Deel dit artikel:

Shimano Ultegra: schijfremmen en prijzen

Na de eerste rij-indrukken met de nieuwe Shimano Ultegra Di2 groep met velgremmen, konden we op dag drie van het perskamp met de Shimano Ultegra Di2 met schijfremmen op weg. In gestrekte draf ging het de Furkajoch op om daarna in nog gestrektere draf terug richting Au af te dalen, kwestie van bergop de derailleurs lekker te kunnen laten afzien en in de afdaling de schijfremmen op de proef te stellen.

Zoals reeds vastgesteld tijdens de eerste ritten met de R8050 onderdelen (Di2 + velgremmen) schakelen de derailleurs snel en trefzeker. Zet je onder zware belasting de achterderailleur aan het werk, dan komen daar flink wat decibels bij kijken maar de schakelactie wordt wel netjes afgewerkt. De Furkajoch beklom ik met de derailleurs in semi-synchro shift wat betekent dat de achterderailleur een paar kransjes ‘compenseert’ als je vooraan op of af schakelt. Wat me daarbij opviel is niet zo eenvoudig uit te leggen, dus probeer eventjes te volgen. Stel dat je op het binnenblad rijdt en achteraan op het vierde grootste kransje (dus op de vierde lichtste versnelling) en je beslist vooraan naar het grote blad op te schakelen. Dan tilt de voorderailleur de ketting eerst naar het grote blad waarna de achterderailleur nog eens twee tandjes lichter schakelt om de overstap voor jou niet te groot te maken. (Dat is de essentie van semi-synchro shift.) Op dat moment begint de ketting echter tegen de binnenkant van de voorderailleurkooi te schuren en het duurt soms wel een halve minuut vooraleer de voorderailleur bij trimt en het geschuur ophoudt. Tweede vaststelling op een steile en stille klim als de Furkajoch is dat zelfs een goed afgestelde Di2 achterderailleur toch niet geruisloos functioneert, zeker niet als je de lichtste versnellingen opzoekt. Dramatisch is het niet, hoorbaar zeker wel.

Tijdens de snelle afdaling waren de Ultegra schijfremmen jammer genoeg ook heel ‘hoorbaar’. Hoewel ik op een normale manier afdaalde en het systeem zeker niet overmatig belastte door de remmen constant te laten slepen, maakten de voor- en achterrem een luid en hoogtonig irritant geluid bij het aanremmen. De remkracht op de 140 mm remschijven voor en achter was OK en ook van fading (het sponzig worden van de remmen tijdens langere afdalingen) was geen sprake, maar het gevoel in de hydraulische schijfremmen bleef jammer genoeg een beetje onder de maat. Het contact tussen de remblokken en de remschijven voelde nogal ‘hard op hard’ aan, met weinig dosering als gevolg zodat ik ook moeilijk kon inschatten wanneer de maximale remkracht in zicht kwam. Tijdens een perskamp worden de fietsen uiteraard door verschillende journalisten gebruikt zodat ik niet weet wie er ’s ochtends op de fiets reed en wat die journalist in kwestie het remsysteem allemaal heeft aangedaan. Vandaar dat een hertest van de schijfremmen in Vlaanderen noodzakelijk zal zijn om de prestaties honderd procent correct te kunnen inschatten.

Gisteren hadden we jullie ook nog de consumentenadviesprijzen van de volledige groepen beloofd en belofte maakt schuld.

Mechanisch schakelen + velgremmen: 1.049 euro

Mechanisch schakelen + hydraulische schijfremmen: 1.249 euro

Elektronisch schakelen + velgremmen: 2.049 euro

Elektronisch schakelen + hydraulische schijfremmen: 2.209 euro

De Ultegra groepen met kabelbediende derailleurs zijn al verkrijgbaar, de Di2 varianten worden in het najaar verwacht.

Tijdens het Shimano Ultegra perskamp kregen we trouwens drie dagen lang het gezelschap van Shimano-testrijder en all-time toffe peer Karsten Kroon.

Gerelateerde artikels

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE