Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

100% Getest: fietsnavigaties

Een fiets zonder fietscomputer is tegenwoordig haast ondenkbaar. De nieuwste toestellen voorzien in een navigatiefunctie en maken het mogelijk om grip te houden op de data van je work-out. De redactie van Grinta! testte een aantal toestellen.

Hammerhead Karoo 2

Hammerhead is een relatief nieuwe speler in de wereld van GPS-toestellen. Het merk ontstond in 2013 toen CEO Piet Morgan en Laurence Wattrus, hoofd van de ontwikkeling, een 3000 mijl fietstocht afwerkten. Ze vonden dat er nog veel verbeterd kon worden op gebied van navigatie en gingen zelf aan de slag. Vandaag is Hammerhead een volwaardige concurrent voor Garmin, Wahoo en Sigma. Met hun nieuwste toestel, deze Karroo 2, hebben ze een lichter, dunner en verbeterde versie van de Karoo die in 2019 op de markt kwam. Dit toestel heeft alles in huis wat je van een moderne GPS verwacht: wifi, hartslagfunctie, navigatie, power, hoogtemeter en Strava Live segments. Sinds kort heeft Hammerhead ook een Climber functie toegevoegd die elke helling weergeeft op het scherm zodat je weet wat je te wachten staat. Let wel, deze functie is enkel van toepassing op ritten die vooraf gemaakt zijn.

Makkelijke bediening

De Karoo 2 heeft een 3.2 inch kleurenscherm met touchscreen. Ruim voldoende om alle datavelden en mappen makkelijk te kunnen raadplegen. Bij volle zon in de namiddag moet je wel de helderheid aanpassen wil je alles optimaal kunnen zien.

Naast de kleurentouchscreen zijn er ook vier knoppen waarmee je het toestel kan bedienen. Die bediening is heel makkelijk en duidelijk. Bij het opstarten kan je kiezen welke gegevensvelden je wil te zien krijgen. Deze kunnen tijdens de rit ook makkelijk aangepast worden. De Touchscreen doet het zowel bij droog als nat weer zeer goed.

  1. Navigeren

De Karoo 2 komt in een mooi afgewerkte doos met usb-lader en stuurhouder. Naast hun eigen stuurhouder voorziet Hammerhead ook een opzetstuk/ adapter om in de Karoo 2 teschuiven. Als extraatje voorzien ze een veiligheidskoord en een 2.5 mm sleutel voor de montage. Routes kan je makkelijk importeren via het Hammerhead dashbord online of je kan er eentje maken op dat platform. Vrij basic, maar voldoende om de weg te vinden. Heb je nog geen route dan kan je ook op het toestel zelf een route maken en deze afhaspelen. De navigatiefunctie is zeer goed. Duidelijke mappen die je makkelijk kan in- of uitzoomen, een duidelijke gele lijn om je route te vervolgen en voldoende batterijduur zodat je geen schrik hoeft te hebben om zonder gps te vallen. Wat die batterijduur betreft scoort de Karoo 2 heel goed. 10-11 uur fietsen op navigatie met powermeter en hartslagmeter lukt makkelijk. Wil je toch op zeker spelen dan kan je de spaarstand activeren en dan gaat hij zelfs tot 16 uur.

Conclusie

Leuke extra die Hammerhead heeft zijn de custom covers die ze hebben. Voor €45 pas je jouw toestel aan zodat het helemaal matcht met jouw fiets. De montage van die cover gaat heel vlot en het is een extra touch die je geeft aan jouw toestel. Wat ons betreft is de Karoo 2 één van de betere toestellen die we de afgelopen jaren getest hebben. Daar waar de eerste versie van de Karoo nog op veel zaken tekort schoot hebben ze de 2.0 versie een mooie upgrade gegeven die ons wist te bekoren. 399 euro is geen spotprijs, maar je krijgt er wel een zeer goed toestel voor in de plek waar je heel veel plezier zal aan beleven.

+ Duidelijke navigatie
+ Makkelijk in gebruik
+ Custom omhulsel om passend te maken bij de fiets
+ Batterijduur

– Nog geen bekend merk
– Scherm bij volle zon niet altijd even zichtbaar
– USB-poort niet afgesloten (zit wel sparepart bij om toch af te sluiten)

Adviesprijs: 399 euro

  • Ga voor meer informatie naar de website

Garmin Edge 830

Vergis je niet: de Garmin Edge 830 ziet er langs de buitenkant heel compact uit, maar het aantal functies waarover het toestel beschikt, is haast eindeloos. De eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat we na enkele weken testen nog steeds nieuwe mogelijkheden ontdekken. Een route uitstippelen op het toestel zelf, je trainingsgegevens bijhouden, aangeven wanneer je moet eten en drinken onderweg, een alarmsignaal naar je smartphone sturen wanneer dieven mogelijk met je fiets aan de haal gaan… Noem het op en de Garmin Edge 830 kan het.

Al die toeters en bellen zijn fijn, maar ze kunnen ook wat overweldigend overkomen. Werk je voor het eerst met deze Garmin-fietscomputer, dan ben je waarschijnlijk even zoet met het zoeken van je weg in de verschillende menu’s en met het aanpassen van de instellingen. Eens je dat wat onder de knie hebt en de gegevensschermen ingesteld staan zoals jij wil, ben je helemaal vertrokken! Wanneer je het toestel voor de eerste keer gebruikt, helpt ook de snelle synchronisatie je meteen goed op weg. Je koppelt de Edge 830 makkelijk aan het WiFi-netwerk bij je thuis, en aan je smartphone via Bluetooth. De koppeling met apps als Garmin Connect, Strava of Komoot is zo gemaakt. Het uploaden van je ritten op die platformen verloopt meestal ook probleemloos en vrij snel. De interne processor blijkt een stuk beter uit de kluiten gewassen dan die in de vorige generaties Garmin-fietscomputers.

Wat je zelf doet…

Wanneer je een route hebt uitgestippeld via Garmin Connect, RouteYou of een ander online platform, dan importeer je het gpx-bestand nog steeds het snelst via het meegeleverde usb-kabeltje. Al kan je met de Edge 830 wel rechtstreeks connectie maken met Strava Routes of met Trailforks, wanneer mountainbiken meer je ding is. Je hebt ook de mogelijkheid om onderweg op het toestel zelf een route uit te tekenen, maar dat is uiteraard wat omslachtig. Navigeren naar een bepaald punt op de kaart of een specifiek adres werkt wel prima. Afhankelijk van de modus waarin je je op dat moment bevindt – Road of Mountain – zal de Garmin Edge 830 voor jou een route met of zonder offroad stroken berekenen. Let wel: Garmin werkt op basis van Google Maps en dat is niet meteen de meest gedetailleerde kaart. Wanneer je het toestel dus een gravel- of mountainbiketraject voor jou laat berekenen, kan je misschien wat op je honger blijven zitten. Anderzijds word je via Garmin Connect en de Strava heatmaps wel over wegen gestuurd die populair zijn bij fietsers. Lees: autoluwe trajecten, populaire trails of straten met een acceptabel fietspad. Ellenlange ‘moordstrookjes’ langs typisch Vlaamse betonbanen worden dus in de mate van het mogelijke vermeden. Al blijkt het onvermijdelijk te zijn dat hier nu en dan foutjes insluipen. Om het met de woorden van Roger van Dobbit TV te zeggen: “wat je zelf doet, doe je beter.” Dat geldt dus ook voor het uittekenen van routes. Wat eigen research zal ongetwijfeld een mooier ritje opleveren dan de automatisch gegenereerde routes die je Garmin tevoorschijn tovert.

Biepconcert

De turn-by-turn-navigatie werkt feilloos, al vind ik het persoonlijk soms ook storend om op die manier rondgeleid te worden. Zeker op een traject met veel draaien en keren word je horendol van de meldingen. Wanneer je bijvoorbeeld ook hebt ingesteld dat het toestel je een signaal moet geven als het tijd is om een hap te eten of een slok te drinken, je de boodschappen van je smartphone te zien krijgt op het gps-scherm, je een reminder krijgt wanneer je cadans te laag of je hartslag te hoog is… word je op den duur meer afgeleid dan geholpen door het toestel. Waarmee je wel rekening moet houden, is dat al die meldingen en berekeningen ook batterijkracht opslorpen. De Edge 830 heeft volgens Garmin een batterijduur tot 20 uur en wanneer je het toestel niet actief laat navigeren, is die inschatting verre van overdreven. Hoe meer je het apparaatje echter aan het werk zet, hoe groter de impact op je batterij. Al hoef je je ook tijdens langere ritten van zo’n 6 tot 8 uur nooit echt zorgen te maken dat de gps de geest geeft wanneer je ergens in de ‘middle of nowhere’ zit. Als je je batterij vooraf volledig hebt opgeladen tenminste… Wat tijdens het gebruik wel op te merken viel, is dat het 2,6 inch grote touchscreen niet altijd even gevoelig reageert. Het vergt bij momenten een fikse tik op het scherm om van gegevensscherm te veranderen.

Ook voor de trainingsbeesten

Naast een waaier aan navigatiefuncties, heb je ook op vlak van training een pak mogelijkheden in de hand met de Edge 830. Je kan voor jezelf bijvoorbeeld allerlei doelen stellen. Al zal je voor het gros van de trainingsfuncties ook moeten investeren in compatibele sensoren, zoals een hartslag-, wattage- en cadansmeter. Ook indoortrainingen bijhouden wordt makkelijk, want je kan het toestel rechtstreeks verbinden met je smart trainer via Bluetooth of een Ant+ sensor. Nog een functionaliteit die het vermelden waard is, is de alarmfunctie en ongevaldetectie. De alarmfunctie waarschuwt je op je smartphone wanneer iemand met je fiets aan de haal probeert te gaan en stuurt een geluidssignaal uit om de dief af te schrikken. Al is dat niet meteen een toon die door merg en been gaat. Bovendien haal ik persoonlijk mijn fietscomputer altijd van mijn stuur als ik tijdens een koffiestop mijn fiets tegen de cafémuur parkeer. De adviesprijs van de Garmin Edge 830 (zonder sensorenbundel) is € 399,99. Naast het toestel zelf zit er ook een usb-kabel, voorzetstuurhouder en twee standaard stuurhoudertjes in de verpakking.

+ Mogelijkheden om routes uit te tekenen op het toestel zelf
+ Verschillende gebruiksmodi voor wegwielrennen, mountainbiken, gravelrijden…
+ Compact en licht
+ Connecties via Bluetooth, WiFi en Ant+ lopen vlot

– Heel veel opties, instellingen, menu’s en submenu’s
– Touchscreen niet altijd even gevoelig

Adviesprijs: 399,99 euro

  • Ga voor meer informatie naar de website

Bryton Rider 750

De Rider 750 is de allernieuwste fietscomputer van Bryton. Het toestel bevat een 2.8 inch touchscreen (in kleur) met grafische gebruikersinterface. De belangrijkste kaarten zijn voorgeprogrammeerd en zesmaandelijks te updaten vanop de site (gratis). Het is compatibel met e-bikes en elektronisch schakelen, smart trainers, en pakt bovendien uit met een door spraak gestuurde zoekfunctie. Naast navigatie ook een rits aan datavelden om uit te kiezen, instelbaar per gebruikersprofiel. De batterijduur in open lucht bedraagt 20 uren, aldus Bryton.

Prijs-kwaliteit als grote troef

Het toestel oogt strak en stijlvol, net als de meegeleverde aluminium mount. De schermen zijn individueel instelbaar, de grafische optie voor weergave van data is een leuke extra. Het scherm reageert niet altijd even vlot, maar scoort een voldoende. Je eigen routes in andere apps als bv. Strava zijn meteen zichtbaar in de Bryton Active app. Inladen gaat vlot. Bestemming ingeven via voice control werkte bij de test (meestal) prima, inzoomen of rerouten vraagt wat meer verwerkingstijd. Alles bij elkaar veel functies voor een goede prijs. Na een off-road rit van zes uren met (prima) navigatie, cadans, hartslag en hoogste helderheid bleef nog een derde van de batterij over. Om die twintig uren te halen ga je dus wel moeten enkele opties moeten opofferen. Lange tijd ondervonden we problemen met de “nog af te leggen afstand” tijdens het navigeren, maar dit euvel werd bij de laatste update gecorrigeerd.

+ Stijlvol toestel en slanke alu mount
+ Uitstekende navigatie
+ Vlotte synchronisatie met andere apps
+ Ook een manueel knopje voor bladeren door pagina’s
+ Waar voor je geld!

– Connectie met de app (gsm) nodig voor ingeven bestemming
– Verwerkingstijd bij rerouten
– Geen batterij besparingsmodus
– Het terug-knopje op het aanraakscherm is klein

Adviesprijzen

  • Basispakket 750 E (toestel en Sport Mount): 249,95 euro
  • Geavanceerd pakket 750T (inclusief snelheid-, cadans- en hartslagsensor): 319,95 euro
  • Ga voor meer informatie naar de website

Gerelateerde artikels