Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Cycling Vlaanderen wil meer meisjes op de fiets

Meer meisjes op de fiets. Dát is het doel van de campagne Zij Aan Zij die deze week is gelanceerd. Afzenders van de campagne zijn wielerfederatie Cycling Vlaanderen en jongerenradiozender MNM.

De partijen achter de campagne is het opgevallen dat er opvallend weinig jonge vrouwen op de koersfiets stappen, terwijl het bij jongens heel normaal is. Op dit moment doen er 152 meisjes onder de 18 jaar aan wielrennen in competitieverband. Het aantal koersende jongens in diezelfde leeftijdscategorie licht een twintigtal keer hoger. Met Zij Aan Zij willen Cycling Vlaanderen en MNM meer meisjes kennis laten maken met de competitiefietsen.

Het idee is dat meisjes tussen de 12 en 18 jaar het plezier van de wielersport ontdekken en zich samen klaarstomen voor de eerste competitie. Elk meisje met interesse in wielrennen is welkom, zowel meisjes die nog nooit op een koersfiets hebben gezeten als meisjes met al iets meer ervaring.

Ken je meisjes die de sport eens willen proberen? Twijfel niet en laat haar inschrijven voor de try-outs die binnenkort, op 8 en 14 maart, plaatsvinden. Daarna neemt Cycling Vlaanderen de ingestroomde meisjes mee in een opvolgingstraject, waarbij ze de kans krijgen om een fiets en fietsuitrusting te gebruiken. Jeugdclubs en een specifiek team van vrouwen staat hen ook vanaf de zijlijn bij met de nodige kennis, tips en tricks. Workshops en trainingen maken hier deel van uit. De initiatiefnemers willen zo alle drempels wegnemen.