Deel dit artikel:

“Betaal alleen nog startgeld aan Van Aert en Van der Poel”

Met de cross in Ronse is het veldritseizoen afgelopen seizoen echt in gang geschoten. Gaat het enkel over de sportieve kant van de sport? Neen! Er is ook genoeg te doen om de startgelden. Die zouden in sommige gevallen de pan uitrijzen. Het gevolg: een kleiner deelnemersveld.

In Ronse streden afgelopen zondag 23 crossers mee om de zege in de eerste wedstrijd om de DVV Verzekeringen Trofee. Ook Erwin Vervecken, verantwoordelijk voor de samenstelling van het pak, vond de belangstelling aan de magere kant. “De renners van de tweede en derde rij zijn te duur geworden”, zei Vervecken tegen Sporza. “De absolute toppers lokken het volk naar de cross en zijn hun geld waard. Maar de overige renners profiteren van de hoogconjunctuur die de cross momenteel beleeft.”

Koen Monu, de organiserende man achter onder meer de SP-manche in Boom en de wereldbekerwedstrijd in Zolder, ziet hetzelfde probleem (niet bij de wereldbekercross, want daarvoor gelden geen startgelden). Hij komt vandaag in Het Nieuwsblad met een revolutionair voorstel: “Betaal alleen nog startgeld aan Van Aert en Van der Poel, de anderen betaal je op basis van hun prestatie van de dag.”

Monu laat in Het Nieuwsblad zien hoe het huishoudboekje van een cross als die in Boom eruitziet. “Wie een topcross organiseert, heeft daarvoor een budget nodig van minstens 150.000 euro”, stelt hij. “Vandaag gaat 50.000 euro van het budget naar de samenstelling van het deelnemersveld. Dat is één derde van de totale som. Ja, dat zijn grote bedragen. Het is niet makkelijk om je hoofd boven water te houden.”

In de vaste kosten (tenten, licenties, e.d.) valt amper geld te besparen. En dus komt Monu uit bij het snijden in de variabele kosten, zoals de startgelden. “De absolute toppers, die zijn hun geld waard. Maar al wat daarachter komt, is vaak het hoge startgeld niet waard. Absolute top? Dat zijn Wout van Aert en Mathieu van der Poel. Wout krijgt 9.000 euro per wedstrijd, Mathieu fietst voor 8.000 euro rond. Zij hebben daar recht op. En dan is er nog de wereldkampioene bij de vrouwen, die wat mij betreft een deftige prijs mag vragen.”

De andere crossers moeten steeds aantonen dat ze hun geld waard zijn, stelt Monu in de krant. “We zouden een bonussysteem moeten uitwerken waarvoor we een behoorlijke som geld opzijzetten. Het principe is simpel: ben je goed, dan verdien je goed. Het systeem van de startgelden is ook niet eerlijk naar de renners toe. Het bedrag wordt immers bepaald op basis van de prestaties van de afgelopen jaren. Met een bonussysteem betaal je renners op basis van hun prestatie van de dag. Nu zie je soms, vooral in kleinere crossen, dat renners hun startgeld opstrijken en er een goedbetaalde training van maken. Da’s een slag in het gezicht van die organisator.”

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE