Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

‘Meerdere profs gebruikten fietsmotortje sinds 1998’

Hongaarse ingenieur komt met meer informatie over mechanische doping.

De discussie over de motortjes in het profpeloton duurt voort. Een Hongaarse ingenieur die zo’n hulpmiddel heeft uitgevonden voor fietsen verklaart dat zijn innovatie sinds 1998 door meerdere profs is gebruikt. Namen zijn vooralsnog niet bekend. Tot dusver is Femke Van den Driessche de enige die door de mand is gevallen. Dat gebeurde precies een jaar geleden na het wereldkampioenschap veldrijden in Heusden-Zolder. 

De Hongaarse ingenieur Istvan Varjas, zelf ooit renner, doet zijn verhaal in het programma ’60 Minutes’ van de Amerikaanse zender CBS. Hij praat open over mechanische doping, die fietsen voor renners net wat gemakkelijker maakt. Ook drievoudig Tourwinnaar Greg LeMond komt in het programma aan het woord. Hij is overtuigd dat er motortjes worden gebruikt en zegt het vertrouwen in uitslagen van grote ronden als de Tour te verliezen.

Twee miljoen dollar
In een interview met CBS (dit weekend wordt de bewuste uitzending gepresenteerd) zegt Varjas dat hij in 1998 een motortje voor in een fietsframe heeft ontwikkeld. Een anonieme koper zou hem er omgerekend iets minder dan twee miljoen dollar voor betaald hebben. In ruil daarvoor zegde Varjas toe zich tien jaar lang niet met mechanische dope bezig te houden. Hij mocht de motortjes noch verder ontwikkelen, noch verkopen. Praten over het verboden hulpmiddel was al helemaal uit den boze. 

Varjas is ervan overtuigd dat zijn motortje gebruikt is om wielerwedstrijden te beïnvloeden. Op de vraag of hij een motortje zou verkopen aan iemand die zeker zou valsspelen, antwoordt de ingenieur: “Als het om veel geld gaat, waarom niet?”