Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Felle kritiek op Eurosport

Wielerkijkers klagen over hoeveelheid reclame bij Milaan-San Remo.

Het regende zaterdagmiddag klachten bij Milaan-San Remo. Niet over de renners of over de koers, maar over de uitzending op Eurosport. De zender, die zich positioneert als ‘Home of Cycling’, moet het op social media hevig ontgelden.

Kijkers in België en Nederland lijken nu al terug te verlangen naar de tijden waarin Italiaanse koersen als Milaan-San Remo en Strade Bianche op de VRT werden uitgezonden. Tenminste, als we de trend op social media volgen. Wielerliefhebbers en ook professionals zijn niet mals in hun kritiek op Eurosport.

“Ik heb het gevoel dat ik naar reclame aan het kijken ben met af en toe koersfragmenten tussen”, schrijft Thomas De Gendt op Twitter. Ook Mathieu van der Poel klaagt over de hoeveelheid commercials. Het zinnetje ‘We gaan er even snel tussenuit’ is veel kijkers een doorn in het oog. Daarmee werden de commercials steevast aangekondigd. 

Ook het commentaar krijgt ervan langs. Te monotoon en te weinig inhoudelijk, zo is de teneur op social media. Daarvoor vond een deel van de ongelukkige kijkers een oplossing. De televisie bleef aan, maar het volume werd tot nul teruggebracht. In plaats daarvan ging de radio aan.

Dat de VRT geen Italiaanse wedstrijden meer uitzendt, is vooral een financiële kwestie. De rechten van deze koersen liggen bij het internationale sportmarketingbureau IMG. Dat biedt de rechten van zo’n zestig wedstrijden wereldwijd. Daar zitten koersen tussen waarin de VRT niet is geïnteresseerd. Eurosport, dat zich sinds de overname door Discovery nadrukkelijker op de kaart zet als wielerzender, neemt die er gewoon bij. Voor de verkopende partij IMG is het dan gemakkelijk kiezen.

Wat is jullie mening? Deel ze op Facebook.

Gerelateerde artikels