Deel dit artikel:

Industrie komt met onderzoek: ‘Schijfremmen zijn ongevaarlijk’

Belangenvereniging WFSGI voert experts op: 'Schijfremmen zijn veilig'.

Francisco Ventoso beweerde na Parijs-Roubaix 2016 dat een vleeswond het gevolg was van contact met een schijfrem. Owain Doull stelde vorige week in de Ronde van Abu Dhabi dat de schade aan zijn raceschoen veroorzaakt was door toedoen van de schijfrem. De beroepsvereniging van producenten van fietsonderdelen (WFSGI) haalt die verhalen nu onderuit. Ze claimt dat de schade onmogelijk aan schijfremmen is te wijten.

De discussie over het gebruik van schijfremmen in het profpeloton is ongekend fel. Iedereen in het wielermilieu heeft er een mening over en iedereen deelt die mening.

Eerder deze week dreigde de rennersvereniging CPA met juridische stappen tegen de wielerunie UCI. Dit vanwege het uitblijven van voldoende veiligheidsmaatregelen bij de schijfremproef. Gianni Bugno, oud-renner en tegenwoordig CPA-voorzitter, liet weten dat de UCI weigert eisen en wensen van de CPA in te willigen. “We zijn zeer bezorgd.”

Rijk der fabelen
Het is nu de belangenvereniging WFSGI die verhalen over ‘levensgevaarlijke’ schijfremmen naar het rijk der fabelen verwijst. In een rapport concludeert ze dat de incidenten met Ventoso en Doull niets met schijfremmen te maken hebben.

Bij onderzoek naar Ventoso’s incident zijn twee onafhankelijke experts betrokken. Zij probeerden een (mogelijk) verband te leggen tussen de verwondingen en de schijfremmen. De Duitse hoogleraar Ulrich Zollinger en ingenieur Dirk Zedler concluderen beiden dat de Spaanse renner niet met het vingertje naar de schijfremmen mag wijzen.

Voor een uitgebreide analyse van Doulls incident is het nu nog te vroeg, klinkt het bij WFSGI. Ze is er echter van overtuigd dat Doulls schoen onmogelijk kan zijn vernield door Marcel Kittels schijf. “Schijfremmen zijn ongevaarlijk”, stelt de belangenvereniging.