Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Scott herschikt zijn racegamma

Scott is flink met de bezem door zijn gamma racefietsen gegaan. De CR1 en de Solace verdwijnen om plaats te maken voor een nieuwe Addict. Het nieuwe vlaggenschip is de Foil Disc waar we daags voor de Eurobike in de buurt van Friedrichshafen al mee aan de slag konden.

Voor wie niet met het Scott-gamma vertrouwd is, eerst even het 2017 gamma racefietsen van de Zwitsers/Amerikaanse fabrikant schetsen. De Foil is de aeroracefiets, de Addict de lichtgewicht klimfiets die allround inzetbaar moet zijn met daaronder een wat gedateerde CR1 allrounder. De Speedster is de aluminium en dus budgetvriendelijkere variant van de Addict, de Solace is dan weer de endurance racer. Maar dat mag je vanaf nu dus he-le-maal vergeten.

De Foil blijft de aerofiets en verandert in velgremversie niet. Nieuw is de Foil Disc. Die behoudt het hoofdframe van de Foil voor velgremmen, maar kreeg een nieuwe voorvork en achtertrein aangemeten in functie van de schijfremmen. De Addict met velg- en schijfremmen blijft ongewijzigd in het gamma, maar krijgt de aanvulling RC bij zijn modelnaam. De Foil en de Addict RC hebben een race geometrie, daaronder blijven in het gamma enkel de aluminium Speedster en de nieuwe carbon Addict over. Met andere woorden: de Solace en de CR1 verdwijnen en maken plaats voor de nieuwe Addict.

De Addict krijgt een endurance geometrie en moet met heel scherpe prijzen een hoop recreatieve fietsers richting Scott drijven. (Foto hierboven: Scott Addict Disc 10.) Scott slaagde er in om het productieproces van het MF carbon frame te vereenvoudigen waardoor de productietijd en de productiekost kon dalen. Scott maakt zich dan ook sterk dat je voor een messcherpe prijs een fiets van topkwaliteit koopt. Opmerkelijk is dat Scott net als Specialized de specifieke damesgeometrie overboord gooit want de Addict en Speedster frames zullen zonder aanpassingen in de Contessa line-up damesfietsen worden ingepast.

Bij Scott zijn ze er van overtuigd dat schijfremmen de toekomst zijn en dus moest ook de Foil aero racer disks aangemeten krijgen. (Foto hierboven: Scott Foil Disc 10) “Met schijfremmen kan je later remmen, daarover is geen discussie. Vandaar dat we vanaf 2018 al onze racefietsen met schijfremmen beschikbaar hebben”, luidt de uitleg. De hoofddriehoek van de Foil met velgremmen bleef behouden, de full monocoque vork waarbij zelfs de padden niet meer ingelijmd moeten worden is een primeur. “En we weten dat schijfremmen niet aero zijn, maar de voorvork is asymmetrisch met op de linker vorkpoot een geïntegreerde kap die de remklauw een beetje uit de wind zet”, melden de ingenieurs.

Ook in de nieuwe achtertrein verwerkte Scott een noviteit want de verbinding tussen liggende en staande achtervork wordt uit één stuk gemaakt en is hol. Vandaar dat het extra gewicht binnen de perken blijft: + 15 gram voor de vork en + 25 gram voor de achtertrein zodat een Foil Disc frame in maat 56 cm op 985 gram uitkomt. Uiteraard worden de wielen middels steekassen in het framegeklemd, al past Scott geen schroefdraad van 1 mm maar wel van 1,5 mm toe. Het resultaat is dat je de as met minder omwentelingen in het frame vast zet en je dus kostbare tijd wint bij een wielwissel. De Foil Disc kan tot 30 mm brede banden hebben en is compatibel met mechanische en elektronische derailleurs.

Een eerste rit door de heuvels rond de Bodensee zette de allround inzetbaarheid van de Foil Disc in de verf. Want op het vlakke en vals plat houdt de Foil Disc bijzonder goed zijn tempo terwijl je op steile klimmen niet meteen parkeert. En ruil je de 28 mm brede Continental banden voor een stel lichtere rubbers van drie millimeter smaller, dan klim je geheid nog een stuk sneller. In afdalingen is de Foil eerder stabiel dan kwiek, al wil dat niet zeggen dat de Foil Disc alleen maar rechtdoor wil. Een extra porretje in zijn ribben volstaat om je rijlijn in een snelle bocht in de juiste richting aan te passen. De goedkoopste Scott Foil Disc zal 3.599 euro kosten, de Scott Foil Disc Premium van 11.999 euro is de topper van het gamma.

Gerelateerde artikels