Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Parkings raken verstopt door fietsen met kratjes en brede voordragers

In sommige stallingen heeft al één op de vijf fietsen een krat of mand voorop.

Heb je in de fietsparkings ook wel eens last van fietsen met een brede voordrager of een krantje voorop? In sommige stationsstallingen heeft al één op de vijf fietsen een krat of mand aan de voorzijde, zo blijkt. Beheerders van stallingen ondervinden er steeds meer problemen mee. Ze verstoppen simpelweg de parkings.

Zogeheten ‘buitenmodelfietsen’ – dat zijn fietsen die niet of slecht in de normale rekken passen – zijn een steeds groter probleem, concludeert het Nederlandse CROW-Fietsberaad in een onderzoek. Dat is uitgevoerd in opdracht van de NS en ProRail. Het gaat met name om ‘kratjesfietsen’, maar ook om tweewielers met grote tassen achterop. Daarnaast zijn er afwijkende fietsen met bijvoorbeeld dikkere banden en een breder stuur.

Circa één op de drie fietsen wijkt af van de standaardmaten die tot dusver voor fietsen in de rekken in stationsstallingen werden aangehouden. Een fiets met een kratje, mand of kinderzitje vraagt om extra stallingsruimte. Andere plekken zijn daardoor niet of minder goed te gebruiken. Voor sommige gebruikers van de parkings is het aanleiding om de fiets lukraak ergens te parkeren, stellen de onderzoekers.

CROW-Fietsberaad wil graag pilots uitvoeren waarbij niet alleen ‘gewone’ stallingsruimte is, maar waar ook ‘plusplekken’ en ‘dubbelplusplekken’ zijn. De plusplekken bieden meer ruimte per plek. Wel is de plek in de stalling ongunstiger, waardoor niet iedereen ze zal gaan gebruiken, is de gedachte. Voor de dubbelplusplekken betalen mensen extra, maar daarvoor krijgen ze behalve meer ruimte ook een goede, voordelige parkeerplek.

Gerelateerde artikels