Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Racefietsen mogen vanaf 2018 lichter dan 6,8 kilogram

UCI en industrie bereiken een akkoord.

Fietsen worden steeds lichter, zonder dat dat ten koste gaat van de veiligheid. Toch heeft de internationale wielerunie UCI tot op heden vastgehouden aan de ondergrens van 6,8 kilogram. Racefietsen in het profpeloton mogen niet lichter zijn. Daar gaat echter verandering in komen, want de UCI en de World Federation of the Sporting Goods Industry (WFSGI) hebben een akkoord bereikt over afschaffing van de oude limiet.

De WFSGI, de club waarin de fietsindustrie is vertegenwoordigd, is al langer niet te spreken over de regel. De Zwitser Robbert de Kock, één van de kopstukken van de WFSGI, liet ons eerder al weten zich af te vragen hoe men ooit bij een limiet van 6,8 kilogram is gekomen. “Niemand die het weet. Het had met veiligheid te maken, dat begrijp ik wel, maar hoe kom je nou tot juist dat gewicht? Is het met een dobbelsteen bepaald? We hebben het de UCI gevraagd, maar kwamen er niet uit.”

Met de huidige kennis van zaken kunnen fietsen gemakkelijker lichter gemaakt worden, zonder dat de veiligheid wordt verminderd, heeft de industrie verzekerd. De UCI en WFSGI hebben afgesproken te onderzoeken wat de nieuwe limiet moet worden. Het streven is om per 1 januari 2018 een nieuw minimumgewicht te hanteren.

Behalve de gewichtsfactor is er ook gesproken over de 3:1-verhouding van frames. De grootste doorsnede van de bebuizing mag nu maximaal drie maal de kleinste doorsnede zijn. Daarmee worden veel aerodynamische keuzes van de industrie beperkt. De UCI en WFSGI hebben deze 3:1-regel geschrapt.