Deel dit artikel:

100% Getest: Lake CX241

Wie al bij een bikefitter passeerde, zag daar mogelijks wel eens fietsschoenen van Lake. De kans dat je het schoeisel van de Nederlandse fabrikant daar tegenkomt, is immers groter dan dat je de schoenen terugvindt bij de fietsenwinkel achter de hoek. Tenzij jouw fietsenboer over de nodige podologische kennis beschikt, want dat is een voorwaarde om de schoenen van Lake te mogen verkopen. Wij lieten ons volledig uitmeten en kwamen uit bij de CX 241 schoen.

Lake heeft nogal een reputatie als het gaat over het oplossen van fietskwaaltjes. Daar waar andere merken voor ieder model hetzelfde type leest gebruiken, beschikken ze bij Lake over 18 verschillende leesten, allemaal ontwikkeld door mensen met kennis van podologie. Afhankelijk van de lengte, de breedte en de vorm van je voet én de mogelijke afwijking zoals platvoet of een hoge wreef, instap of voetboog.

Geen verkoop zonder opleiding

Om te vermijden dat mensen met de verkeerde schoen huiswaarts keren, verkoopt Lake dus enkel bij bikefitters en bij dealers die voldoende opleiding genoten hebben om de juiste schoen te kunnen aanmeten. Hoe zo’n dealer of bikefitter juist te werk gaat, ontdekten we op het hoofdkwartier van Lake in Eindhoven, waar ze zelf over de juiste apparatuur beschikken.

Vaak te smal of te groot

We worden verwelkomd door Christian Van Asten, die bijna tien jaar geleden aan het roer van Lake te staan kwam. Nog vooraleer hij start met de metingen, heeft hij aan de hand van mijn goed ingelopen sneakers al gezien welk vlees hij in de kuip heeft. Ik loop – net zoals bijkbaar veel mensen en ook fietsers – rond met schoenen die een maatje te groot zijn. Hierdoor knellen ze niet in de breedte, maar heb ik te veel bewegingsvrijheid in de lengterichting. En dat is met mijn fietsschoenen net hetzelfde. “Je schoenen te groot kopen, lost één probleem op, maar creëert weer een aantal nieuwe potentiële problemen”, begint Christian. “Bij te grote schoenen kan je de schoenplaatjes vaak niet meer op de correcte plaats monteren, wat kan zorgen voor pijnlijke voeten of gewrichten. Omdat veel traditionele leesten voor veel fietsers eigenlijk te smal zijn, bieden we bij Lake brede en extra brede schoenen aan. Dat begint al bij de zool. Wanneer je kracht zet, zet je voet uit in de breedte. Met een smalle zool betekent dit dat je voet naast de zool drukt, met pijnlijke voeten als gevolg.”

Clandestiene profs

“Kijk na een clubrit maar eens hoeveel mensen direct de sluiting van hun fietsschoenen los maken vanaf het moment dat ze ergens gaan zitten. Dat is een teken dat ze ongeschikte schoenen dragen. Iemand met de juiste schoen zal ook na een rit van 4 of 5 uur niet de behoefte voelen om zijn of haar schoenen onmiddellijk bij aankomst uit te trekken”, vertelt Christian. “Je voeten zijn één van de drie contactpunten met je fiets, naast je handen en je zitvlak. Ze krijgen tijdens het trappen de meeste krachten te verwerken, waardoor schoenen even belangrijk én even persoonlijk zijn als bijvoorbeeld een fietszadel.” Ook heel wat profwielrenners maken gebruik van Lake schoenen, al doen ze dat meestal clandestien door middel van het gebruik van overschoentjes. Lake sponsort immers geen ploegen, maar ze houden individuele vragen uiteraard niet tegen. “Ik mag geen namen noemen, maar er rijden heel wat renners rond in het profpeloton op onze schoenen. Een aantal jaren geleden reed zelfs een voltallig team met Lake, terwijl ze door een andere fabrikant gesponsord werden. Op de overschoentjes stond uiteraard wel het merk van die fabrikant, en dus was er niemand dit het merkte”, lacht Christian nog.

