Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Is de schijfrem veilig? Dit zegt de slager

Fausto Pinarello: "Profs hebben geen schijfrem nodig."

Is de schijfrem nu veiliger en beter dan de velgrem of niet? Dat is de grote vraag die veel mensen in de wielersport op dit moment lijkt bezig te houden. Een antwoord is er niet één-twee-drie te geven. Voorstanders vind je in ieder geval voldoende. Tom Boonen won afgelopen week als eerste wegprof een koers op een fiets met schijfremmen. Hij had niets dan lovende woorden over voor zijn Specialized met schijfremmen.

Ook ex-prof Maarten Tjallingii is fervent voorstander. Met een schijfrem kom je eerder tot stilstand, merkte de renner die afgelopen jaar in de remmen kneep. Kom bij hem niet meer aanzetten met de ouderwetse remblokjes. “Ik heb heel vaak gemerkt dat als ik in de nattigheid reed en remde, dat de rem dan de eerste tellen niks deed”, zegt hij bij de NOS. “Pas als de velg droog was geremd, werd de snelheid minder. Met schijfremmen remt de fiets onder praktisch alle omstandigheden hetzelfde.” 

Die ene vraag: is de schijfrem nou veiliger of niet? In een video van de NOS komt een mechanieker van Team Sunweb aan het woord. Hij vertelt dat de remmen wat zijn afgevlakt sinds de laatste proef, die de UCI in 2016 annuleerde vanwege Ventoso’s verwondingen in Parijs-Roubaix. Nu de schijf wat is afgerond, durft de UCI het opnieuw aan en is een tweede proefperiode gestart. De technische man van Team Sunweb durft het aan om met zijn blote hand een schijfrem te stoppen. 

De NOS nam daar geen genoegen mee en trok met een schijfrem naar de plaatselijke slager. Een klein experiment bij de beenhouwer, die met de botte kant van een mes in een stuk vlees snijdt, leverde alsnog een flinke wond op. De botte kant van een mes zou qua scherpte en dikte vergelijkbaar zijn met een schijfrem. 

Pinarello: ‘Schijfrem voor bangeriken’
Er wordt overigens vaak aangenomen dat de fietsindustrie achter de schermen een lobby voert om het gebruik van de schijfrem te stuwen. De profwereld zou een belangrijke etalage zijn voor de wielerindustrie, die de schijfrem op zo groot mogelijke schaal wil verkopen. Als die roep vanuit de industrie er inderdaad is, dan schreeuwt Fausto Pinarello in ieder geval niet mee. 

Pinarello lanceerde onlangs haar nieuwe Dogma F10. Al snel reden de renners van Team Sky ermee. De Dogma F10 heeft geen schijfremmen en Fausto Pinarello stelt tegen Cyclingnews dat de Italiaanse fabrikant ook geenszins van plan is een schijfremversie van het topmodel te maken. “We denken op dit moment dat een high-performance fiets geen schijfrem nodig heeft. Misschien moeten we in de toekomst veranderen, maar dan met een ander remsysteem. Welk weet ik niet. Misschien een fiets waarbij de schijf bij het frame wordt gemonteerd.” 

Hij gaat verder. “Ik denk dat alleen fietsers die heavy zijn of wat vrees hebben voor lange afdalingen schijfremmen nodig hebben. Zij zijn gebaat bij schijfremmen, maar profs niet. Er zijn bij Team Sky dertig renners. Als ze allemaal bij me komen en zeggen dat ze denken schijfremmen te moeten gebruiken, dan ga ik overstag. Maar ik denk niet dat dat het geval is.”

Gerelateerde artikels