Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Decathlon verandert strategie

De Franse keten van sport(kleding)winkels verandert het geweer van schouder. In plaats van met 22 submerken te werken, worden er honderd sporten gedefinieerd en dat zal ook met de introductie van een groot aantal nieuwe merknamen gepaard gaan.

Decathlon maakte de koerswijziging bekend op een groots persevenement in het Spaanse Cambrils waar Grinta! als enige Benelux-fietsblad bij aanwezig was. Decathlon heeft wereldwijd meer dan 1.200 winkels en streeft voor 2019 naar een omzet van vijftien miljard euro. Om het aanbod overzichtelijker te maken, wordt het volledige gamma opnieuw ingedeeld. Tot nog toe viel het Decathlon-aanbod uiteen in 22 submerken met daaronder een aantal productgroepen. In de nieuwe strategie worden honderd sporten gedefinieerd en worden daar nieuwe merk- en modelnamen aan gekoppeld. Rockrider was al het label waaronder Decathlon zijn mountainbikes verkocht, maar dat merk wordt nog versterkt. B’Twin verdwijnt van de racefietsen en zal in de toekomst enkel nog als merknaam op de kinderfietsen worden gebruikt. Triban wordt de nieuwe merknaam voor fietsen voor wat Decathlon het ‘cyclotourisme’ heet. Binnen de grote groep van de wielertoeristen worden de fietsen dan verder opgedeeld in functie van de doelgroep. ‘Start’ zijn de wielertoeristen die de fiets nog maar pas ontdekten en die zich beperken tot ritjes van twintig tot vijftig kilometer. ‘Adept’ is de ervaren wielertoerist die ritten van vijftig tot honderd kilometer maakt terwijl de ‘Vista’-doelgroep compleet nieuw is voor Decathlon. Specifiek voor deze avontuurlijk aangelegde fietsers die verre fietsreizen maken heeft Decathlon een collectie nieuwe trekkingfietsen in de pijplijn zitten.

Decathlon had graag ook de nieuwe merknaam voor de racefietsen bekend gemaakt, maar omdat de procedure om de naam te deponeren wat meer tijd in beslag nam blijven we daar nog even op onze honger zitten. “Maar het wordt een naam die onze link met Vlaanderen en de wielersport benadrukt. Want ook al zitten we in Rijsel net aan de andere kant van de Belgisch-Franse grens, vanuit Frans-Vlaanderen weten wij heel goed waar het in de wielersport om draait. Daarenboven worden al onze racefietsen ontworpen, ontwikkeld en gemonteerd in Rijsel”, klonk het tijdens het Decathlon perskamp in Cambris. Decathlon wil de volledig nieuwe structuur in de loop van 2019 doorvoeren en uiteraard zal er een overgangsperiode in de winkels zichtbaar zijn. Nog goed nieuws is dat Decathlon van zijn fietsen in de hogere prijsklasse twee kleurvarianten wil gaan aanbieden: één gewaagde kleurstelling (zoals de combinatie van zwart met licht blauw en roze momenteel) en een wat rustigere, gemakkelijker te verkopen kleurstelling.

Tijdens het perskamp konden we de B’Twin Ultra 940 CF carbon racefiets en de B’Twin Ultra 520 AF GF comfortracer met schijfremmen aan de tand voelen. Van zodra het beeldmateriaal van deze fietstests binnen is, mag u de testverslagen online verwachten.