Kleur niet te kiezen

Dankzij de lengte- en breedtemeting die Christian uitvoert, blijkt al snel dat mijn voeten te breed uitvallen voor een standaard zool. En ook mijn hoge wreef verdient bijzondere aandacht. Daardoor komen we al snel uit bij de CX 241, een schoen uit het middensegment die geschikt is voor verschillende afwijkende voetvormen. De carbon zool met kromming aan hiel en tip is gemaakt om aan hoge cadans en met stevige kracht te fietsen. De twee BOA-sluitingen trekken afzonderlijk een los van elkaar bewegend deel van de uit Helcor kunstleder bestaande schoen aan. “De kleur heb je wel niet te kiezen”, verontschuldigt Christian zich. Daarin verschillen gebruikers van Lake schoenen van andere fietsers. “Bij ons koop je een schoen omdat hij goed moet aanvoelen, niet omdat je ‘m mooi vindt. En dan heb je een beperkte keuze, want we hebben elk model in slechts een paar verschillende kleurstellingen. Tenzij je voor een volledig custom schoen gaat, want dat kan natuurlijk ook.”

Alternatief in lager segment

“Wie bij ons komt en op voorhand weet welke schoenen hij wil, gewoon omdat ze mooi zijn, die is eraan voor de moeite. Dat zullen onze dealers dan ook meteen zeggen”, vervolgt Christian zijn verhaal. “Zo komt het ook dat een heel deel van de profs die met onze schoenen rijden, niet met het duurste model rondrijden. Niet omdat ze zich dat niet kunnen veroorloven, maar omdat een ander type schoen nu eenmaal beter past bij hen.” Maar ook wanneer het financiële aspect wél een rol speelt, vind je bij Lake ongetwijfeld je gading. “Binnen onze verschillende segmenten zitten schoenen met gelijkaardige pasvormen. Dus als de CX 241 met z’n 315 euro voor jou te duur is, vinden we ook in een lagere prijsklasse iets passends. Die is dan weliswaar opgebouwd uit andere materialen, met bijvoorbeeld een nylon zool in plaats van carbon, en een ander type kunststof. Maar voor de helft van de prijs heb je dan wel nog steeds een waardig alternatief”, licht Christian toe.

Past als een kous

In de binnenzijde van de schoen bevindt zich een liner in Nufoam, een flexibele stof die zich als een kous om je voet sluit. Om de carbon ‘heel cup’ volledig te vormen, zet Christian de schoenen kort in de oven. Vervolgens wanneer het carbon warm is, kan het aangedrukt worden en zich naar mijn hielen vormen. De lijst met afwijkingen wordt compleet gemaakt met een hoge voetboog, en dus voorziet Christian ter ondersteuning ook nog een eveneens op maat geboetseerde binnenzool. Voor fietsers die bijvoorbeeld te kampen hebben met hallux valgus kan de BOA-draad op een manier waarop niet alle vetergeleidingspunten gebruikt worden. Zo spant de schoen minder ter hoogte van een eventuele voetknobbel. De CX 241 is bovendien voorzien van een velcrostrip in de lengterichting van de tong. Door bij het eerste gebruik eerst de draadsluiting aan te draaien en nadien de velcrostrip op zijn plaats te drukken, bekom je een optimale vetergeleiding op de tong. Allemaal kleine details die van de CX241 een schoen maken die perfect op mijn lijf (enfin, voet) geschreven is. Op een half uurtje tijd heb ik de geknipte schoen gevonden en kan ik eindelijk op pad.

Irritaties blijven uit

Zoals wel vaker, sla ik goede raad in de wind. En dus vertrek ik meteen voor een tocht van meer dan honderd kilometer in de plaats van een kleine testrit te houden. Nochtans was dat wel het advies van Christian. Nieuwe schoenen vragen immers wat aanpassing. Gek genoeg voelen de Lake CX 241 schoenen alsof ik ze al maanden draag. De binnenzool voelt nagenoeg even goed aan als de op maat gemaakte steunzolen waarmee ik normaal fiets. De bredere schoenzool maakt dat mijn voet minder zijwaarts kantelt. De irritatie die op andere momenten merk aan de buitenkant van mijn voet, blijft ditmaal uit. En dus beland ik na honderd kilometer op een terras met mijn clubgenoten, waarvan het merendeel onmiddellijk de sluitingen losmaakt of de schoenen zelfs volledig uittrekt. Al lachend denk ik aan de woorden van Christian, terwijl ik mijn Lake CX241 schoenen vrolijk aanhou. En ook de daaropvolgende ritten geniet ik op Franse bergen onder een zomerzon. Een half uur met m’n voeten laten spelen in ruil voor meer fietscomfort. Met alle plezier!

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE