Deel dit artikel:

Erfgenaam van Fulvio’s filosofie

Bij Deda Elementi hebben ze moeilijke tijden achter de rug. Sterkhouder Fulvio Acquati overleed vorig jaar totaal onverwacht en liet een leemte na. Toch leeft zijn ziel verder en heeft 'Team Deda' zijn grint teruggevonden.

2017 had twee gezichten voor Deda Elementi. De producent van sturen, stuurpennen, wielen, zadelpennen en stuurlinten bestond vijfentwintig jaar en vierde zijn zilveren jubileum. Dat feestgedruis werd echter in de kiem gesmoord toen in juli, totaal onverwacht, Fulvio Acquati overleed. De charismatische CEO van Deda Elementi was de ziel van het bedrijf. Niet onlogisch dat zijn bruuske afscheid als een uppercut aankwam. “Wat we vandaag zijn en betekenen, is allemaal dankzij Fulvio”, zegt marketingdirecteur Gianluca Cattaneo. “Fulvio was een man van de wereld. Hij had klasse, cultuur en karakter. Hij koppelde een traditionele Italiaanse filosofie aan een zeer ruimdenkende visie. Het is al die jaren een succesformule gebleken voor Deda. Hij was bovenal een mens van vlees en bloed. Weet je wat het eerste was dat hij me vroeg toen ik in dienst kwam? Wat mijn hobby’s waren. Zegt veel. Ik was in Taiwan toen ik het nieuws vernam van zijn dood. Dat telefoontje zal ik nooit vergeten. Die lange reis terug was hels. Ik voelde me als een zombie. Iedereen in het bedrijf was zo verloren.” Fulvio’s dood heeft erop ingehakt, zoveel is duidelijk. Maar met de fighting spirit die hem zo eigen was, zijn ze bij Deda het nieuwe wielerseizoen in gerold.

Tijdens de rondleiding door het bedrijf in Campagnola Cremesca, zo’n vijftig kilometer van Milaan, toont Gianluca het rek met alle materiaal van de door Deda gesponsorde wielerploegen. “Een idee van Fulvio. Hij wou het zo. Zo kunnen we snel schakelen als we een telefoontje krijgen van de service course van bijvoorbeeld Lotto-Soudal.” Overigens is die band tussen Deda en de renners bijzonder hecht en de communicatie is directer dan men misschien zou vermoeden. “André Greipel is een schoolvoorbeeld van hoe het moet. Als hij feedback wil geven op een product, dan neemt hij de telefoon op en belt hij ons. Hij zorgt ervoor dat we scherp blijven en onze producten blijven verbeteren.” Ook de Alanera, een wel heel modern ogende geïntegreerde cockpit die als Deda’s nieuwe kroonjuweel geldt, kwam tot stand door de input van profrenners. “Om tot die ideale mix van ergonomie, aerodynamica en een licht gewicht te komen, gaan we niet over één nacht ijs. Het eindresultaat is de som van vele inspanningen. En nee, compromissen sluiten we niet.”

Levensmotto
Plots komt er beweging in de koffiehoek. Italianen en hun koffie: het is een geslaagd en onbreekbaar huwelijk. Gianluca lacht: “We zijn nog een echt familiebedrijf, met een kleine groep gepassioneerde mensen aan de basis.” Hoewel sturen en stuurpennen de belangrijkste producten binnen het Deda-assortiment zijn, winnen de wielsets terrein. “Alles aan onze wielen is interne ontwikkeling, van naaf tot velg. Overigens gaan we ook belangrijke stappen zetten in de productie van ons high end materiaal. Een groot deel van de productie van onze stuurpennen gaan we weer naar Italië halen. Misschien voor velen tegen de economische logica in. Voor ons niet. ‘Made in Italy’ betekent weer iets.” Doodzonde dat Fulvio Acquati het niet meer kan meemaken. “Maar hij is hier nog. En zijn levensmotto koesteren we elke dag: ‘Alleen liefde is sterker dan carbon’.”