Deel dit artikel:

Met Think Pink op weg naar We Ride Flanders: Werk aan de winkel!

Op zaterdag 31 maart 2018 nemen negentig lotgenotes en buddies in het shirt van Think Pink deel aan We Ride Flanders, de cyclosportieve versie van de Ronde van Vlaanderen. Grinta! hoofdredacteur Bart neemt als buddy lotgenote Dorien op sleeptouw. Kwestie van een beetje doelgericht te kunnen trainen ging het duo eerst bij NeaForma in het Oost-Vlaamse Hillegem langs voor een inspanningsproef.

Dorien heeft wel een sportieve achtergrond, maar de racefiets is helemaal nieuw voor haar. Zowel letterlijk als figuurlijk want de Eddy Merckx Montreal 74 damesracefiets die ze via Think Pink voor deze uitdaging in bruikleen heeft is nog maar enkele dagen geleverd en ook de klikpedalen zijn een compleet nieuw gegeven voor de dame uit Dadizele. Na een eerste rustige fietstocht in West-Vlaanderen hebben Bart en Dorien besloten om voor de kortste afstand van We Ride Flanders te gaan: 74 kilometer met tien hellingen en één kasseistrook zal volstaan als uitdaging. Tot 31 maart hebben we nog ruim zestien weken de tijd om Dorien mentaal en conditioneel klaar te stomen voor haar avontuur op de wegen van de Ronde van Vlaanderen, al valt er tegelijk ook niet te veel tijd te verliezen. Op naar NeaForma dus.

Voor aanvang van de inspanningsproef mag Dorien tegen de meetlat en op de weegschaal plaatsnemen. “Oei, ik ben precies een beetje gekrompen”, lacht Dorien als trainer Kristof De Kegel ‘155 cm’ afleest van de meetlat. Als even later ‘61 kg’ op de weegschaal verschijnt, is het enthousiasme wat kleiner. “Voor ik vijf jaar geleden ziek werd woog ik vijftig kilogram”, zegt Dorien met een pruillipje, al sust De Kegel meteen. “Uiteraard speelt de leeftijd een rol in je gewichtstoename en ook de medicatie die je de voorbije jaren geslikt hebt kan zijn invloed hebben op je gewicht. Je vetpercentage van 32% is echter vrij normaal voor een vrouw van 53 jaar, dus dat is op zich helemaal geen drama. Voor je We Ride Flanders avontuur zou ik wel streven naar een vetpercentage van ongeveer 25% – 27 %, wat betekent dat we op een gewichtsverlies van een vijftal kilogram mikken. Dat komt neer op een goede kilo per maand en is dus een realistisch streven. Zeker als je straks de medicatie mag stopzetten en meer sport gaat doen”, stelt Kristof De Kegel als Dorien aan haar inspanningsproef begint met een weerstand van 30 Watt. Om de drie minuten komt er 30 Watt bij en wordt er bloed geprikt om haar verzuring te meten. Na de inspanningsproef en een snelle check van haar positie op de fiets is het tijd om de resultaten te bespreken.

Hoewel De Kegel de beste renners van het land over de vloer krijgt bij NeaForma, kan hij zich wonderwel inleven in de situatie van beginnende fietsers. “Tot 60 Watt is er geen vuiltje aan de lucht, vanaf 70 Watt en een hartslag van 137 slagen per minuut zien we het lactaatgehalte in het bloed stijgen. Vanaf 95 Watt zien we dat de verzuring problematisch wordt en drie minuutjes later bereik je bij 126 Watt de maximale inspanning. Dat laatste cijfer is voor de sportieve uitdaging die jou wacht absoluut onbelangrijk, waar we de komende drie maanden moeten aan werken is de verbetering van je basis. Als je 60 Watt duwt, komt dat op een vlakke weg overeen met ongeveer 18 – 19 kilometer per uur. Dat is weinig, maar tegelijk ook logisch voor iemand die nog maar net met fietsen begonnen is. Om je te laten deelnemen aan We Ride Flanders moet je 90 Watt kunnen duwen zonder in de problemen te komen. Haal je dat vermogen niet, dan zal je misschien wel op karakter We Ride Flanders kunnen uitrijden, maar echt verantwoord is dat niet”, laat Kristof zijn oog over de grafieken glijden.

Het goede nieuws is dat zowel Kristof als Dorien geloven in de haalbaarheid van het project. “Ik ben er driehonderd procent zeker van dat je kan slagen want we hebben nog vier maanden tijd. Je bent er vroeg genoeg bij. Als we je basisconditie kunnen verbeteren zal je tussen de bultjes in de Vlaamse Ardennen een beetje kunnen recupereren want om de hellinkjes zelf naar boven te rijden zal je wel even in het rood moeten”, klinkt het heel logisch. Het doel voor de komende tien weken is om wekelijks zes uur te fietsen, extensieve duurtrainingen met een hartslag van 113 tot 126 slagen per minuut en intensieve duurtrainingen met een hartslag van 128 tot 135. “Over tien weken plannen we dan een nieuwe test om te zien hoe ver we staan. Dan hebben we nog altijd anderhalve maand de tijd om bij te sturen mocht dat nodig zijn of om andere accenten te leggen in de training”, aldus Kristof De Kegel van NeaForma. Met andere woorden: werk aan de winkel, maar net zoals de truitjes van Think Pink ziet ook de sportieve toekomst van Dorien er rooskleurig uit.

Met dank aan NeaForma, www.trainingsadvies.nea-forma.be

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE