Deel dit artikel:

Een custom Trek voor een regenboogrit

Trek is partner van de marathonrit die we op 21 juli met een negental fietsen. De negen deelnemers aan de rit tussen Zolder en Moorslede (325 km!) doen dat op een Trek. Voor de gelegenheid bouwden we ook een Domane op, samengesteld via het Project One programma van Trek.

Gooi de naam Project One van Trek op tafel, en iedereen denkt meteen aan een fiets in een uniek kleurenschema. Het customizing-project van de Amerikaanse fietsenproducent biedt inderdaad de mogelijkheid om een uniek en blits kleurtje te kiezen, maar Project One is veel meer dan dat. Wij dompelden ons alvast onder in het programma, en stootten op een aantal interessante zaken. Hoewel Project One ook door Trek zelf vooral geprofileerd wordt met een gepersonaliseerde lakking, is de kleurkeuze slechts een deel van het totale project. Project One is alles wat een gewone stockfiets niet is. In Project One selecteer je componenten van verschillende niveaus zoals jij dat wil. Wil je een absolute top wielset, maar mag het schakelsysteem net daaronder staan, of vice versa, in Project One is het allemaal mogelijk. Daarnaast zijn stuurbreedte, stuurpenlengte en cranklengte vrij te kiezen en niet gebonden aan een bepaalde maatvoering. In totaal biedt Trek de mogelijkheden om het Project One programma te gebruiken voor maar liefst tien verschillende modellen racefietsen en mountainbikes.

Langs de dealer

Op de website van Trek krijg je al een aardig idee van de mogelijkheden. Je kan je eerste keuzes maken en een print meenemen naar de dealer. Hier wordt stap voor stap het bestelproces samen met de klant overlopen. Ook als je nog twijfelt tussen meerdere modellen, of totaal geen idee hebt, kan je bij een Trek Store terecht. Wij lieten ons alvast begeleiden door Niels Moreau, Store Manager van de Trek Brand Store in Kortrijk. “We voorzien zo’n anderhalf uur de tijd om in afzondering met de klant alle wensen te overlopen. Dat doen we op een groot scherm zodat je als klant goed kan volgen. Zoek je iets uniek, maar weet je niet juist wat, dan kan onze Project One Wall met daarop een viertal gerealiseerde fietsen ter inspiratie dienen”, opent de Store Manager.

Als een luxewagen

Een high-end racefiets is een luxeproduct. “Klanten sparen soms maanden of zelfs jaren om hun droomfiets aan te kopen. Dan moet elk detail juist zijn”, vertelt Niels. “Vergelijk het gerust met een luxewagen. Die kan je ook naar eigen goeddunken samenstellen. Van de transmissie over de velgen tot de afwerking van de zetels. Die filosofie volgt Project One volledig. Stel je ziet de wagen van je dromen, maar die blijkt enkel beschikbaar te zijn met stoffen zetels, terwijl je écht gebrand bent op een lederen interieur. Zoiets kan je jezelf toch niet inbeelden? Toch gebeuren vergelijkbare zaken als het op fietsen aankomt. Een stuurpen van een stockfiets omwisselen naar eentje in een andere lengte, zal bij de meeste fietshandelaars nog wel lukken. Maar voor andere onderdelen wordt dat al moeilijker. Wil je iets anders, dan zal je het vaak extra moeten bijkopen.”

Laat je meten

Het klinkt voor de hand liggend, maar toch durven fietsers in al hun enthousiasme een heel belangrijk detail over het hoofd te zien. De juiste maten. “In de Trek Brand Store kunnen we uiteraard wel een indicatie geven, maar we zijn geen professionele bikefitters”, geeft Niels mee. “We kunnen je wel doorverwijzen voor een bikefitting. Dat begint al vanaf 100 euro. Op een fiets van 5.000 tot 14.000 euro is dat een klein bedrag waardoor je wel meer van je aankoop kan genieten”.

De gekste kleurenschema’s

We moeten er niet flauw over doen, indruk maken bij je fietsmakkers doe je niet met de juiste stuurbreedte en stuurpenlengte. Om dat klaar te spelen, komt er uiteindelijk toch het bekendste luik van Project One bij kijken. In de Project One Ultimate reeks is echt alles mogelijk. Bestel je zo’n fiets, dan word je uitgenodigd op het hoofdkantoor in Waterloo. In Wisconsin in de Verenigde Staten welteverstaan. Daarnaast zijn er qua componenten geen beperkingen. En heb je een kleur in gedachten die niet in het assortiment zit? Dan maken ze bij Trek speciaal voor jou een nieuwe lak. Project One fietsen beginnen bij prijzen die zo’n 600 euro duurder zijn dan een gewone stockfiets. Maar je weet op voorhand dat de kans een stuk kleiner is dat je iemand met een gelijkaardig exemplaar zal tegenkomen, en dat je geen onderdelen extra moet kopen of moet wisselen om een fiets op maat te hebben. De duurste kleurstellingen voegen 1400 euro aan de prijs toe. Het goede nieuws is dat een Project One fiets tijdens de huidige schaarste doorgaans sneller geleverd kan worden dan een stockfiets. Bij het ter perse gaan van dit magazine, bedraagt de levertijd ongeveer vier maanden. In non-covidtijden is dat slechts 45 dagen. Best indrukwekkend, voor een fiets die speciaal op maat voor jou wordt gelakt en opgebouwd in de Verenigde Staten.

Onze fiets

De bolide die wij bestelden via het Project One programma is de Domane SLR9 met Aeolus RSL 37V wielen. Een fiets in maat 56, met een stuurbreedte van 40 cm, een stuurpenlengte van 11 cm en een cranklengte van 170 mm. De kleur van het frame is ICON/Prismatic Pearl. Naargelang de invalshoek is ie nu eens donkergrijs, dan weer lichtgrijs met een fonkel of nog wat anders. Best speciaal, maar zo hoort ‘custom’ natuurlijk ook te zijn. Met deze fiets en acht andere exemplaren fietst een peloton van negen op 21 juli van Zolder naar Moorslede, langs alle Belgische gaststeden van het WK wielrennen op de weg.

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE