Deel dit artikel:

Test Ridley Fenix SLX Disc: moderne Belgische racer

Als opvolger van de Fenix SL rolt Ridley in oktober van dit jaar de zwarte Fenix SLX Disc naar de winkels. Wie zwart maar niks vindt, zal tot 2018 moeten wachten want dan worden de andere kleuren gelanceerd. Tijdens de Granfondo ‘Ridley Les Trois Ballons’ konden we de Fenix SLX Disc wel al aan de tand voelen.

Cadel Evans reed destijds met de Damocles. André Greipel doet het tegenwoordig met de Fenix SL in de Vlaamse klassiekers. Voor de creatie van de Fenix SLX kon Ridley dus terugvallen op veel ervaring uit het profpeloton. Het doel bij het ontwerp van de Fenix SLX was een allround inzetbare racefiets maken die comfortabel, aerodynamisch én performant is. Het frame van de SLX Disc weegt door het gebruik van een mix van 60T, 40T en 30T high modulus carbon tweehonderd gram minder dan dat van de SL. Een SLX-frame in maat M weegt 840 gram, terwijl dat bij de SL nog boven de kilogram was. Reken wel dat er per maatje groter veertig à vijftig gram bijkomt. Voor een XL kom je dus al gauw op 940 gram uit, al konden we deze week tijdens onze Dolomiti Experience vaststellen dat je met een Fenix SLX frame in maat Large toch een fiets kunt opbouwen die netjes onder de acht kilo blijft. De erg dunne staande achtervork werd –zoals bij zo veel nieuwe racefietsen- verlaagd, dit zorgt voor een sterkere achtertrein die daarenboven comfortabeler is. Dat bij zo vele nieuwe racefietsen de staande achtervork laag aan de zitbuis kan worden aangekoppeld, komt mede omdat de designers geen rekening meer moeten houden met de plaatsing van de velgrem. De Fenix SLX Disc is dan ook een model dat enkel met schijfremmen beschikbaar zal zijn. Het frame is wel voorbereid op mechanisch en elektronisch schakelen. Onze testfiets was full-Campagnolo afgemonteerd, al is de kans groot dat de Fenix SLX Disc met een Rotor crank op de markt zal komen. Het frame slikt moeiteloos bandjes tot 30 mm, wat het gebruik van de Fenix SLX Disc in de winter ten goede komt.

Allereerste fiets met Campagnolo Potenza groep
De Fenix SLX bezit als allereerste fiets de productieversie van de Campagnolo Potenza groep. De remklauwen volgen de flat mount standaard en doen prima hun werk op dit type lange-afstandsfiets. Verder is er een Campagnolo compact groep met 50/34 crankstel en 11-29 cassette gemonteerd. Dat moet ons dus over de steilste hellingen brengen, ook het steile slot van La Planche des Belles Filles. Zadelpen, stuur en stuurpen komen van Deda, stuur en stuurpen zijn bovenaan heel erg afgeplat in functie van de aerodynamica. De rode accentjes in het Selle Italia Flite Team Edition zadel passen perfect bij de framekleuren. Bollen doet onze Ridley Fenix SLX op een Campagnolo Zonda wielset met rond de velgen Vittoria Corsa grafeen banden. Grafeen is tweehonderd keer sterker dan metaal en zal wellicht in de toekomst nog meer toepassingen vinden.

‘Bergaf is het alsof ik al jaren op deze fiets rijd’

We krijgen twee dagen de tijd om de fiets te testen. Op dag één maken we een ritje door de Franche-Comté, richting La Planche des Belles Filles. Een afwisselend parcours met enkele glooiende wegen en een heuse col van vijf kilometer. La Planche bevat stroken van tien procent en breit daar aan het einde een muur van twintig procent aan. Daags nadien gaan we meteen 215 km in het zadel tijdens de Granfondo Les Trois Ballons. Een echte vuurdoop voor een fiets die gemaakt werd voor lange afstanden over verschillende terreinen.

Het eerste wat opvalt is hoe goed de Campagnolo remgrepen in de hand liggen en de vlakke bovenkant van het stuur is heel aangenaam om je handpalmen tijdens de rit te laten op rusten. Met GripGrab Super Gel handschoenen aan is het echter onmogelijk om je handen nog rond het stuur te leggen, temeer omdat Ridley heel dik, lederachtig stuurlint gebruikt. Voor mensen met kleinere handen kan dit eventueel ongemakkelijk aanvoelen. De nieuwe Fenix stuurt heel direct, de kleinste beweging doet de fiets sturen in de richting die je wenst. Dit heel reactieve karakter merk je ook heel goed in de afdalingen. De fiets laat zich heel makkelijk door de bochten sturen en de schijfremmen maken het remmen erg comfortabel. Onder een stralend zonnetje voelde het aan alsof we met deze fiets al jaren de bergen afdalen. Een uiterst comfortabel en veilig gevoel. Misschien dat ook het gebruik van de Vittoria Corsa Graphene banden met hun ultra soepele 320 TPI katoenen karkas hier een rol speelt. Op de heuvelachtige wegen namen we ook de tijd om wat te dollen en enkele korte snedige demarrages te plaatsen. Met die demarrages heeft het frame geen moeite, alleen hebben de bijna 1.700 gram wegende Zonda wielen wat tijd nodig om op gang te komen. Na 215 kilometer op een nieuwe fiets, waren er echter geen kwaaltjes of irritaties. De ergonomie van de fiets laat je dus toe om op heel korte termijn voor lange tijd op de fiets te springen. Een mooi bewijs dat Ridley in zijn opzet geslaagd is.

Conclusie
Test je een nieuwe fiets, dan bouw je meestal toch wat marge in. De Ridley Fenix SLX straalde echter zoveel vertrouwen uit in de afdalingen dat je dat al snel vergat. Wil je enkel kilometers malen met een zeer goede en qua stuurgedrag uiterst reactieve fiets, dan ben je aan het goede adres. Wil je dat hij ook snedig is op het vlakke en bergop, kan je wellicht best een lichtere wielset in overweging nemen. In elk geval is het label van een moderne racefiets hier op zijn plaats. De Ridley Fenix SLX is kwaliteit van eigen bodem. In de versie zoals wij ‘m testten zal de Ridley Fenix SLX 5.799 euro kosten.