Deel dit artikel:

100% Getest: fietsverlichtingen

Zien en gezien worden. Een goede fietsverlichting is essentieel als je in de winter buitenkomt. Zeker als je regelmatig de fiets neemt naar het werk, breng je wel wat uurtjes in het donker door. Niet alleen zorg je voor minder frustraties bij automobilisten als je goed verlicht bent. Je vermindert sowieso het risico op ongevallen als je met een goede verlichting ziet wat er exact voor je wielen opduikt. Wij testten vijf merken voor je uit.

Sigma Buster 2000 HL

De Buster 2000 HL is de zwaarste fietsverlichting in het gamma van de Duitse fabrikant Sigmasports. Het is meteen ook de krachtigste lamp die wij mochten testen en is daardoor ideaal voor nachtelijke ritten en ultraraces. We gingen er ‘s avonds offroad mee mountainbiken in een pikkedonker natuurgebied. Op de zwaarste stand aan 2000 lummen leek de omgeving even goed verlicht als een voetbalveld. De fabrikant beweert dat je er 200 meter ver mee ziet en dat lijkt ons niet gelogen. We reden vol vertrouwen.

Je kan de lamp op verschillende manieren gebruiken. Allereerst is een eenvoudige houder meegeleverd die je met klittenband rond enkele verluchtingsgaten van je helm bevestigt. Draai eenvoudigweg je hoofd en je schijnt in gelijk welke richting. Een adaptiestuk is eveneens meegeleverd om de lamp onder je Hidemybell te monteren, als je al een GoPro-montagestuk onder je Hidemybell hebt. Wil je de lamp rechtstreeks op je stuur zetten, dan moet je een aparte houder kopen.

In het pakket zit een draadloze afstandsbediening die je op je stuur monteert. Zo hoef je je handen niet van je stuur te halen om te switchen van lichtstand. Dat is maar goed ook want de lamp wordt vrij warm als ze een tijdje brandt. Het duurde bij ons wel even om de koppeling tussen de lamp en de remote tot stand te laten komen. De verbinding via bluetooth verliep niet meteen vlekkeloos.

Lange accuduur

Op de verpakking staat dat je aan 2000 lummen 2,5 uur licht hebt, bij ons viel ie pas na vijf uur uit. Al kan dat ook aan de warme temperatuur die avond gelegen hebben en het feit dat de verlichting nog nieuw is. Hoe kouder, hoe minder lang een lamp brandt normaal. Kies je voor minder fel licht, kan je zelfs tot 20 uur lang rijden. Daar spartel je makkelijk zonder opladen een hele nacht meer door. Je hebt keuze uit zeven verlichtingsstanden, er is zelfs een module waarmee je een lichtstraal in SOS-code uitstraalt.

Nadeel is wel dat het om een externe batterij gaat, die je dus ofwel in je achterzak ofwel via straps op je stuur of kader hangt. Het gewicht van de batterij en de lamp samen is niet min: bijna een halve kilo op onze weegschaal. Bovendien heb je ook nog eens een lader (176 gram) nodig om de batterij op te laden. Veel en ver licht voor lange fietstochten, het extra gewicht moet je er wel bijnemen. Anderzijds kan je de externe batterij (capaciteit van 6400 mAh) gebruiken als powerbank voor je fietscomputer of gsm. Op de batterij staan trouwens vier controlelampjes waarmee je kan checken hoe vol ze nog is. De batterij helemaal opladen duurt vijf uur.  Dat is vergelijkbaar met de laadtijd van de andere voorlichten uit de test, best verrassend voor zo’n sterke batterij.

Prijs: 219,95 euro

sigmasport.com

PLUS

Lange batterijduur

Batterij is eveneens powerbank

Perfect zicht op de meest donkere wegen

Makkelijke montage

MIN

Zwaargewicht

Raveman LR1600 + CL06

De stuurhouder van de Raveman LR1600 is snel gemonteerd met een bijgeleverde inbussleutel. De lamp zelf schuif je makkelijk op en af de houder om op te laden. Met 180 gram is de lamp zeker geen zwaargewicht, maar ook niet bij de lichtste van de klas. Tijdens de rit blijft de lamp stevig op zijn plaats zitten. Met zes lichtfuncties vind je zeker een lichtsterkte die past bij het terrein waarop je je bevindt. De zwaarste stand, 1600 lumen, is erg geschikt voor totaal onverlichte wegen, zelfs offroad. Je kan een extra houder kopen om de lamp op je helm te bevestigen zodat je in heel wat richtingen kan verlichten. Vooraan zijn er in de behuizing uitsparingen voorzien, zodat je ook opzij nog wat licht werpt. Veel is dat niet, maar het is goed om gezien te worden door verkeer dat uit een zijstraat komt.

Bij 1600 lummen doe je volgens het boekje anderhalf uur met de lamp. In werkelijkheid was dat iets meer: 2 uur. Heel erg lang moet je nachtelijke mountainbikerit niet zijn. Anderzijds heb je die 1600 zelden nodig als je je op de weg bevindt (meer zelfs, je verblindt er tegenliggers mee). Toch kan je ook bij 800 of 400 lumen niet op een hele lange duurtijd rekenen (respectievelijk 2,5 en 4 uur). Te weinig voor een lange nachtelijke rit, voldoende voor de doorsnee fietsers die ‘s avonds toch een training wil doen of op en af naar het werk wil fietsen. De extra snufjes bij Ravemen zijn wel fijn: zo schakelt de lamp automatisch uit als je langer dan twee minuten stilstaat en schiet ze automatisch aan als je weer vertrekt. Een lichtsensor zorgt ervoor dat de lamp overdag een functie kiest afhankelijk van de hoeveelheid omgevingslicht. Opladen duurde drie uur, best kort vergeleken met de andere voorlichten.

Toppertje onder de kont

De CL06 ging dan weer van alle achterlichten in onze test het langst mee. Op de doos staat dat je bij constant, hard licht op acht uur kan rekenen. Dat klopt, al ging hij na 7 uur wel over in een meer energiebesparend knipperlicht. In de andere lichtfuncties heb je dus nog langer licht. Bovendien zijn we fan van het design. Het vierkante, morderne ontwerp met vier lichtjes kan je instellen op 7 manieren. Meestal irriteert een knipperlicht van een voorligger ons mateloos, maar bij de CL06 kan je voor een instelling kiezen die heel zachtjes knippert zodat dit ook voor fietsers in je wiel verdraagzaam is. De lichtintensiteit is bovendien meer dan behoorlijk en van ver zichtbaar, zelfs gedeeltelijk van opzij, ook al krijg je op papier ‘maar’ 50 lummen. 

De CL06 is makkelijk via een houder te monteren op gelijk welke zadelpen. De lamp zelf schuif je met een kliksysteem op de houder. Geen plaats voor de houder omdat je een spatbord hebt? Je kan de lamp via het schuivertje ook op een zadeltasje, helm of rugzak plaatsen. Bij onze test bleef het effectief zitten in het zadeltasje, al heb je de neiging om op hobbelig wegdek constant te voelen of het lichtje er nog zit. Dankzij de slimme functie gaat het licht feller branden als je remt, zodat achterliggers gewaarschuwd worden. (Als die tenminste begrijpen wat dat hardere licht willen zeggen.) Geen loze belofte: dat bleek ook telkens bij de test. De lamp interpreteert eveneens aankomende lichten van auto’s of moto’s en gaat dan automatisch feller branden. Niet nodig dus om de lamp in de felste stand te gebruiken om je veilig te voelen.

Ravemen LR1600 (vooraan): 112,95 euro

Ravemen CL06 (achteraan): 39,95 euro

Ravemen.com

PLUS

Slimme functies bij zowel voor- als achterlicht

Mogelijkheid tot heel straf licht (1600 lummen) vooraan voor onverlichte wegen

Heel lange duur bij achterlicht

Achterlicht verre van duur voor de mogelijke functies

MIN

Beperkte batterijduur bij voorlicht

Lezyne Macro Drive 1300 XXL + KTV Pro Alert Drive

De 1300 XXL is niet de sterkste voorverlichting van Lezyne. Er zijn ook nog de 1600 en de 1800 die wel een pak duurder zijn. 1300 lumen biedt je voor onverlichte wegen meer dan voldoende klaarheid. Toen we in volle stand ermee op een duister fietspad langs de R4 rond Gent reden, kregen we ferm onder onze voeten van een tegenliggende fietser die riep dat we haar verblindden. Je kan het dus gerust met twee standjes minder doen, waardoor de batterij ook langer meegaat. Je hebt keuze uit 7 mogelijkheden. Bij de maximumstand slinkt je batterij snel. Het energielampje schakelt vrij vlug over van groen naar oranje (en uiteindelijk verder naar rood). Toch konden we er in volle stand iets langer dan de beloofde 2,5 uur mee rijden. Nipt om een avondlijke mountainbikerit mee te bollen. Gebruik je minder lichtsterkte, spring je 4 tot 8 uur ver. Bij een flikkerlicht belooft Lezyne een rijduur van goed 40 uur. Eerlijkheidshalve hebben we dit niet zo lang getest omdat we van geflikker vooraan horendol worden omdat je ogen zich constant willen aanpassen. Het licht valt niet alleen voor je maar spreidt zich ook enkele meters zijwaarts. Best handig als je vaak een berm passeert waar konijnen of katten zich voor je wielen durven schieten. Een uitsparing vooraan in het omhulsel zorgt net als bij Ravemen ervoor dat verkeer links of rechts nog een lichtstraal opvangt.

