Deel dit artikel:

Test Specialized Epic FSR Comp Carbon World Cup: meer race dan marathon

Het verslag van mijn deelname aan de Belgian Mountainbike Challenge (BeMC) lees je in de off-road special die eind augustus verschijnt. De test van de Specialized Epic Comp Carbon World Cup waarop ik de BeMC reed, vind je hier al.

De Epic is het neusje van de zalm voor de cross-country rijders die kunnen kiezen uit een Epic hardtail of een Epic FSR. Ruim twintig jaar geleden kwam Specialized met zijn eerste volgeveerde mountainbikes met FSR veertechnologie op de proppen en sindsdien bleven de Amerikanen het systeem trouw. Kern van de zaak is dat FSR de vering loskoppelt van de rem- en aandrijfkrachten waardoor een veersysteem ontstaat dat niet deint als je op de pedalen loopt en geen pedal kickback veroorzaakt als je in een afdaling de achterrem gebruikt. Met de ‘Brain’-technologie zijn de meeste Specialized-rijders bekend, dit is een module (op de linker staande achtervork gemonteerd) die er voor zorgt dat de vering weet met wat voor impact ze te maken heeft. Rij je over een boomwortel en wordt het wiel omhoog gedrukt, dan opent het ventiel zich en wordt de achtervering actief. Duw je zelf van bovenaf op het zadel, dan blijft het ventiel gesloten en blijft de vering star. De FSR fietsen van de jongste generatie hebben met ‘Autosag’ een heel handig systeem om de veervoorspanning van de demper in te stellen.

Brain x 2
Het aanbod aan Epic FSR-modellen bestaat uit acht stuks waarvan de S-Works Epic FSR Di2 van 9.999 euro de duurste vogel van de volière is terwijl de 2.799 euro kostende Epic FSR Comp met zijn aluminium frame op het onderste stokje in de FSR-vogelkooi zit. De Epic FSR Comp Carbon World Cup staat voor 3.699 euro in de catalogus, al deed Specialized voor onze BeMC-testfiets een paar extraatjes waarvoor je bij de dealer wel zal moeten betalen. Zo werden de Specialized Fast Trak banden tubeless gezet en kreeg de Rock Shox Reba RL voorvork met 100 mm veerweg een Brain-module ingebouwd zodat ook die een impact van onderuit (hobbel of kuil) van een impact van bovenaf (aan het stuur trekken) kan onderscheiden. Het frame zelf is een combinatie van een Fact 9m carbon voorframe met een aluminium achtertrein, een reeks draaipunten en een Fox demper stellen het achterwiel in staat om 95 mm gecontroleerd op en neer te bewegen. Afgewerkt met een Sram GX 1×11 achterderailleur, een Race Face 32T crankstel, Shimano M447 remmen (met 180 mm remschijf voor en 160 mm rotor achter), een heerlijk comfortabel Specialized Phenom Comp zadel en een stel bombproof Roval Control wielen komt de Epic FSR Comp Carbon World Cup aan net iets meer dan twaalf kilogram. Wil je de fiets voor een opeenvolging van marathonwedstrijden gebruiken, opteer dan voor bidonhouders waar de drinkbus er vanaf de zijkant in klikt. De hoofddriehoek van het frame is immers klein en zonder ‘zijladers’ krijg je een 750 cc bidon niet in de houder. In de SWAT-toolbox onder de bidonhouder op de onderbuis kan je wat reservespullen meenemen.

Meters maken
Een 29” fully blijft toch een klimrek van een fiets en ook de eerste keer dat je oog in oog staat met de FSR ben je vooral onder de indruk van het formaat van de bike. Om de voor mij beste houding te vinden op de fiets gingen alle spacers boven de stuurpen en keerde ik de stuurpen om zodat ik vooraan iets lager kwam te zitten. Het zadel overtuigt meteen met veel comfort, aan het gewicht van de fiets moet je bij de eerste acceleraties wat wennen. Het frame is op zich meer dan stijf en reactief genoeg om je pedaalkracht in voorwaartse beweging om te zetten, maar voor 3.700 euro kan je niet alles willen zodat de wielen wat zwaarder doorwegen en de fiets iets slomer doen aanvoelen. Op beklimmingen doe je er dan ook beter aan om in het zadel te blijven zitten en aan een constant trapritme te klimmen, beter zo dan recht op de pedalen te gaan lopen. De Sram 1 x 11 aandrijving schakelt bliksemsnel, soepel en heel trefzeker, al is deze setup toch beter geschikt voor het korte, intensieve wedstrijdwerk dan voor het marathongebeuren. In lange afdalingen kom je met 32 x 11 als grootste versnelling toch wat te kort om extra meters te maken terwijl 32 x 42 op de ultrasteile stroken in de Ardennen net iets te zwaar uitviel.


Ingewikkeld
Het FSR veersysteem is al jaren doorontwikkeld waardoor het op een hoog niveau presteert. De basisinstelling is dankzij de autosag kinderlijk eenvoudig, daarna moet je toch een beetje met de reboundsnelheid spelen om het gevoel in de achtertrein naar je hand te zetten. In het begin vond ik de achtervering iets te hard en ‘droog’ terugkeren, een euvel dat met een paar draaien aan de knop snel was opgelost. Met de Brain fade instelknop op de bovenkant van de Rock Shox Reba voorvork kan je de vork zodanig instellen dat hij ofwel soepel reageert op kleine oneffenheden dan wel zich beperkt tot de grote klappen. Een soort van alternatief op een lock-out dus waarbij de vork in ‘gesloten stand’ op geen enkele impact meer reageert en alle kanten op stuitert. De Reba zelf weet trouwens met zowel grote klappen als een snelle opeenvolging van oneffenheden raad. Na de rit kom je er bij het poetswerk wel achter dat een veersysteem zoals FSR toch vrij ingewikkeld is met veel draaipunten, wat het onderhoud van de fiets niet vergemakkelijk. De Brain-unit vind ik al jaren op een vrij kwetsbare plek langs het achterwiel hangen, al zorgde dat niet voor problemen.

Stureluurs
Het 72 cm brede stuur is het minimum om een 29’er vlot te laten insturen, de Epic FSR is ook een fiets die je nadrukkelijk vanuit je schouders stuurt. De Specialized Fast Trak 29 x 2.20 banden hebben op de weg een relatief lage rolweerstand en de grip op gravel is goed, in de modder worden ze al snel wat zoekerig bij gebrek aan hoge schoudernoppen. De Shimano BR-M447 remmen bieden met de 180 mm remschijf voor en de 160 mm rotor achter bijzonder veel remkracht en dosering, wil je in de wedstrijden echt snel gaan dan zal de eerste noodzakelijke upgrade een investering in de wielen zijn. De Roval Control wielen zijn goed gelagerd, heel sterk en ze zien er best OK uit, door hun iets hogere gewicht maken ze de fiets wat minder speels en reactief. En in een volgende evolutie zullen frame en wielen ongetwijfeld naar de Boost standaard doorgroeien.

Conclusie
De Specialized Epic FSR Comp Carbon World Cup biedt voor zijn 3.699 euro een interessant pakket dat allround inzetbaar is. Om er in marathons het maximale uit te halen zal je met de 1 x 11 aandrijving aan de slag moeten, om er een echt wedstrijdbeest van te maken is een upgrade van de wielset aan te raden. Maar de basis is meer dan dik in orde.

Gerelateerde artikels

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE