enkel nog voor baanwielrenners een struikelblok zijn. Check je bijvoorbeeld de technische specificaties van een Continental Sonderklasse pistetube, dan bevelen de Duiters nog altijd een bandenspanning van 160 tot 170 PSI aan voor dit product. Voor alle andere fietsers is de maximale bandendruk van 10,3 bar die je met de Specialized AirTool Expert kunt pompen meer dan voldoende, zeker nu de racebandjes een stuk breder geworden zijn en de bandenspanning flink daalde.

Even robuust gemaakt als mijn oude AirTool Comp ga ik er van uit dat ik zeker de komende veertien jaar nog veel plezier ga beleven aan mijn nieuwe Specialized AirTool Expert. En voor die paar keer per jaar dat ik met tubes de wielerbaan op ga, gebruik ik de compressor wel.

Het volledige aanbod van Specialized pompen vind je hier.

Gerelateerde artikels