Van straps zijn we normaal niet zo’n fan. Toch is deze rubber spanband van Lezyne best stevig en bleef hij op zijn plaats tijdens een gravelrit. Bovendien is die ook makkelijker op aero sturen te monteren dan een vaste mount. Alleen moet je zorgen dat je de strap genoeg aanspant. Met een gewicht van 225 gram durft je licht bij een bobbel of punt in de weg naar boven of beneden te kantelen. De oplaadtijd is best lang: zes uur.

Best zonder spatbord

Ook het achterlicht komt met een strap. Heel stabiel krijg ik het geheel niet, door de vorm van de achterkant van het licht, maar mijn schrik dat ik het onderweg kwijtspeel, is ongegrond. De bedoeling is dat je het op je zadelpen klemt. Ook hier is het voordeel van het rubber dat het combineerbaar is met gelijk welke vorm van zadelpen. Alleen rond een brede zadelpen van een tijdritfiets kregen we het niet, maar daar zien we niet snel iemand in het donker mee gaan trainen.

Goed aan het ontwerp is dat het licht niet alleen naar achteren schijnt maar ook ruimschoots opzij, waardoor je uit alle hoeken en naast je goed zichtbaar bent. Lezyne beweert een hoek van 270°, we vonden onze geodriehoek niet meer op zolder om het te controleren. Rij je met een spatbord, hang je het er best boven. Helaas rijden wij met een klein fietskader en is er alleen onder het spatbord ruimte. Daardoor verliest het licht grotendeels zijn nut. Alleen wat vaag rood schijnsel verspreidt zich achter ons. Geen spatbord of genoeg plaats op je zadelpen? Dan is er geen probleem. Met keuze uit vijf lichtfuncties – ook eentje voor duister weer overdag – en een duur tussen 4 en 14 uur laat je best wel elke keer na je rit opnieuw bij. Het licht is vrij fel en is van ver goed zichtbaar. Ook dit achterlicht komt met een slimme waarschuwingsfunctie: de “Alert Technology”. Als je vertraagt, krijg je een vanzelf een constante, harde lichtstraal. Kom je tot stilstand, begint het te pinken om uiteindelijk terug te gaan naar de oorspronkelijke lichtfunctie die je had gekozen.

Macro 1300: 114,90 euro

KTV Pro Alert Drive: 42,30 euro

Ride.lezyne.com

PLUS

Voldoende lichtsterkte voor erg donkere wegen

Remwaarschuwing bij achterlicht

Zijwaarts schijnsel bij zowel voor- als achterlicht

Straps passen zich makkelijk aan aan gelijk welke buisvorm, ook aero

MIN

Straps moeten voldoende aanspannen voor stabiele positie

Beperkte batterijduur bij volle stand

Trek Commuter Comp + Flare R City Light Set

Dit set van Trek zit samen verpakt en richt zich vooral tot gebruik voor woon-werkverkeer. Als we naar de batterijduur kijken, lijken beide lichten vooral geschikt voor kortere ritten. Op papier is er sprake van 1,5 uur voor het voorlicht en 3 uur voor het achterlicht, beiden dan wel in de felste stand geactiveerd. In realiteit deden we er bijna dubbel zo lang mee. Vraag is natuurlijk of dat na maandenlang gebruik ook nog zo is. Is je totale fietstijd heen en terug makkelijk twee uur, raden we aan om je lichten op het werk op te laden als je ’s avonds niet voor donkere verrassingen wil komen te staan.

De maximale lichtstand vooraan is amper 400 lumen. Onvoldoende voor totaal onverlichte wegen, maar ruim voldoende voor een doorsnee rit naar het werk. De verlichting werpt alleen licht recht vooruit en nauwelijks zijwaarts. Van opzij gezien merk je de lamp bijna niet op. Vermits de meeste mensen toch de kortste, best verlichte weg naar het werk nemen, moet dit zeker volstaan voor doorsnee woon-werk verkeer. Of zoals Trek het zelf zegt: “Ideaal voor de bebouwde kom”.

Geen boze tegenliggers

Trek rekent op de “Kind Beam” Technologie waarbij de sterkste lichtstraal in het midden en naar de grond gericht wordt. De bovenste straal is minder sterk en vriendelijk voor de ogen van tegenliggers waardoor ze niet verblind geraken. Zorg dus dat je licht effectief mooi horizontaal op je stuur staat.

Zowel voor- als achterlicht bevestig je met stevige traps aan je stuur of zadelpen. Die straps zijn vrij kort, dus voor oversized buizen kan dat een probleem zijn. (Een extra houder om het licht onder je stuur te monteren is wel verkrijgbaar.) Handig is dat je het voorlicht via een kliksysteem van de rubber houder kan schuiven, waardoor je de strap op je stuur kan laten zitten. Dit komt de levensduur van het rubber zeker ten goede. Voor het achterlicht zijn er vier mogelijke keuzes. Het lichtje is best klein al is het van ver toch goed zichtbaar. Van opzij valt het niet zo goed op. Voor 114,99 is dit de goedkoopste set uit de hele test. Slimme functies, zoals feller licht bij remmen, mag je voor die prijs evenwel niet verwachten. Rij je je sportieve ritten alleen overdag en wil je alleen verlichting voor een paar goed verlichte wegen naar je werk, dan is deze set ruim voldoende.

Set: 114,99 euro

www.trekbikes.com

PLUS

Goedkoopste set uit de test

Weinig poespas: ideaal voor eenvoudig woon-werkverkeer

Stevige straps

Tegenliggers raken niet verblind

MIN

Vooral licht recht naar voren en naar achteren, niet zijwaarts

Beperkte batterijduur

Vooral geschikt voor korte ritten

Knog Cobber LM 320 + Blinder link saddle

Wat een handig achterlicht! Het duurt eventjes om de houder onder het zadel te monteren. (Ook op een bagagerek is mogelijk.) Eerst moet je het vastvijzen op de rails van je zadels. Daarna kan je via een apart vijsje de hele houder doen kantelen totdat je licht mooi naar achteren gericht is. Met sommige lichten maken we wel eens mee dat die meer naar opzij of de grond schijnen dan perfect naar achteren. Dit is hier niet het geval. Het lichtje schuift in de houder en zit ook nog eens met een extra magneetje muurvast.

Je hebt keuze uit 8 verschillende standen. Toen we de lamp continu deden branden, raakten we er net iets langer dan de beloofde 4 uur ver mee. In knipperlichtfunctie gaat de lamp minstens het dubbele mee. De minst energieslopende functies zelfs tot 20 uur. De hoogste stand (100 lumen) is wel vrij fel voor de fietsvriend die in je wiel kruipt. Ook de knipperlichten gingen snel op de zenuwen werken. Gelukkig is er ook een zachtere, permanente licht mocht je in gezelschap willen rijden. Nog een minpuntje: voor een zadeltasje is geen plaats met dit lichtje. Tenzij je het lichtje zonder houder over de lipjes van je zadeltasje schuift. Check dan wel of het vast genoeg zit zodat je het niet onderweg verliest. Perfect naar achteren schijnen doet het dan ook niet altijd.

Brede hoek vooraan

De ronde vorm van de Cobber LM 320 zorgt voor een vrij groot licht dat in de breedte en dus ook opzij licht verspreidt. Knog garandeert een zichtbaarheid van 330°. Op papier lijkt een maximum van 320 lumen niet zoveel, in gebruik lijkt het meer licht te geven. Qua design is het ook best mooi.

Hoe handig we het achterlicht ook vonden, het voorlicht plaatsen leverde veel gepruts op. Allereerst zit het licht op de houder bevestigd in de verpakking. Omdat het net als het achterlicht met een schuivertje en een magneet werkt, kregen we het eerst niet uit elkaar. Tip van de dag: pas als we de houder op de fiets plaatsten – dat gebeurt met elastieken, in verschillende lengtes meegeleverd – kregen we het lichtje los. Maar zelfs dan ging het voorlicht afnemen om op te laden niet altijd vloeiend. Bovendien zou je het licht om perfect te werken verticaal op je balhoofd moeten plaatsen, zodat je inderdaad wijd links en rechts bijschijnt. Het voorgevormde houdertje is echter niet geschikt voor moderne fietsen met brede balhoofden (de kromming in de houder is niet breed genoeg). Bij een stadsfiets of een retro fiets lukt dit op smalle balhoofden natuurlijk wel.

Als alternatief kan je het nog altijd op je stuur plaatsen, maar dan werpt die 330°-functie bij horizontale plaatsing vooral licht naar de grond en de lucht in plaats van opzij natuurlijk. Met een maximale batterijduur van 2,5 uur in de hoogste stand, lijkt de Cobber vooral geschikt voor korte tot middellange ritten. Beide lichten hadden makkelijk vier uur nodig om volledig op te laden.

Cobber LM 320 (voorlicht): 76,29 euro

Blinder Link Saddle (achterlicht): 59,99 euro

www.knog.com

PLUS

Montage achterlicht

Voorlicht met heel brede straal

Modern design

Achterlicht gaat lang mee

MIN

Montage voorlicht (niet ideaal voor moderne fietsen met breed balhoofd)

Voorlicht niet geschikt voor lange ritten of totaal onverlichte wegen

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE