Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

‘De tijd van Roger’ is terug…

Honderden mopjes bestaan er intussen die beginnen met ‘In de tijd van Roger’, gebaseerd op de stelling van Roger De Vlaeminck dat in zijn tijd alles beter was. Feryn blaast nu het fietsenmerk ‘Roger De Vlaeminck’ nieuw leven in zodat ‘de tijd van Roger’ helemaal terug is.

Fietsenmaker Ronan De Meyer uit Eeklo bracht jarenlang fietsen onder de naam ‘Roger De Vlaeminck’ op de markt, maar in feite waren dat Prorace-frames met een Roger De Vlaeminck-sticker. Nu heeft Feryn (het bedrijf achter Prorace) de merknaam Roger De Vlaeminck overgekocht met de bedoeling een nieuwe fietsenlijn uit te bouwen die via directe verkoop aan de man wordt gebracht. “De sterkte van de Roger De Vlaeminck-fietscollectie is de vrijheid die de consument heeft op vlak van kleurkeuze en de onderdelen die gemonteerd worden. De verhouding prijs/kwaliteit is top en voor de rest is het een no-nonsense merk, net zoals Roger De Vlaeminck zelf”, luidt de uitleg die ze er bij Feryn aan geven. De website www.rogerdevlaeminck.be is net klaar, de collectie is nog ‘under construction’. “We beginnen voor de racefietsen met een aero en een lightweight model, later voegen we daar een toerfiets en misschien een allround/gravelbike aan toe. Roger was van alle markten thuis, van cyclocross tot baan. Dus zou het best kunnen dat we uiteindelijk het hele road segment gaan bedienen. Ook losse framesets zijn verkrijgbaar”, nog volgens de marketeer van Feryn.

De Tirreno aerofiets wordt zowel in velgrem- als schijfremversie aangeboden, Grinta! kon de variant met velgremmen een dikke week op gevarieerd terrein de sporen geven. Visueel hinkt de fiets een beetje op twee gedachten en daarmee valt hij misschien meteen ook tussen twee stoelen. Want de framevormen zijn modern (een laag aangezette achtertrein is heel erg in, net zoals een maximale integratie van de kabels en vloeiende framevormen), maar de letters van de merknaam worden heel bombastisch en met een ouderwets lettertype op het kader gezet om de link met Oude Glorie De Vlaeminck te versterken. Als klant heb je wel een bijna onbeperkte vrijheid in de keuze van de frame- en decalkleuren waarbij ook het aluminium stuur en de bijpassende stuurpen kunnen worden meegelakt, het lettertype van de merknaam staat wel vast.

Feryn geeft voor het carbon frame een gewicht van 1.200 gram op, in testconfiguratie kwam de fiets op 7,9 kilogram uit. De modelspecifieke zadelpen wordt met een wig vanaf de bovenbuis in de zitbuis geklemd (netjes) en zowel voor als achter maakt Roger De Vlaeminck gebruikt van direct mount velgremmen. Op zich niks mis mee, wel jammer dat de achterrem nog onder het bracket gemonteerd zit want daar vangt hij veel vuil en in die zone is de belasting van het frame maximaal. Dat de Tirreno veel fietsers aan een Specialized Venge doet denken heeft ie aan de specifieke voortrein te danken. In het balhoofd van de Tirreno draaien zowel onderaan als bovenaan 1,5” oversized lagers, de specifieke stuurpen en het bijhorende stuur zorgen er voor dat op de voorremkabel na alle kabels meteen binnendoor worden geleid wat de gelijkenis met de Venge zo treffend maakt. Kabels die door het frame lopen zorgen daar jammer genoeg nogal vaak voor herrie, een probleem waar de Tirreno gelukkig niet mee kampt. Een minpunt van de maximale integratie van onderdelen en kabels is dat je als fietser tijdens de rit niet zomaar eventjes een derailleur of rem bijstelt. In het frame passen bandjes tot 28 mm breedte waarmee je de Tirreno ook op de slechte wegen in de Vlaamse Ardennen moet kunnen inzetten.

Met de online configurator bouw je de Roger naar je eigen voorkeuren op, wij kregen de fiets aangeleverd met een mechanische Shimano Ultegra onderdelengroep (wedden dat 90% van de klanten hiervoor zal kiezen?) met een 52/36 crankstel en een 11-28 cassette. Standaard hoort bij deze onderdelengroep een stel Vision Team 35 wielen, wij mochten met een stel carbon Vison Metron 40 wielen de weg op met daarrond Veloflex Master bandjes van 25 mm breedte. Het Fizik Aliante zadel werd in een kleur passend bij het frame gekozen. Aangekleed met Shimano 105 onderdelen heb je al een Tirreno voor 2.188 euro, voor mechanische Ultegra beginnen de prijzen bij 2.618 euro en wie voor Dura-Ace opteert is minstens 3.728 euro armer. Inclusief de Vision Metron 40 wielen kostte onze testfiets 3.795 euro.

Het frame ontpopt zich als een fijne allrounder, al kan je dat vanuit twee invalshoeken bekijken. Ben je een gedreven toerfietser, dan zal de Tirreno qua stijfheid, snelheid en comfort je niet teleurstellen. Het frame is stijf genoeg om er stevig mee aan de bak te gaan, de acceleraties zijn overtuigend, het comfort is voldoende om je zonder verschoven ruggenwervels door de Vlaamse Ardennen te loodsen en het stuurgedrag is lekker neutraal. Kortom: niks om je zorgen over te maken. Met de 120 mm stuurpen is de zithouding eerder ‘sportief gestrekt’ want een pure koersfiets om rondjes mee rond de kerktoren te vlammen is de Tirreno niet. Wil je er echt mee gaan koersen, dan zal je voor andere wielen moeten opteren want de Vision Metron 40’s zijn niet de stijfste van het lot waardoor bij flink aanzetten de achterrem aanloopt. Mechanische Shimano Ultegra onderdelen van de jongste generatie bieden alles wat een moderne fietser zich kan wensen, ondanks de uitmuntende kwaliteit van de remgrepen en remhoeven blijft remmen op de carbon velgen van Vision wel een heikele zaak. Het aerodynamisch afgeplat stuur ligt lekker in de hand en is meer dan stijf genoeg.

Veeg je alles bij mekaar, dan heeft de Roger De Vlaeminck Tirreno voldoende kwaliteit in huis om voor een nette prijs toch een heel grote doelgroep van sportieve fietsers te bekoren. De heel recreatief ingestelde rijders vallen daar buiten omdat de zithouding voor hen te gestrekt is, met de Vision Metron 40 wielen er in zal de Tirreno voor de echte wielrenners niet strak genoeg aanvoelen. Elke sportieve fietser die wel tot de doelgroep behoort zal zich alleen moeten afvragen of hij zich in de mix van moderne framevormen met klassieke logo’s kan vinden. En daarna moet hij gewoon een design kiezen of aanmaken op www.rogerdevlaeminck.be