Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

100% Getest: schoonmaakproducten

Het weer is deze weken onberekenbaar. Zeker nu kan de fiets na een trainingsrit maar wat goed een schoonmaakbeurt gebruiken. Wij hebben diverse schoonmaakproducten getest. Bekijk de plussen en minnen per product.

MUC-OFF PRESSURE WASHER

We hebben allemaal weleens de verleiding gevoeld om na een winterse rit ‘de Kärcher’ even op onze smerige fiets te richten. Toch weersta je best aan de lokroep van die gele krachtpatser, want de keiharde waterstraal spuit meer dan alleen de smurrie van je fiets. De dichtingen van je verende vork en achterdemper krijgen het zwaar te verduren en ook het vet uit je wiel-, balhoofd- en trapaslagers verdwijnt al gauw als sneeuw voor de zon. Met concerto’s van piepen, kraken en knarsen als gevolg. Maar voor de fans van stevige spuitlansen is er goed nieuws: Muc-Off bracht onlangs de ‘Pressure Washer’ uit! Dat is een hogedrukreiniger die speciaal is ontwikkeld om je fiets schoon te maken en die dus veilig(er) is voor je lagers en aandrijving. Al blijf je toch best alert met welke spuitlans je welk gedeelte van je fiets onder handen neemt.

Wat zit er in de doos?

Naast de ‘Pressure Washer’ zelf, met een motor van 1200 watt, een maximale druk van 100 bar en een elektrisch snoer van 5 meter lang, zit er in de doos een arsenaaltje attributen waarmee de obligatoire bikewash een koud kunstje wordt:

  • Schuimpistool met instelknop – Daarmee bepaal je zelf hoeveel of hoe weinig zeep je over je fiets wil spuiten.
  • Spuitlans voor fietsen – De druk is vrij laag, waardoor je deze lans ook gerust op je aandrijving, verende vork of lagers kan richten.
  • Spuitlans voor (cross)motoren – De druk is logischerwijs een stukje hoger, waardoor je je met deze lans best beperkt tot het schoonspuiten van je framebuizen, velgen en banden.
  • Spuitlans met instelbare waterdruk – Ook met deze lans blijf je beter uit de buurt van je lagers, zeker als je de waterstraal op zijn hardst instelt. – Tussenstuk waarmee je het spuitpistool aan de verschillende lansen koppelt.
  • Waterslang van 5 meter lang die de hogedrukreiniger verbindt met het spuitpistool.
  • Een waterdichte opbergtas waar je het toestel en alle attributen makkelijk in kwijt kan.
  • Een liter krachtig Muc-Off schoonmaakmiddel én een fles concentraat waarmee je nog eens 3 liter schoonmaakmiddel kan prepareren.
  • Een spuitbus ‘Bike Protect’
  • Een polish die een extra beschermlaagje op je frame legt.
  • Microvezeldoekje om je fiets af te drogen of de polish aan te brengen.

Let it snow, let it snow, let it snow …

Ik geef het toe: aanvankelijk stond ik nogal sceptisch tegenover dit toestel. Want welk voordeel zou die drukreiniger van ‘ochot ochere’ 100 bar nu hebben op een doodgewone tuinslang? Maar na één keer gebruiken, was ik verkocht. Zelfs de ‘lagedruklans’ voor fietsen verstuift de waterstraal heel fijn, in tegenstelling tot een tuinslang, waardoor die het vuil ook al meteen een stuk beter wegspoelt. Nadat je ontvetter hebt aangebracht op je ketting en tandwielen (ik koos hier voor de biologisch afbreekbare en heel krachtige ‘Drivetrain Cleaner’ van Muc-Off zelf), spoel je je fiets een eerste keer af met de spuitlansen en eigenlijk ziet hij er dan meestal al vrij acceptabel schoon uit.

Als je het echter hierbij zou laten, dan mis je het plezantste stuk van de bikewash met dit toestel: het inzepen met het schuimpistool. Weinig dingen geven zo’n bizar bevredigend gevoel als je fiets in een oogwenk bedekken met een laagje maagdelijk wit schuim. Het lijkt wel alsof je even God bent en je het in een vingerknip kan laten sneeuwen. Laat je evenwel ook niet té lang gaan in je rol als Bruce Almighty. Ondanks het feit dat je kan instellen hoeveel of hoe weinig schuim er verspreid wordt, jaagt het schuimpistool er al snel een halve fles Muc-off schoonmaakmiddel door. Met zo’n fles van 1 liter, zeep je op deze manier maximaal 4 fietsen in. Vervolgens laat je het schuim enkele minuten zijn werk doen en wrijf je indien nodig nog eens met een borstel of een spons over je fiets vooraleer je de lagedruklans nogmaals gebruikt om hem af te spoelen. Droog de fiets en zeker de aandrijving nadien nog even af, smeer de ketting, breng een beschermend laagje van de meegeleverde ‘Bike Protect’ aan en je bent klaar voor een volgende rit! Om in de sfeer te blijven koos ik ook voor de smering voor de Wet Lube van Muc-Off: biologisch afbreekbaar én met een goeie prijs-kwaliteitverhouding.

Niet geschikt voor onderweg

Ondanks de waterdichte opbergtas is de Muc-Off Pressure Washer niet echt geschikt om mee te nemen en ergens onderweg je fiets schoon te spuiten vooraleer je hem terug in je wagen stopt. Je hebt immers een tuinslang én een stopcontact in de buurt nodig. De Pressure Washer moet het dus vooral hebben van het feit dat hij je best wat tijdswinst oplevert bij het schoonmaken. Je hoeft niet meer te sleuren met emmers water of ieder hoekje van je fiets handmatig in te zepen. De spuitlansen en het schuimpistool knappen zo goed als al het vuile werk voor je op.

+ Aanzienlijke tijdswinst bij het schoonmaken
+ Veiliger voor je lagers en draaiende onderdelen dan een ‘echte’ hogedrukreiniger Met het schuimpistool is je fiets in een oogwenk ingezeept

– Het schuimpistool jaagt het schoonmaakmiddel er in sneltempo door
– Je hebt stroom en een tuinslang nodig
– Drie verschillende spuitlansen: een 3-in-1 lans had iets handiger geweest

Adviesprijs: 157,95 euro

  • Ga voor meer informatie naar de website van Muc-Off

Peaty’s Clean, Degrease & Lube Starter pack

Reinigen, ontvetten en smeren. Het is de essentie van fietsonderhoud en dus ook wat Peaty’s aanbiedt met het Clean, Degrease & Lube Starter pack. Peaty’s, horen we u misschien denken? De Brit Steve Peat – bijnaam Peaty – was begin jaren 2000 wereldtop in het downhill mountainbiken en legde zich na zijn carrière toe op innovatieve fietsproducten. Met het doorgaans gure weer over het Kanaal, zijn onderhoudsproducten dan ook geen overbodige luxe.

Muntfrisse 2-in-1-formule

De Loam Foam is een degelijke reiniger. Dankzij het klepje op de spuitknop creëer je een schuimlaag om hardnekkig vuil en moeilijk bereikbare plaatsen beter te behandelen. Maar in tegenstelling tot het merendeel van de concurrentie is ook de ontvetter voor de drivetrain een schuimende substantie. Nadien goed naspoelen en je ketting is proper zonder dat vuile druppels in het rond vliegen. Maar pas echt innoverend is Peaty’s kettingsmeermiddel. De unieke mix van olie en wax – steeds goed schudden voor gebruik – ruikt bovendien muntfris. De olie smeert tot diep in de lagers en verdringt vuilresten die er zich opstapelen. De wax legt dan weer een water- en vuilafstotende film. De 2-in-1-formule werkt wonderwel. De eerste keren worden ketting en tandwielen snel zwart door de reinigende functie, maar na een paar behandelingen is ook dat euvel definitief achter de rug.

+ De schuimende ontvetter werkt properder
+ Combinatie van wax en olie biedt het beste van twee werelden

– In het begin worden je ketting en tandwielen snel zwart door het kettingsmeermiddel

Adviesprijs 38,85 euro

  • Ga voor meer informatie naar de website van Peaty’s

BIKE7 CAREPACK WAX

Het Carepack Wax van Bike7 is een heuse wellness voor je fiets. De doos omvat alles wat je nodig hebt om je tweewieler zelfs na de guurste ritten in topvorm te houden. Mooie plus: de inbegrepen producten komen in vrij grote hoeveelheden, waardoor je met zo’n pretpakket echt wel een tijdje voort kan.

Wat zit er in de doos?

Het Carepack Wax van Bike7 bevat: – 150 ml Pro Wax – 1 l Fietsshampoo (Clean) – 1 l Ontvetter (Chain Clean) – Verstuiver voor de ontvetter – 500 ml Fietspolish (Shine & Protect) – 500 ml Schijfremreiniger (Brake Cleaner) – 2 Microvezeldoeken – 1 ‘Rasta’-washandschoen

Naast het Carepack Wax bestaat er ook een Carepack Oil. In plaats van kettingwax bevat dat pakket 150 ml kettingolie voor droge omstandigheden. Ideaal wanneer je dus vooral in de zomer fietst. Trek je er ook regelmatig in weer en wind op uit, dan ben je beter af met de kettingwax. Dat is in elk weertype bruikbaar, heeft een langduriger effect en is iets makkelijker in onderhoud. Omdat de wax op je ketting wat uitdroogt, blijft stof en vuil niet zo snel kleven en moet je minder vaak ontvetten en opnieuw smeren. Bike7 raadt een grondige reiniging na 600 km aan. Tussendoor volstaat het om de ketting schoon te wrijven met één van de microvezeldoeken en wat nieuwe wax toe te voegen. Klein nadeel is dat je de wax na zo’n grondige reiniging best in twee laagjes aanbrengt: ongeveer drie uur na de eerste smering, laat je nog een keer wax tussen de schakels van je ketting lopen.

Je aandrijving in een oogwenk schoon

Vooraleer je aan het waxen gaat, is het natuurlijk belangrijk je ketting en tandwielen eerst even te ontvetten. Dat doe je met de ‘Chain Clean’, die je met een verstuiver kan aanbrengen op de aandrijving. Persoonlijk vind ik dat telkens zonde van al de ontvetter die je op de manier ook naast de onderdelen spuit. Met een kwast en wat ‘Chain Clean’ in een oude bidon, gaat het evenwel ook prima. Wanneer je het product een paar minuutjes laat inwerken, spuit je je aandrijving zo weer schoon. Wel wordt op de verpakking nergens melding gemaakt of dit product biologisch afbreekbaar is of niet.

Royale behandeling voor je fiets

Wel biologisch afbreekbaar is de ‘Clean’-fietsshampoo. Ook die breng je door middel van een verstuiver aan op je fiets, nadat je hem eerst hebt afgespoeld. Om je hele fiets op die manier in te zepen, ben je echter wel even bezig. Afhankelijk van hoe vuil hij is, laat je het product even inwerken en vervolgens wrijf je hardnekkige smurrie weg met de superhandige ‘rasta’-washandschoen. Daarmee kan je heel makkelijk in de kleine hoekjes van je fiets waar je met een gewone spons vaak maar moeilijk bij kan. Nadien spoel je je fiets af, droog je de ketting en het frame af met één van de microvezeldoeken, spuit je de remschijven schoon met de ‘Brake Cleaner’, wax je je ketting en tandwielen én breng je op je frame en onderdelen (behalve op de remschijven) een laagje ‘Shine & Protect’ aan. Je fiets zal glanzen als nooit tevoren (of in het geval van matte lak: net niet) en het product legt ook een waterafstotend beschermlaagje.

+ Grote hoeveelheden schoonmaakmiddel
+ Superhandige ‘rasta’-washandschoen
+ Totaalpakket voor een grondige reiniging

– Niet alle producten zijn biologisch afbreekbaar
– Fietsshampoo met een verstuiver over je gehele fiets spuiten is een (klein) karweitje

Adviesprijs 69,95 euro.

  • Ga voor meer informatie naar de website van Bike7

Tunap Sports Ultimate Bike Care pakket

Met het Ultimate Bike Care pakket van Tunap Sports heb je alles bij de hand om je geliefde tweewieler te onderhouden. Naast een algemene reiniger bevat het pakket nog reiniger voor je aandrijving, kettingolie om opnieuw te smeren en een handige wasemmer en microvezeldoek. De reinigingsproducten dragen het label “E-bike ready”, omdat ze speciale additieven bevatten die corrosie voorkomen. Dat mag dus zeker niet afschrikken om ze ook te gebruiken voor je goede oude racer of mountainbike.

Lijkt radioactief, is effectief

In het begin is het even schrikken wanneer je de reiniger op je fiets spuit. De groene kleur uit de fles, wordt moeiteloos overgebracht op je frame. Het geheel lijkt iets radioactiefs te hebben, maar na afspoelen blijft er enkel een propere fiets over. De aandrijvingsreiniger is dan weer handig in gebruik dankzij het kwastje, waarmee je ook moeilijk bereikbare plaatsen aan en rond je derailleur onder handen kan nemen. De kettingolie aanbrengen doe je proper en gericht met de druppelnaald. In vergelijkende tests kwam de Ultimate kettingolie er als beste uit op vlak van minimaal wattageverlies, maar ook de stillere aandrijving valt op.

+ Handig ingebouwd kwastje om je aandrijving te reinigen
+ De kettingolie zorgt voor een soepele, geruisloze aandrijving
+ Onschadelijk voor contactpunten van elektronica

– De bijgeleverde wasemmer mocht iets steviger zijn

Adviesprijs: 47 euro

  • Ga voor meer informatie naar de website van Tunap Sports

PROTEAM BICYCLE CARE ‘DEGREASE & CLEAN’ EN CHAIN LUBE

Niet poetsen, maar fietsen!’ is de slogan van ProTeam Bicycle Care. Het Nederlandse merk heeft intussen dan ook nogal wat faam verworven met zijn hydrofobe fietscoating: een water- en vuilafstotend laagje dat je op je fiets aanbrengt en je een pak tijd bespaart tijdens de bikewash. Door de coating spoel je je tweewieler na een modderige rit zo schoon met enkel water. Maar ook wie geen coating op zijn fiets heeft aangebracht, kan op Proteam Bicycle Care rekenen voor producten die het schoonmaken een tikkeltje vlugger en efficiënter laten verlopen. ‘Degrease and Clean’ en de ‘Lube and Protect chain coating’ zijn twee zo’n multifunctionele middeltjes

Degrease and clean

De naam zegt het zelf: ‘Degrease and clean’ is een ontvetter en reinigingsmiddel in één. Je hoeft dus slechts één product te gebruiken om zowel je aandrijving als de rest van je fiets opnieuw te doen glimmen. Voor 59,95 euro koop je een fles biologisch afbreekbaar concentraat van 500 ml. Dat lijkt best prijzig, maar Proteam maakt zich sterk dat één zo’n fles genoeg is voor 50 poetsbeurten.

Het concentraat spuit je dus niet rechtstreeks op je fiets, maar dien je te verdunnen met water. Daarvoor krijg je een heel handige doseerfles met verstuiver meegeleverd waarop de mengverhoudingen aangeduid staan. Makkelijk: je vult de fles met water tot aan het eerste streepje (450 ml) en voegt dan het concentraat toe. Een verhouding van 1:50 volstaat voor een ‘gewone’ schoonmaakbeurt, met 1:10 als verhouding in je fles, heb je een krachtige ontvetter waarmee je ook de smerigste kettingen en tandwielen te lijf kan gaan.

Nadat je het meeste vuil hebt weggespoeld met de tuinslang, breng je het verdunde concentraat met de verstuiver aan op je onderdelen, frame, wielen… Eén flesje volstaat ruimschoots om je hele fiets in te zepen. Laat het goedje een paar minuten inwerken en gebruik dan een spons, vod of zacht borsteltje om hardnekkige smurrie los te wrijven. Afspoelen, afdrogen, ketting opnieuw smeren en… klaar.

+ Eén krachtig product om je aandrijving te ontvetten én de rest van je fiets schoon te maken.
+ Handige doseerfles met mengverhoudingen
+ Vrij zuinig in gebruik

– Fietsshampoo met een verstuiver over je gehele fiets spuiten is een (klein) karweitje

Adviesprijs 59,95 euro (voor 500 ml)

  • Ga voor meer informatie naar de website van ProTeam Bicycle Care

Lube and Protect chain coating

Ook de ‘Lube and Protect chain coating’ heeft een tweeledige werking, al is die iets minder opvallend. De kettingcoating zorgt immers voor de nodige smering én beschermt uitermate goed tegen roestvorming op de ketting, waardoor dit een heel fijn smeermiddel is voor alle seizoenen.

De coating komt in een glazen flesje van 50 ml en je brengt het aan op je ketting met een pipet. Een volle pipet is ongeveer 1 ml en dat volstaat om je ketting één keer te smeren. Dat doe je door de schakels één voor één van een druppeltje lube te voorzien. Zuinig én netjes. De ‘nanotechnologie’ in de coating moet er vervolgens voor zorgen dat  alle oneffenheden in het metaal gevuld worden met lube en je dus een extreem glad oppervlak én een volledige roestbescherming als resultaat krijgt.

Het moet gezegd: na een heleboel weg- én offroad ritten in de herfst is dit een smeermiddel dat toch in de bovenste schuif van mijn werkbankje ligt. De smering is optimaal en gaat heel makkelijk met behulp van het pipetje. Daarnaast is de coating ook goed vuilafstotend. Dat maakt het een stuk makkelijker om je aandrijving te vrijwaren van een snelle slijtage tijdens de natte, modderige seizoenen. Zelfs na een paar doorregende ritten, waarbij ik nadien mijn fiets vuil in de garage liet staan (shame on me), was er amper roestvorming op de ketting.

+ Goeie smering én vuilafstotende werking
+ Handig en netjes te doseren dankzij pipetje

– Vrij duur in aankoop

Adviesprijs 29,95 euro (voor 50 ml)

  • Ga voor meer informatie naar de website van ProTeam Bicycle Care

Cyclon Bike Cleaner, Chain Cleaner, Brake Cleaner en Foam Cleaner

Heel wat cleaner bij Cyclon. Naast een algemene Bike Cleaner ook specifieke reinigers voor aandrijving en (schijf)remmen en een Foam Cleaner, een schuimend goedje waarmee je niet enkel je fiets onder handen neemt, maar ook spullen zoals helmen en brillen kan aanpakken.

Verbluffende Foam Cleaner

De Bike Cleaner heeft een niet onaangename geur die onmiddellijk doet denken aan een carwash. Het welriekende goedje wordt dan ook overvloedig over de fiets gesprayd, zeker wanneer we te maken hebben met grof vuil. De grote navulflessen zijn gelukkig wat goedkoper. Agressief is de reiniger zeker niet, wat op de lange termijn alleen maar goed kan zijn voor je materialen. De remreiniger zorgt voor instant propere schijven en remblokken zonder verlies aan remkracht. Bovendien maakt hij komaf met vervelend krijsende remmen. De Foam Cleaner is dan weer een handige extra, want naast je fiets worden ook heel wat andere zaken serieus vuil. Na een winterse mountainbikerit zagen onze helm en bril er weer als nieuw uit. Gewoon even vanop 20 centimeter afstand sprayen, een paar minuten laten weken en met water afspoelen. Zonder gedoe met borstels of sponzen, verbluffend!

+ Aangename geur van de Bike Cleaner maakt het fijn om ermee te werken
+ Met de Foam Cleaner poets je je helm en bril zonder gedoe
+ Opnieuw stille remmen zonder verlies aan remkracht dankzij de Brake Cleaner

– Je verbruikt veel reiniger, maar de navulflessen zijn relatief goedkoper

Adviesprijzen:

  • Bike Cleaner 750ml sprayfles: 10,95 euro
  • Chain Cleaner 750 ml sprayfles: 11,95 euro
  • Brake Cleaner 500ml: 9,95 euro
  • Foam Cleaner 250ml: 7,95 euro
  • Ga voor meer informatie naar de website van Cyclon

Gerelateerde artikels