Elektrische pompjes om mee te nemen onderweg. Je krijgt ze tegenwoordig haast naar je kop geslingerd. Zowat alle merken van tools en accessoires en zelfs fietsfabrikanten – TREK lanceerde er vorige week nog eentje – komen ermee op de proppen. De fietsindustrie doet ons geloven dat we zo’n oplaadbaar kleinood nodig hebben en je kan je dan afvragen: is dit nu waar we met z’n allen op zaten te wachten? Is er iets mis met een simpele handpomp die altijd en overal werkt? Zijn we te lui geworden om even de mouwen op te stropen langs de kant van de weg en eventjes te pompen? Waren compacte CO2-patronen nog niet handig genoeg?
Je leest het misschien tussen de regels door: er heerst bij mij wat scepsis over het nieuwste gadget in wielertoeristenland. Wanneer ik tegenwoordig ga fietsen, moet ik een hele elektronicawinkel aan het stopcontact leggen of ten minste checken of alles nog naar behoren werkt. Ik ben zo vrij om even op te sommen: de batterij(en) van de derailleur(s), de batterij van de powermeter, de batterij van de fietscomputer, de batterij van de Shokz-koptelefoon wanneer ik solo ga fietsen, in de winter ook de batterijen van het voor- en achterlicht en nu komt daar dus de batterij van het elektrisch minipompje bij. Gelukkig heb ik vorig najaar zonnepanelen op mijn dak laten installeren.
(Lees verder onder de foto)

Is zo’n pompje echt nodig? Neen. Is het verduiveld handig? Ik geef het niet graag toe, maar: ja. Het Inflata Pro S-pompje ging in geen tijd tot mijn standaard fietsuitrusting behoren. En wel om verschillende redenen…
Compact en licht
Het is compact en met z’n 150 gram (inclusief slangetje om op je ventiel te schroeven) weegt het ding amper meer dan een mechanisch handpompje. In tegenstelling tot enkele andere elektronische pompen, heeft dit exemplaar een klein schermpje dat je bandendruk en het batterijniveau aangeeft. Net daarin schuilt voor mij de grote meerwaarde van dit soort toestel. Via twee simpele knoppen stel je je gewenste bandendruk in, je kiest eenvoudig tussen bar of psi, je zet het aan en de Inflata doet de rest. De manier waarop is vrij oorverdovend, maar soit: wanneer de gewenste bandenspanning is bereikt, valt het pompje automatisch uit.

Gaat lang mee
Een belangrijke vraag is hoe vaak je een band kan oppompen met een volle batterij en hoeveel tijd het in beslag neemt. Om je een idee te geven: ik testte de Inflata vooralsnog enkel uit tijdens gravelritten en een gravelband van 40 mm breed kan ik tot vijf keer toe oppompen van 0 tot 1,8 bar. Het pompje deed daar telkens een kleine halve minuut over. Je kan dus probleemloos ook meerdere keren de banden van een koersfiets oppompen tot een druk van – pakweg – 5 à 6 bar. De Inflata Pro S pompt volgens het merk zelf tot een maximum van 8,3 bar (of 120 psi). Hem terug opladen gaat via een USB-C kabeltje en duurt amper een half uurtje.
Niet waterdicht
Let wel een beetje op wanneer je de pomp meeneemt in je achterzakken en je in een stortvlaag terechtkomt of een buitensporige zweter bent. De Inflata Pro S is niet waterdicht. Je kan wel een silicone hoesje bijbestellen voor extra bescherming (dat kost € 5 extra), maar je bergt het pompje sowieso altijd best op in het meegeleverde ziplock-zakje.
Handige vorm
Een detail dat trouwens meer dan enkel esthetisch is, zijn de afgeronde hoeken van de Inflata. Die zorgen ervoor dat je achterzakken niet beschadigd worden én je wint er wat plaats mee wanneer je het pompje in één of andere tas wil stoppen. Het geeft toch aan dat er goed is nagedacht over het ontwerp.

Prima alternatief voor handpomp of CO2-patronen
De Inflata Pro S kost € 99,95 en dat is beslist niet goedkoop, maar ook de toestellen van zowat alle concullega’s zitten in dezelfde prijsklasse. Is het de investering waar? Dat moet je vooral voor jezelf uitmaken. Zelf heb ik jaren CO2-patronen gebruikt wanneer ik met een lekke band werd geconfronteerd, maar draai het of keer het: dat is toch altijd een beetje gedoe. Je weet nooit echt hoeveel druk er in je band zit nadat je hem met zo’n patroon hebt opgepompt, er gaat altijd wat perslucht verloren, echt duurzaam is het niet (want het lege patroon gooi je telkens weg) en als je niet oppast, vriest het patroon ook nog eens vast aan je hand tijdens het oppompen. Ook met een gewone handpomp weet je nooit met hoeveel luchtdruk je nog rondrijdt na een herstelling. Net daarom vind ik dit compacte toestel met zijn beeldschermpje toch superhandig.
Meer info vind je op de website van Inflata.