Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Striktere regels voor veilige bevoorradingszone

Gent-Wevelgem reikt nummers uit en geeft verzorgers een vaste plek.

De veiligheid in de bevoorradingszone moet beter. Dat is de mening van Gent-Wevelgem. “Te vaak is het één grote chaos”, zegt wedstrijdleider Hans De Clerq. De wedstrijdorganisatie past daarom dit jaar de regels bij de ravitaillering aan. Oud-renner Jacky Durand is de bedenker van de nieuwe structuur.

Het systeem is vrij eenvoudig. Voorafgaand aan de koers krijgen ploegen en hun verzorgers nummers toegewezen. Die zijn gelijk aan de volgorde van de volgwagens in het peloton. In de bevoorradingszone zijn er genummerde vakken waarin de verzorgers van de desbetreffende teams hun werk mogen doen. Verspreid over honderd meter staan telkens vijf ploegen met bevoorradingszakken en drinkbussen. In de eerste zone vind je de formaties met de eerste vijf nummers, gevolgd door zones met de verzorgers van andere teams. In Gent-Wevelgem is de bevoorradingszone vijfhonderd meter lang.

Eerder al werd het nieuwe systeem toegepast in de Gooikse Pijl. In Frankrijk introduceerde Jacky Durand de structuur in de Boucles de la Mayenne. De hoop van Hans De Clerq is dat de wielerunie UCI en andere organisatoren het systeem ook omarmen. Dit om de veiligheid van de renners in de bevoorradingszone te bevorderen.