Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Rugby vijfhonderd keer gevaarlijker dan fietsen

Onderzoek naar de kans op verwondingen en blessures bij sporten.

Rugby is vijfhonderd keer gevaarlijker dan wielrennen. En als je aan wintersport sport is de kans op een verwonding of blessure honderd maal groter dan wanneer je fietst. Dat zijn twee van de conclusies die onderzoekers van de Universiteit van Auckland trekken in onderzoek naar de blessuregevoeligheid van verschillende sporten. De bevindingen zijn gepubliceerd in de Journal of Transport and Health.

Professor Alistair Woodward besloot om de fysieke belasting en de risico’s van sporten op een rij te zetten. Dit nadat hij had gesproken met mensen die wilden fietsen of wielrennen, maar dat niet deden uit angst voor verwondingen. “Dat heeft me geïnspireerd om hiervan een project te maken en heel precies uit te zoeken wat de risico’s per sport zijn en hoe deze zich verhouden tot andere activiteiten”, zegt hij in een krant uit Nieuw-Zeeland.

Ongeveer negen op de honderdduizend korte fietsritten in stedelijk gebied in Nieuw-Zeeland leiden tot een zogeheten ACC-claim. Dat is een regeling in Nieuw-Zeeland voor mensen die fysiek letsel hebben opgelopen en daarvoor financieel gecompenseerd worden. Woodward en zijn team vonden verder dat drie keer per week een half uur fietsen net zo grote risico’s met zich meebracht als twee keer per week doe-het-zelven.

Ook werd fietsen vergeleken met andere sporten. De resultaten liegen er niet om. Fietsen is volgens het onderzoek vijf keer veiliger dan paardrijden (anderhalf uur, twee keer per week), 140 keer minder gevaarlijk dan een halve dag skiën (vier of vijf keer per jaar) en 530 maal minder gevaarlijk dan elke drie weken een partij rugby spelen.

Waarom fietsen en wielrennen toch worden gezien als gevaarlijke activiteiten? Woodward heeft wel een idee. “We denken dat dit het gevolg is van gebruik van de auto die domineert in het dagelijks transport. Dit moeten we veranderen. Om het nog beperkte gebruik van de fiets te stimuleren, moeten we veilige infrastructuur ontwikkelen voor fietsers van alle niveaus.”