Ik kan er echt van genieten als iets goed gemaakt is, als ik merk dat er héél goed over is nagedacht. Dat is wat er aan de hand is met deze BC18 Bottle Cage Tool Kit van Crankbrothers. De specialist in MTB-attributen heeft zijn drinkbus met hulpmiddelen zeer vernuftig in elkaar gestoken. Ik monteerde hem op mijn Galetti-gravelbike en kon intussen de meeste tools die in de kit zitten al goed aan de tand voelen.

De basis is natuurlijk de bidonhouder. Die kan je met de opening naar links of naar rechts monteren, wat je verkiest. Hij voelt niet echt enorm stevig aan, maar ik heb nog geen enkele bidon verloren (ik gebruik zowel die van Tacx, Specialized en Elite als Lezyne) en het ging er soms toch nogal stevig aan toe. Op punt één is Crankbrothers dus al met verve geslaagd, want een bidonhouder die zijn enige taak niet naar behoren doet, is behoorlijk nutteloos.


Aan de zijkant van de houder zitten twee accessoires: de buis met het gereedschap en de CO²-cartridge, die je zelf moet aankopen (er past alleen een grote cartridge van 16, 20 of 25 g op, wat perfect is voor MTB en gravel), of de Klic HV Pump, het compacte pompje van Crankbrothers. Die zwarte alu buis schroef je open en dankzij de veer aan de onderkaant (die er ook voor zorgt dat er niets rammelt) haal je vlot de multitool eruit. Die bestaat uit twee delen die met een plastic schuifsysteem aan elkaar vastzitten. Deel één is het pompdeel, waarop je de CO²-cartridge vastschroeft als je een band wil oppompen, gecombineerd met inkepingen om vier types spaken aan te spannen (of de ventielkop los te draaien) en de kettingpons, die je gebruikt in combinatie met de inbussleutel van 3 mm. Die vind je in deel twee van de multitool, samen met inbus 2, 2,5, 4, 5, 6 en de adapter voor 8 mm die je op de inbus 5 kan klikken. Daarnaast heb je nog een Torx 10 en 25 en een platte schroevendraaier. Dat moet voldoende zijn voor de meeste werkjes aan de fiets. Het handvat van dit gereedschap is van aluminium en stevig genoeg zodat je voldoende kracht kan zetten als een bout niet meteen wil loskomen. Bovendien passen de inbussen goed vast in de bouten, waardoor je goed grip hebt. Een reserve kettingslotje is onmisbaar bij lange tochten en dat kan je magnetisch inklikken in de zijkant van de multitool.

De ‘worstjes’ die in de dop van de multitoolbuis zitten verstopt verklappen het al: je vindt hier ook ergen een tubeless reparatiekit. Die zit verborgen aan de achterkant van de grijze bandenlichter. Tot mijn groot jolijt (…) kon ik die ook al eens testen. Een snede die niet werd gedicht door de tubelessvloeistof had wat extra liefde en toewijding nodig. Met het ‘schuurgedeelte’ in de naald maakte ik het gat wat ruimer, ik duwde zo’n plakkerige plug in de opening van de naald, stak dat in het gat van de band en haalde het er voorzichtig uit. Ik had maar één poging nodig en tien ritten later is de band nog altijd in dienst, dus durf ik gerust te zeggen dat het zijn werk naar behoren doet. Bij thuiskomst kun je de eruit stekende delen van de plug wat inkorten, maar dat is vooral vanuit esthetisch standpunt. De plastic bandenlichter zelf is trouwens stevig genoeg om een taaie band van de velg te wurmen.



Conclusie
Geen fan van een zadeltasje en liever ook niets zwaars in de zakjes van je shirt? Dan is deze ruime tool kit met bidonhouder van Crankbrothers een meer dan waardig alternatief. De werkinstrumenten zijn van hoge kwaliteit en zien er na veelvuldig gebruik nog als nieuw uit. Ook de tubeless reparatiekit heeft al zijn sporen verdiend, waardoor ik dit vernuftig ontworpen product een quasi perfecte score kan geven.
Prijs: 99 euro


