Deel dit artikel:

De Stromer ST5 lanceert zichzelf

Op Circuit Zolder werd gisteren het nieuwe vlaggenschip van de Zwitserse e-bikefabrikant Stromer voorgesteld, de Stromer ST5. Grinta! was erbij en kon na de voorstelling het tarmac op voor een korte rij-impressie van deze snelle e-bike.

Stromer is een Zwitserse fabrikant van high-end e-bikes waarmee ze het alledaagse leven voor iedereen aantrekkelijker willen maken. En hoe kun je dat beter doen dan door snelle, betrouwbare speed pedelecs te maken? Snel op en neer naar de bakker, snel naar je werk, snel weg bij het stoplicht. In 2009 was er de eerste Stromer, de ST1. Een snelle fiets met volledige integratie: motor in het achterwiel, accu verborgen in de onderbuis.

Foto: de ST5 gaat (natuurlijk) weer iets verder qua integratie en cleane looks, maar ook qua prestaties.

De ST 5 is uitgerust met een Stormer Syno Sport motor van 850 Watt/48 Nm en dat is 50 Watt sterker dan de vorige motor. We hebben zelf niet op een Stromer ST2 gereden (het model na de ST1), maar volgens andere testrijders op Zolder kan je het verschil tussen de twee aandrijfunits duidelijk merken. Een grote verandering voor de nieuwe Stromer is de overstap van 26 inch naar 27.5 inch wielen. Dat levert meer comfort op slechte ondergrond op (want grote wielen rollen beter over obstakels), maar het zorgt er volgens de Zwitsers ook voor dat je meer ‘in’ de fiets komt te zitten, en minder ‘er op’, zoals voorheen. Het zwaartepunt komt lager te liggen, wat de stabiliteit ten goede komt. Een balhoofdhoek van 69.4 graden en een korte achtertrein (van 450 mm) zorgen voor een sportiever rijgedrag; al die elementen samen maken dat je meer in de bochten kunt/moet gaan liggen, wat de bike zijn naam van speed pedelec nog meer benadrukt.

Om niet de bocht uit te vliegen zocht Stromer de samenwerking met Pirelli, nog zo’n high-end merk dat niet toevallig vorig jaar (opnieuw) zijn intrede deed op de fietsmarkt. Na een eerste reeks van racebanden is het nu de beurt aan de Pirelli Cycle-e band, een forse rubberen slof die oogt als iets tussen een fietsband en een motorband. Met name het profiel en de opvallende ronding van de band doen aan die van een motorfiets denken. De knowhow ontleende Pirelli dan ook aan zijn ervaringen in de motorracerij. De 57 mm brede band kan volgens Pirelli op de DT Swiss Hybrid velg van 35 mm breed tot een werkelijke breedte van 62 mm uitdijen, wat de zijdelingse grip enorm ten goede komt. En ja, al in de allereerste bocht die we met de ST5 inzetten, voel je het enorme contactoppervlak van de band zijn werk doen. Het lijkt wel alsof de machtige Pirelli e-bike banden zich aan het asfalt vast kleven en dat zorgt er voor dat je met enorm veel vertrouwen rond raast.

Foto: de nieuwe Cycle-e banden van Pirelli lijken op motorbanden.

Op de 29,9 kilo zware Stromer ST5 moet je wel topbanden om de velgen hebben want deze bike heeft zoveel power onder de kap dat niet-hard gaan eigenlijk geen optie is. Het maakt hem daarmee ideaal voor woon-werkverkeer, als alternatief voor de auto. Wie twintig tot veertig kilometer van het werk woont, heeft aan de ST5 een perfect vervoermiddel. Snel, geruisloos en actief. Voor kort stadsverkeer lijkt de Stromer een beetje overkill: in een drukbevolkte urbane omgeving is er (nog) niet genoeg plaats om de capaciteiten te benutten want de rest van de weggebruikers rekent er niet op dat een ‘fiets’ er zo snel is. Een optie is vanzelfsprekend om in de laagste ondersteuningsstand te fietsen (de ST5 heeft de modi 1-2-3 en S, voor ‘Sport’), maar uit de anonieme data die elke Stromer doorgeeft aan de fabrikant blijkt dat zijn eigenaren zich vooral met het hoogste ondersteuningsniveau verplaatsen. Niet verwonderlijk, want dat geeft met afstand de lekkerste sensatie: het lijkt alsof je zelf fietst, en dan zonder enige moeite in een mum van tijd op de 45 km/u zit.

Foto: lekker hangen in de bocht is geen probleem op de zeer stabiele ST5.

Over die anonieme data: Stromer ontwikkelt niet alleen de hardware (in casu: de fiets zelf), maar ook (veel van) de software waarmee de e-bike is uitgerust. Vooral op hun anti-diefstalsysteem zijn ze trots. Via een ingebouwde SIM-kaart die contact maakt met GPRS- en 3G-mobiele-communicatienetwerken zendt de fiets gebruiksdata naar Stromer en is de fiets wereldwijd traceerbaar. Het elektronische slot laat zich via een smartphone-app bedienen en het maakt in combinatie met de SIM-kaart een fysiek kettingslot overbodig. De ingenieur die ons de uitleg deed, gaf aan dat hij zijn eigen Stromer ’s ochtends nog zo (dus zonder ketting) had bij het station had geparkeerd ‘omdat ze in Zwitserland al weten dat het eigenlijk geen zin heeft om een Stromer te jatten’.

Uit de ‘big data’ die door rondrijdende Stromers worden geleverd, blijkt dat de gemiddelde snelheid tussen 30 en 35 km/u ligt, en dat de hoogste powermodus de populairste is. Uit de registratiegegevens van eigenaars komt naar voren dat het vooral mannen zijn die een speed pedelec hebben (82%), dat ze tussen 40-60 jaar zijn en dat ze 1.70-1.90 m lang zijn (meteen de reden voor de Zwitsers om geen heel kleine modellen te produceren).

Nou, dan vallen wij precies in de doelgroep! Na een paar rondjes op Circuit Zolder weten we dat de ST5 een beest van een e-bike is, die zich niettemin prima laat mennen. Het vergt weinig stuurmanskunst om de fiets heerlijk voor je te laten werken. Het gewicht, het lage zwaartepunt en de brede banden geven je bij de hoge snelheid (tot 48 km/u gaf het display aan) het gevoel op een lichte motor te zitten. Het kost amper inspanning en je zit lekker vrij in de buitenlucht. Wil je harder dan vijftig kilometer per uur – dat probeerden we natuurlijk ook uit – dan lijkt de ST5 aan zijn limiet te komen. Het lukt niet echt om de fiets op spierkracht naar bijvoorbeeld 55 km/u te jagen.

Foto: de ST5 is ‘laid back’ maar voelt toch supersportief aan.

Het stuurgedrag is lekker laid back, geheel in overeenstemming met de allure van de fiets. Ga er niet mee offroad want al zou de motor dat gemakkelijk trekken, daar is het comfortniveau niet op afgestemd. Je kunt op verzoek een geveerde voorvork laten monteren, maar af fabriek moet de ST5 het hebben van de lage bandenspanning die voor enige demping moet zorgen. Liever geen kasseien of ander matig wegdek voor de ST5 want -voor zover we dat op Zolder konden uittestten- daar weet de stijve constructie geen raad mee.

Gemakkelijke verbeterpunten die het praktische nut bijzonder zouden vergroten, zijn de ‘gevleugelde’ handvatten. Prima van vorm, maar veel te slap voor langdurig prettige ondersteuning van de handen. Daarnaast zou een fietsstandaard met bevestigingspunt halverwege de liggende achtervork in plaats van onder het bracket veel gemak toevoegen bij het achteruit steken van de fiets. Regelmatig leid je je fiets aan de hand achteruit, bijvoorbeeld je garage uit, of tussen andere fietsen vandaan na de koffiestop. Bij een fietsstandaard onder het bracket loopt de crank daar dan vast tegenaan. Een terugkerende ergernis die anno 2018 niet meer nodig hoeft te zijn.

Een pluim moet er dan weer zeker zijn voor de HD944 hydraulische remmen van Stromer in samenwerking met TRP: schitterend kabelloze grepen en een fenomenale remkracht dankzij vier zuigers per remklauw voor en achter en 203 mm remschijven. Goed voor de krachtigste remmen die we ooit al op een fiets mochten ervaren.

De Stromer ST5 staat vanaf half juni bij de dealer en moet 9.490 euro kosten. Alle details over het model vind je hier.

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE