Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Smartphone is boosdoener bij 1 op de 5 fietsongelukken met jongeren

In Nederland moet een campagne het smartphonegebruik in verkeer beperken.

De smartphone is niet meer weg te denken in het leven van de meeste jongeren. Ook als ze aan het verkeer deelnemen. Veel jongeren lezen en schrijven berichtjes tijdens het fietsen en kijken regelmatig YouTube-filmpjes op de fiets. Smartphonegebruik speelt een rol bij 1 op de 5 fietsongelukken waar een jongere bij betrokken is. Daarom start de Nederlandse overheid het vervolg van de campagne Fietsmodus ‘Fiets op. Modus aan. Blijf offline in het verkeer‘. 

Om ‘smartphonevrij’ fietsen te stimuleren, is er de Fietsmodus app. Deelnemers kunnen via een smartphone app punten verdienen wanneer ze hun telefoon niet gebruiken als ze op de fiets zitten. Met de gespaarde punten maak je kans op een prijs.

Het Nederlandse ministerie (Infrastructuur) wil samen met andere partijen waaronder regionale partners en telecomproviders er voor zorgen dat jongeren hun smartphone niet gebruiken terwijl ze op de fiets zitten. Daarom is het ministerie ook een samenwerking aangegaan met Stichting T-Butterfly. De stichting wordt gedragen door Michael Kulkens. Zijn 13-jarige zoon is in 2015 omgekomen bij een verkeersongeval. Zoon Tommy-Boy was met zijn telefoon bezig toen hij fietsend een kruispunt overstak. Kulkens zet zich sindsdien in voor het verspreiden van de boodschap op middelbare scholen dat fietsen en smartphones niet samengaan.

In samenwerking met Michale Kulkens is een film over het verhaal van Tommy-Boy gemaakt. De film kan bijdragen aan bewustwording onder jongeren, omdat zij zich met Tommy-Boy kunnen identificeren. De film wordt breed ingezet: onder andere op scholen (in lessen en bij Fietsmodus-acties), op social media en op websites van maatschappelijke partners.

Deze week is ook de campagne ‘ONderweg ben ik OFFline’ gestart. Net als op de fiets, leidt het af om tijdens het rijden video’s te bekijken, berichten te lezen of te schrijven. Dat zorgt voor verminderde aandacht voor de verkeerssituatie en vertraagt het reactievermogen van de bestuurder. Het doel van de campagne is om minder automobilisten social media te laten gebruiken tijdens het rijden.

Gerelateerde artikels