Deel dit artikel:

Frustreert de UCI onderzoek naar mechanische doping?

'UCI stond politie niet toe vernieuwende opsporingstechniek te gebruiken.'

Opnieuw zit de internationale wielerunie UCI in nauwe schoentjes. Een Hongaarse ingenieur, die beweert dat hij eerder fietsmotortjes heeft ontwikkeld voor gebruik in grote wielerwedstrijden, stelt dat de UCI onderzoek naar mechanische doping van de Franse politie bewust heeft gefrustreerd tijdens de laatste Ronde van Frankrijk. Dat zegt ingenieur Istvan Varjas zelf in de Ierse radioshow Off the Ball.

De UCI deed in de aanloop naar de Tour de France voorkomen alsof alle mogelijke middelen werden aangegrepen om valsspel te voorkomen. Zelfs de Franse militaire dienst werd ingeschakeld. Volgens de Hongaar is het allemaal slechts schone schijn. De technieken van de UCI zijn naar zijn zeggen niet goed genoeg om de laatste generatie motortjes in frames en fietsen te vinden. Vernieuwende manieren die wél effectief zouden zijn, worden tegengehouden, zo beweert de Hongaar.

“Ze kwamen tijdens de Tour naar me toe, de gendarmerie, om me te ondervragen. Ik vroeg of ze echt bereid waren om de valsspelers met motortjes te pakken. Ze zeiden daarop: ‘Ja, we willen ertegen vechten. We willen de mensen die zich hiermee inlaten pakken’. Daarop heb ik ze uitgelegd wat ze moesten doen. Ze zijn daar vervolgens mee verder gegaan. Maar toen ze de fiets-check op deze manier wilden uitvoeren, weigerde de UCI de controle. Het was niet noodzakelijk, werd gezegd.”

Het is niet de eerste keer dat de werkwijze van de UCI in twijfel wordt getrokken. Het Franse programma ‘Stade 2’ pakte in juni uit met een reportage over een technisch manager van de UCI. Die zou een producent van e-bikes of elektrische fietsen getipt hebben over een Franse politieonderzoek naar mechanische doping in de Tour van vorig jaar. Om aan de politie te ontsnappen, verliet de man in kwestie in allerijl de Tour. Mogelijk gaat het hier ook om Varjas.

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE